Forfatter Emne: Hvad skyldes skoleskyderierne?  (Læst 7671 gange)

Anklageren

• Gæst
Hvad skyldes skoleskyderierne?
« Dato: Oktober 03, 2015, 12:23:34 am »
Den 5. april 1994 om formiddagen gik en 35-årig mandlig studerende, Flemming Nielsen, fra Silkeborg ind i en lille kantine på Aarhus Universitet, der lå i forbindelse med Nordisk Institut på hjørnet af Aldersrovej og Niels Juels Gade.

Han trak et oversavet jagtgevær op af en sportstaske og dræbte to kvindelige studerende samt sårede to andre kvindelige studerende. Derefter låste han sig inde på et toilet og begik selvmord ved at skyde sig selv i hovedet.

Et oversavet haglgevær er ikke et effektivt masse-skydevåben, så antallet af ofre var beskedent, men skyderiet antyder, at det ikke er et isoleret amerikansk problem, så her nævner jeg nogen skoleskyderier i andre lande. Årsagen til skoleskuderierne er usikker, men det kan skyldes massiv mobning.

April 2002: En bevæbnet gymnasieelev åbner ild på Gutenberg-gymnasiet i Erfurt i den østtyske delstat Thüringen og dræber 17 mennesker og sig selv ved den første skolemassakre i Tyskland.

November 2007: På en skole i Jokela i det sydlige Finland går en 18-årig elev amok med et skydevåben og dræber otte personer, inden han skyder sig selv. Han har forinden varslet massakren i en video på YouTube.

September 2008: En 22-årig studerende skyder og dræber 10 mennesker på en erhvervsskole i den lille finske by Kauhajoki, før han begår selvmord. Gerningsmanden er mobbeoffer og inspireret af en massakre på en anden finsk skole året før.

Marts 2009: En 17-årig tidligere elev på Albertville-realskolen i sydtyske Winnenden skyder omkring sig på skolen og siden også under flugten fra politiet, inden han begår selvmord i byen Wendlingen. 15 mennesker bliver dræbt og 11 andre såret.

April 2011: En 24-årig tidligere elev på Tasso da Silveira-skolen i Rio de Janeiro skyder og dræber 10 piger og to drenge i 12 til 14 års alderen, før han tager sit eget liv efter at være blevet ramt af skud fra en politimand.

###

Tilhængerne af den næstekærlige religion lever måske ikke altid op til idealerne, for angiveligt skulle Chris Harper Mercer, som er udnævnt til gerningsmanden i det aktuelle skoleskyderi have sagt: "Godt, fordi du er en kristen , Skal du møde Gud om et sekund", fortalte Boylans far, Stacy CNN på hans datters vegne, mens hun gennemgik en operation for at få behandlet et skudsår i hendes ryg - "Og så skød og dræbte han dem."
http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/10/02/oregon-shooter-said-to-have-singled-out-christians-for-killing-in-horrific-act-of-cowardice/

Chris Harper Mercer skulle angiveligt være en britisk nazist, som støtter IRA.

http://www.express.co.uk/news/world/609395/Chris-Harper-Mercer-shooter-Oregon-Umpqua-Community-College

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
Sv: Hvad skyldes skoleskyderierne?
« Svar #1 Dato: Oktober 03, 2015, 03:02:05 am »
Det virker som nogle højreorienterede kristne myrderier. De kan sagtens finde ud af at myrde uden bibel. Det er indbygget i den kristne moral.

Bortset fra det , så er det noget underligt noget at tale om en nazist der støtter IRA. IRA er en befrielsesbevægelse på venstrefløjen.
Vi kan godt selv læse nyheder!

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 03, 2015, 04:36:30 am »
Når man lader våben være frit tilgængelige for tossede mennesker der kan blive kendte, og få afløb for frustrationer og volds-fantasier, ved at give efter for deres blodrus.

Det er vanvid hvad de her mennesker gør, men lige så meget vanvid at USA stadig har den tåbelige våbenlovgivning.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 03, 2015, 09:32:27 am »
Når man lader våben være frit tilgængelige for tossede mennesker der kan blive kendte, og få afløb for frustrationer og volds-fantasier, ved at give efter for deres blodrus.

Det er vanvid hvad de her mennesker gør, men lige så meget vanvid at USA stadig har den tåbelige våbenlovgivning.

Her i landet er vi ovre i den anden grøft ... Våben er frataget menigmand og man har ikke engang lov til at forsvare sig selv ved indtrængen i hjemmet ... Gør man det og knalder en kølle i bærret på indtrængeren kommer man selv i spjældet ... :ermm:

Hvor skal grænsen ligge Kaptajn,  efter din mening ?? ...

