Forfatter Emne: Pas på Skillpages  (Læst 1043 gange)

Campanule

• Gæst
Pas på Skillpages
« Dato: December 14, 2012, 03:31:24 pm »
Jeg har fået mystiske mails fra dem - de snupper bare mailadresser fra folk og poster løs til dem

Citér
Nyt socialt netværk går aggressivt til værks

Har du den seneste uge fået invitationer til netværket Skillpages i indbakken, så er du absolut ikke den eneste.

Det nye netværk, der fokuserer på, hvad brugerne kan rent professionelt, benytter sig nemlig af nogle temmelig aggressive markedsførings-metoder. Og selvom invitationerne angiveligt er sendt fra venner eller bekendte, så ved afsenderne ikke, at de har sendt mails ud til alle i deres mailkartotek.

Det fortæller Thomas Bigum, der er foredragsholder og ekspert i sociale medier.

- Der er ikke nogen tvivl om, at Skillpages erhverver sig retten til at markedsføre sig uden accepts. De gafler simpelthen hele email-kartoteket hos den nærmest uskyldige bruger, der begynder at klikke lidt, og så starter stormen, fortæller han.

1 million nye brugere hver måned
 Den pågående stil virker da også, i hvert fald et stykke af vejen. Ifølge Thomas Bigum er det nemlig det, der forklarer, hvorfor Skillpages ifølge en af grundlæggerne, Iain Mac Donald, hver måned får en million nye brugere, og nu er nået op på 8,6 millioner brugere af Skillpages.

Og mange brugere er formentlig tænkt som et middel til, at tiltrække investorer udefra, fortæller Bigum:

- Jeg er sikker på, de går efter noget kapital og nogle investorer, der skal skyde penge i dem, siger han.

Det dårlige rys betydning
 Den strategi kan dog hurtigt vise sig at være forfejlet mener Thomas Bigum. For Skillpages er allerede nu ved at have fået et dårligt ry på de sociale medier, og her ser investorerne også med

- Jeg tror, Skillpages lidt har undervurderet, hvor meget vi taler sammen på sociale medier i 2012. For fem år siden kunne man måske lave det her trick, fordi vi ikke talte nok sammen, og så kunne skillpages vokse ret eksplosivt, fordi brugerne ikke talte sammen om netværket, og hvad det er. De har undervurderet, at de ødelægger deres eget ry og folks lyst til at bruge dem, mener han.

Spændende - men for aggressivt
 I sig selv er Skillpages faktisk et spændende netværk, der byder på noget andet end for eksempel Linkedin, som mange danskere kender og bruger i dag, lyder det fra sociale medie-eksperten. Men med den aggressive stil fortjener de ikke, at få succes, lyder dommen. Og Bigum selv bliver i hvert fald ikke at finde på den del af nettet.

- Jeg overvejede at melde mig på for at teste det, men da var jeg allerede begyndt at få spørgsmål fra folk, der var forvirrede over hvad det varm og spurgte, hvordan de skulle komme ud af det. Så jeg vil ikke selv røre ved det, siger Thomas Bigum.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2012/12/14/112132.htm