Forfatter Emne: Fordi der skal være lidt at komme til  (Læst 1477 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Fordi der skal være lidt at komme til
« Dato: Juli 03, 2012, 12:01:51 am »
Jeg skriver lidt for at fylde op, i håb om at andre vil gøre det samme.

Dette indlæg har jeg vist bragt før og det er ikke for at starte en debat - mere for at inspirere.

En ganske almindelig togrejse

En tråd uden noget egentlig spørgsmål, og bare skal illustrere hvordan en gemen hjemrejse kan blive til en oplevelse der satte mig i godt humør.
Altså – jeg har været på familiebesøg i Rebild og skal nu hjemad. Min Kusine kører mig til stationen i Skørping, og advarer mig inden jeg går ind for at købe billet.Billetsalget kan godt ske at være lukket og billetautomaten, virker kun på mønter og Dankort.

Ganske rigtigt, jeg møder kun et skilt der henviser mig til Turistbureauet på den anden side af gaden. Godt jeg ikke kom i sidste øjeblik.
Jeg fik min billet og vendte tilbage til ventesalen, hvor der nu var ankommet en rejsende mere. Vi kunne hurtigt blive enige om at der var hundekoldt og så gik snakken flydende.

På hans jakke stod der Arriva, hvad der førte til en samtale om det at være lokofører og hvor han kørte. Det kunne være forskellige steder; men aktuelt skulle han møde i Langå og køre et tog til Struer og tilbage igen. Han kunne bertte om et bestemt sted i nærheden af Rindsholm ved Viborg, hvor togene af og til var nødt til at vente nogle minutter, så et modkørende tog kunne passere.

Netop der, ca. 10 m fra toget stod der et gammelt hult træ, hvori der boede en gammel ugle. Så forlod han sin førerplads i gik ind i toget til passagererne og fortalte om uglen og viste dem hvor de kunne se den..

Så stak han mig en gæstebillet til Arriva, der gælder en hel dag til rejse med Arriva. D.v.s. at jeg kan rejse Vestjylland rundt fra Tønder til Thisted. Så nu er jeg ved at studere hvor rejsen skal gå hen.

Så kom snakken til at dreje sig om selvmordere, der bruger toget som drabsvåben, og nu kunne han fortælle om en episode der fandt sted, et sted mellem Skanderborg og Århus for nylig.
Der kom et Arrivatog på vej mod Århus da der lå en mand på sporet. Heldigvis på det forkerte spor efter hensigten, for den her Arrivafører kunne bare køre forbi og slå alarm, så det efterfølgende intercitytog blev advaret i tide.
Det stoppede og Loko- og togfører steg ud og ville have manden til at rejse sig og gå hjem. Men det ville han ikke. Han blev liggende, så de måtte tilkalde politiet for at de kunne fjerne ham, og toget kunne komme videre.
Så fortalte han at hans sommerferie i år skulle gå til Wales for at besøge Arriva-kolleger derovre og se hvordag de arbejder.

Pludselig var vi i Langå og han måtte på arbejde. En triviel rejse var blevet spændende og tiden var fløjet af sted..

Nu kom der en ny passager i hans sæde. En ung pige der SMSede ivrigt, så jeg belavede mig på en lille lur. Men det var åbenbart kun en besked hun skulle have afleveret, for pludselig var vi i ivrig snak, hvor vi snakkede om alt muligt. Først fik hendes forvirrede barndom en ordentlig omgang omkring flere plejefamilier, men så ville hun gerne høre lidt om forskellen på ”gamle” dage og nutiden – hvordan kunne hun nu vide det var min specielle kæphest? – og især om hvordan jeg og min familie oplevede den meget omtalte kvindefrigørelse.
Det stemte jo overhovedet ikke med hvad historien ellers fortæller og hvad hun havde hørt. Hun var meget opsat på at høre, hvordan mine børn var blevet opdraget.

Pludselig opdagede jeg at toget var ved at køre ind på Skanderborg station, og jeg måtte løbe for at komme af.

At rejse er at leve sagde salig H.C.A., og det kan det sagtens være hvis man møder de rigtige mennesker.
Her mødte jeg to, der var værd at lytte til, og som gad lytte til mig. Jeg syntes det er forunderligt, så gode samtaler man kan have med fuldstændigt fremmede mennesker, som man intet ved om, og som man nok aldrig nogensinde ser igen.

Åh jo – jeg ved det godt. Det er jo intet budskab i dette. Jeg spilder seriøse debattørers tid o.s.v. o.s.v.. Men ved i hvad. Det rager mig en papand, dem der syntes det kan jo bare springe over.
Det får vi jo ofte at vide.

Nu kan du så selv vælge hvilket budskab du kan uddrage at dette; men jeg ville såmænd bare fortælle om en dejlig oplevelse, der gjorde mig glad.

Men træerne vokser ikke ind i himlen. Jeg kom hjem til min computer, og ca. 1550 indlæg på DD, hvoraf en meget stor del ødelagde mit ellers så gode humør. Mundhuggeri og personfnidder i en grad der skæmmer DD.

Og det i en fortærsket debat der absolut ingen steder fører hen. Ingen ændrer sin holdning en milimeter. Nu skal man blot bevise for hinanden hvem der ved mest og hvorfor det den anden ved eller tror, er forkert.

Jeg ved ikke hvorfor det er så vigtigt at få ret; når man alligevel ikke får sin vilje.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline Sif

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Fordi der skal være lidt at komme til
« Svar #1 Dato: Juli 03, 2012, 10:04:19 am »
Det minder mig så lige om en togrejse, jeg var på engang.

Jeg havde været i jylland på et kursus.

Da jeg rejste hjem kom jeg til at side over for et par unge fyre, vi faldt i snak.

Det viste sig så, at de var på udgang fra et fængsel, vi fik en god snak, om at være ung(det er jeg ikke) og gerne vil høre til en flok, uanset omkostningerne.

Tiden fløj vi nåede Odense, hvor jeg skulle skifte tog.

Disse unge fyre fløj op af sæderne, tog min begage, bar den ud på perronen, ønskede mig fortsat god rejse, og sagde tak for snakken.

Jo, sig ikke at de unge ikke kan være høflige og hjælpsomme.

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #2 Dato: Juli 03, 2012, 02:15:52 pm »
Tak for et godt oplæg :)

Jeg kører ikke ret tit med det offentlige. Faktisk stort set aldrig. Har gjort det for en del år siden. Men aldrig ret lange strækninger. Synes ikke jeg kan mindes nogen særlige oplevelser desværre. Men jeg er sikker på at man kan være heldig. Det viser jeres indlæg jo :)

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: August 30, 2012, 01:16:29 pm »
Hvad er det nu, man siger - en fremmed er en ven, du endnu ikke har mødt. Er det sådan? Du fik da i hvert fald god "underholdning"