Forfatter Emne: Pas på hunden i sneen  (Læst 2833 gange)

Campanule

• Gæst
Pas på hunden i sneen
« Dato: December 10, 2012, 08:54:19 am »
Det gælder vel også for katte. Når jeg tænker på Nosy - han var altså klog. Han fandt hurtigt ud af at gå hvor der ikke lå salt. På fortovet, i kanten af vejen osv.

Citér
Pas på hunden i sneen

Når det er isglat i vintermånederne, så vælger mange husejere og kommuner at smide salt på fortove og veje. Men der er nogle, der ikke bryder sig om salten.

Hundes poter bliver nemlig irriterede, og der kan opstå betændelse, når vejene er salte, fortæller Karina Ryborg, der er bestyrelsesmedlem i Den Danske Dyrlægeforening og dyrlæge på dyrehospitalet i Sønderborg.

Hunden halter
 - Så kommer det her salt ind mellem tæerne og under trædepuderne på hunden, og der laver det noget irritation. Så mange ejere vil opdage, at hunden halter, når man er ude at spadsere, siger Karina Ryborg.

Når hunden får irriterede poter, så begynder den at slikke dem. Og det skal man være opmærksom på.

- Hvis hunden bliver ved med at slikke, så skal man forsøge at gribe ind. Saltet kan irritere så meget, at hunden kan slikke hul, og det kan give infektion, siger Karina Ryborg.

Hunde på dyrehospitalet
 På Dyrehospitalet i Sønderborg kommer der en del hunde ind, så snart saltspredningen starter.

- Vi har en del hunde som får betændelse mellem tæerne og komme på antibiotika. Så man skal være meget forsigtig.

Karina Ryborg opfordrer hundeejere til at gå ture, hvor der ikke ligger salt, at rense hundens poter grundigt og så vidt muligt strø med sand og grus i stedet for salt.

Kilde: http://www.dr.dk/P4/Syd/Nyheder/Soenderborg/2012/12/10/074422.htm

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Pas på hunden i sneen
« Svar #1 Dato: December 10, 2012, 01:40:59 pm »
Her bruger vi INTET for at komme af med glatte gangarealer.
Vi fejer/skovler det væk, så der er rimelig farbart. Kunne ikke drømme om at sprede salt ud.
Vi er jo så heldige, at både posten og skraldemanden kan komme til deres arbejde, uden at skulle ind på selve grunden - og der hvor de kommer er der grusbelægning under sneen.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Campanule

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 10, 2012, 07:57:31 pm »
Vi har også postkasse helt oppe ved vejen så vi stresser heller ikke med at fjerne sne. Selvfølgelig holder vi indgangen fri men vi smider ikke salt. Sommetider har brugt noget sand og drysset, når der har været fasttrampet is

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #3 Dato: December 11, 2012, 10:19:41 am »
Vi bor jo heldigvis også så langt ude at det med salt, det gør vi det ikke så meget i, det er kun nede på asfaltvejen at de salter og der går vi kun lige over på vej til stranden :)
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 11, 2012, 10:46:57 am »
Man kan jo også købe sådan nogle hundesko - men det ville Nosy ikke vide af hehe

Offline sun^lady

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 11, 2012, 12:18:38 pm »
Jeg bliver nødt til at bruge salt på min trappe. Ellers kan jeg simpelthen ikke komme op og ned af den, når det er glat. I går var den fuldstændig glaseret af is. Men heldigvis bruger mine katte sjældent den trappe. De bruger kældertrappen, som ikke bliver saltet, for deres kattelem sidder i kælderdøren. Så mon ikke det går endda

Campanule

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 12, 2012, 11:06:29 am »
Salt er ikke altid nok, læste jeg i går. På vejene er de nogle steder nødt til at bruge kemikalier. Hvad det så end er for nogen - men rart lyder det ikke

Nu vil jeg sprede lidt sand på vores lange koteletben - selv om husbonden holder rent, så kommer der alligevel is nogen steder

Offline Revlis

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 16, 2012, 08:56:59 pm »
Jeg bor på en vej, hvor at halvdelen af husstandene har hunde. Alligevel ligger der utrolig meget salt på fortovene, og det er virkelig noget jeg lægger mærke til, når jeg er ude at gå med min hund.

Campanule

• Gæst
« Svar #8 Dato: December 17, 2012, 08:31:41 am »
Det er altså synd for dyrene med alt det salt. Mange smider også bare salt fordi de tror, de så undgår at skovle