Selv om vi har denne strenge våbenlov har de kriminelle intet besvær med at skaffe kraftige våben til deres ulovligheder ...
« Senest Redigeret: Oktober 03, 2015, 09:37:19 am af Debatsvinet »
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Anklageren

• Gæst
IRA er ikke venstreorienteret
« Svar #4 Dato: Oktober 03, 2015, 02:12:35 pm »
Det virker som nogle højreorienterede kristne myrderier. De kan sagtens finde ud af at myrde uden bibel. Det er indbygget i den kristne moral.

Bortset fra det , så er det noget underligt noget at tale om en nazist der støtter IRA. IRA er en befrielsesbevægelse på venstrefløjen.

IRA er en irsk oprørsbevægelse, som kæmpede mod det britiske overherredømme - og de er katolikker.

Venstrefløjen er modstander af religion (opium for folket) - så hvor har du den underlige påstand fra?

Offline kirstenelisabeth

• Senior medlem
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 03, 2015, 04:06:10 pm »
Angående årsager til skoleskyderier:

Jeg har i en anden sammenhæng omkring personer, som opfører sig dårligt overfor andre mennesker læst
følgende:

Vores mønstre bliver grundlagt tidligt. Vi vil alle gerne have kontakt  -og helst elskes. Hvis vi ikke kan få det, vil
vi gerne beundres. Hvis det heller ikke lykkes, vil vi prøve at true os til kontakt. Lykkes det heller ikke, er sidste
udvej at blive hadske. At ødelægge "festen" vi ikke er inviteret til.

Synes I ikke, at det passer meget godt her?

Jeg synes også, at det passer meget godt i en masse andre sammenhænge, hvor en person opfører sig dårligt
overfor andre.   Hvad synes I?

Passer det ikke også meget godt på en som Breivik, f.eks.?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Oktober 03, 2015, 05:39:45 pm »

Her i landet er vi ovre i den anden grøft ... Våben er frataget menigmand og man har ikke engang lov til at forsvare sig selv ved indtrængen i hjemmet ... Gør man det og knalder en kølle i bærret på indtrængeren kommer man selv i spjældet ... :ermm:

Selv om vi har denne strenge våbenlov har de kriminelle intet besvær med at skaffe kraftige våben til deres ulovligheder ...

Det vil jeg ikke mene er helt rigtigt. Det er korrekt at du bliver dømt for det hvis det er noget du har forberedt dig på at gøre. Hvis du f.eks. har et baseballbat stående ved din dør, uden at du spiller baseball. Men hvis du føler dig truet af en indbrudstyv og du gokker ham ned med hvad du lige har tæt på dig, så handler du i nødværge, og så kan du ikke dømmes for noget.

Jeg synes sådanset loven er fin nok, fordi den understreger at det med at straffe kriminelle er noget der hører politiet til. Politiet skal som udgangspunkt have monopol på magtanvendelse. Jeg tror vi vil få mere, og ikke mindre, vold ud af at lempe på våbenlove eller selvtægtslove herhjemme.

I samme omgang vil jeg dog sige at jeg synes politiet skulle finansieres på en måde så de kunne behandle alle de sager der opstod, inkl. indbrud. Så ville folk heller ikke føle behov for selvtægt.

Evalu

• Gæst
« Svar #7 Dato: Oktober 03, 2015, 05:47:09 pm »

Jeg har i en anden sammenhæng omkring personer, som opfører sig dårligt overfor andre mennesker læst
følgende:

Vores mønstre bliver grundlagt tidligt. Vi vil alle gerne have kontakt  -og helst elskes. Hvis vi ikke kan få det, vil
vi gerne beundres. Hvis det heller ikke lykkes, vil vi prøve at true os til kontakt. Lykkes det heller ikke, er sidste

Jeg synes også, at det passer meget godt i en masse andre sammenhænge, hvor en person opfører sig dårligt

Ifølge denne artikel i Ekstrabladet http://ekstrabladet.dk/112/kynisk-skoleskyder-smidt-ud-af-haeren/5763079   skulle gerningsmanden bag det sidste skoleskyderi have skrevet følgende på sin blog:

citat:
"- Jeg har bemærket, hvordan så mange mennesker er helt alene og ukendte, men så snart de spilder lidt blod, ved hele verden, hvem de er. En mand, som ingen ved, hvem er, kan pludselig ses på alle skærme og hans navn er på alles læber.

- Alt sammen i løbet af en enkelt dag. Det virker som om, at jo flere du dræber, jo mere berømt bliver du,"
citat slut

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Oktober 03, 2015, 06:32:34 pm »

Jeg har nu læst, at han angiveligt skulle være en mulat, som var aktiv i Black Lives Matter, og at han hadede hvide mennesker.
Danmark frit for marmorkrebs.

Anklageren

• Gæst
Han skrev ellers selv, at han ikke sympatiserede med BLM
« Svar #9 Dato: Oktober 03, 2015, 09:41:34 pm »

Jeg har nu læst, at han angiveligt skulle være en mulat, som var aktiv i Black Lives Matter, og at han hadede hvide mennesker.

Chris Harper Mercer skrev på Internettet:“... on the side of the officer, and generally don’t agree with the black lives matter protests.”

Read more at https://www.google.gl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Black+Lives+Matter+Chris+Harper+Mercer

Anklageren

• Gæst
« Svar #10 Dato: Oktober 03, 2015, 10:49:35 pm »

følgende:

Jeg synes, det lyder som en acceptabel forklaring.

Så er der lige den detalje, at skoleskyderierne er noget forholdsvis nyt, som er kommet til indenfor de sidste 30 år.

Hvad skyldes det?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Oktober 04, 2015, 04:14:42 am »

Det vil jeg ikke mene er helt rigtigt. Det er korrekt at du bliver dømt for det hvis det er noget du har forberedt dig på at gøre. Hvis du f.eks. har et baseballbat stående ved din dør, uden at du spiller baseball. Men hvis du føler dig truet af en indbrudstyv og du gokker ham ned med hvad du lige har tæt på dig, så handler du i nødværge, og så kan du ikke dømmes for noget.

Jeg synes sådanset loven er fin nok, fordi den understreger at det med at straffe kriminelle er noget der hører politiet til. Politiet skal som udgangspunkt have monopol på magtanvendelse. Jeg tror vi vil få mere, og ikke mindre, vold ud af at lempe på våbenlove eller selvtægtslove herhjemme.

I samme omgang vil jeg dog sige at jeg synes politiet skulle finansieres på en måde så de kunne behandle alle de sager der opstod, inkl. indbrud. Så ville folk heller ikke føle behov for selvtægt.

Kom lige på en vigtig tilføjelse til mit eget indlæg. For jeg siger at jeg ikke synes vi bør lempe våbenlove herhjemme, og det er ikke helt rigtigt, da jeg er kommet i tanke om at knivloven jo er en ting, og er en komplet retarderet lov.

Propov

• Gæst
« Svar #12 Dato: Oktober 04, 2015, 09:22:50 am »

følgende:

Og det passer bestemt godt piloten af Germanwings selfmord
Ifølge denne artikel i Ekstrabladet http://ekstrabladet.dk/112/kynisk-skoleskyder-smidt-ud-af-haeren/5763079   skulle gerningsmanden bag det sidste skoleskyderi have skrevet følgende på sin blog:

citat:
"- Jeg har bemærket, hvordan så mange mennesker er helt alene og ukendte, men så snart de spilder lidt blod, ved hele verden, hvem de er. En mand, som ingen ved, hvem er, kan pludselig ses på alle skærme og hans navn er på alles læber.

- Alt sammen i løbet af en enkelt dag. Det virker som om, at jo flere du dræber, jo mere berømt bliver du,"
citat slut

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Oktober 04, 2015, 10:13:23 am »
En af Breiviks grunde til at myrde?  måske men for hans vedkommende ville han nok nærmere skade socialdemokraterne så meget som muligt, :girl_sad:
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2015, 10:16:20 am af Trådløse-Anna »
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Anklageren

• Gæst
Skoleskyderierne er ikke terrorisme
« Svar #14 Dato: Oktober 04, 2015, 11:15:29 am »
Forskellen er selvfølgelig, at Breivik og jihadisterne har politiske motiver til massemyrderierne, mens gerningsmændene til skoleskyderierne har personlige motiver.

Alligevel er skoleskyderierne beslægtet med terrorisme, fordi gerningsmændene ikke har personlige motiver til at hade ofrene.

Der bliver altid gjort forsøg på at koble skoleskyderierne for forskellige politiske "vogne" (som jeg har nævnt, at adskillige hjemmesider kobler det seneste skoleskyderi til nazisme og IRA - og Torsten Bonfils har nævnt Black Lives Matter) - men beviserne er svage.

Evalu har nævnt pressens magt som en faktor vedrørende skoleskyderierne, hvor gerningsmændene pludselig træder ud af usynlighedens skygge og bliver taget alvorligt.

Der kan være mange årsager til skoleskyderierne, og Evalus forklaring tilgodeser, at skoleskyderierne optræder som en epidemi de seneste 30 år, mens det tidligere var uhørt.

Hvis det er tilfældet, så placerer det også et stort ansvar på politikernes og mediernes skuldre vedrørende terrorisme.