Forfatter Emne: Betalingskort til 7-årige  (Læst 3389 gange)

Campanule

• Gæst
Betalingskort til 7-årige
« Dato: December 08, 2012, 05:38:42 pm »
Det pengeløse samfund indfinder sig nok snart - mon ikke

Hvad synes I om betalingskort til 7 årige? Jeg ved det ikke - men noget galt i det kan jeg ikke umiddelbart se

Citér
Sparegrisen og bankbogen skal erstattes med et betalingskort, så også børn slipper for en tur til banken, når lommepengene skal bruges.

Danske banker er klar til at udstede betalingskort til børn helt ned til syv år, skriver Søndagsavisen.

I nogle banker kan man allerede på et hævekort, når man har fyldt 12 år.

- Hvis der er et ønske om det fra bankerne, så er vi villige til at kigge på aldersgrænserne, siger jurist og chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Søren Iversen, til avisen.

- Men det er helt afgørende, at vi kan sikre, at børnene og forældrene er trygge ved det, tilføjer han.

Den norske bank SpareBank 1 har siden sidste efterår tilbudt betalingskort til børn, som skal bestilles gennem forældrenes netbank. Der må bruges 400 kroner om ugen på kortet, som ikke kan overtrækkes.

Reglerne for kortet er udviklet i samarbejde mellem den norske forbrugerombudsmand og Barnevakten, der er den norske pendant til Børnerådet.

Danske banker er begejstrede for idéen, viser Søndagsavisens rundringning til 10 af landets største pengeinstitutter.

- Vi ser ikke nogen mening i, at børn skal gå rundt med kontanter. De risikerer at tabe dem, og så er de nemme ofre, når de går rundt med kontanter.

- De er bedre beskyttet, når pengene står på et kort med en pinkode, siger afdelingsleder Malene Morsing for betalingsformidling i Sydbank til Søndagsavisen.
Undersøgelsen viser, at tre banker er klar til betalingskortene, mens fem overvejer det.

- Men det skal være et debetkort, hvor man ikke kan overtrække, og forældrene kan gå ind og bestemme forbrugsgrænsen, siger seniorfagansvarlig for kort i Jyske Bank, Lise Henriksen.

Professor ved CBS og ekspert i børn, medier og forbrug, Birgitte Tufte, mener ikke, at det er en god idé, da kontanter tjener et pædagogisk formål, hvor børnene får en fornemmelse for penge på en håndgribelig måde.

- Det er bankernes behov og ikke børnenes behov, siger hun til avisen.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/08/124932.htm

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
Sv: Betalingskort til 7-årige
« Svar #1 Dato: December 08, 2012, 06:35:05 pm »
Hørte det i radioavisen/nyhederne, og ja, det er nok den vej udviklingen går :-(

Personligt synes jeg det er langt ude. Hvis jeg selv havde børn i den alder, ville jeg nok kæmpe imod, så længe jeg overhovedet havde muligheden for det.

Selvfølgelig er jeg godt klar over at det ikke er et dankort som sådan, men sikkert nærmere noget der minder om visa elektron som ikke kan overtrækkes. Er også klar over at forældrene har et ansvar for at lære deres børn at bruge det, og lære dem at det reelt er det samme som penge.

Jeg tror bare at det er for abstrakt for så små børn at håndtere sådan et plastic kort, frem for fysisk at stå med X antal kr. og ører i hånden, og vide at det altså er så og så meget ( eller lidt ) man har. Selv mange voksne har svært ved at styre deres betalingskort. Så at forvente at børn helt ned til 7 år skal kunne, finder jeg urealistisk. I sær hvis børnene er udstyret med forældre som selv er i den kategori af voksne som ikke selv kan styre deres økonomi og/eller betalingskort.

Jeg er tibøjelig til at give hende ret, jeg hørte udtale sig i radioen, at det må være mere bankernes behov, end børnenes.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Campanule

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 09, 2012, 10:58:34 am »
Jeg har ikke børn, så ville jeg måske se anderledes på det

Men om man står med en 100-kr.-seddel eller et kort på 100 kr. - er det ikke lige meget?

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #3 Dato: December 09, 2012, 12:31:38 pm »
Jeg har ikke børn, så ville jeg måske se anderledes på det

Men om man står med en 100-kr.-seddel eller et kort på 100 kr. - er det ikke lige meget?
Jo i teorien kommer det ud på et. Hvis det så også er et kort der ikke kan overtrækkes, er det måske også ok. Jeg synes bare at man har en mere håndgribelig fornemmelse af hvor mange ( eller få ) penge man har, hvis man står med dem fysisk i hånden. Og det gælder såmænd både børn og voksne.

Jeg er måske gammeldags, men kan faktisk stadig bedre lide at betale med kontanter frenm for dankort. Også selvom jeg har, og bruger dankortet.  Og jeg tror på at børn har bedst af, at lære om penge og deres værdi, ved først at have haft dem fysisk. Det samme med at lære klokken. Jeg vil da være grumme ked af, hvis man afskaffede ure med stor og lille viser, for udelukkende at gå over til ure med digitale tal. Eller hvis man udelukkende afskaffede biler med alm. gear, for kun at have biler med automatgear. Kan godt være det er nemmere, men mener at man generalt, både børn og voksne skal kunne kravle før man kan gå, så man må lære tingene fra grunden af, og så langsomt gå over til de andre muligheder.

Er heller ikke helt vild med at børn helt ned til børnhavealderen har mobiltelefon etc. Men det er jo svært, når udviklingen går så sindsygt stærkt. Inrømmet at en mobiltelefon kan være nyttig, men mener også at den kan give en falsk tryghed, eller langsomt men sikkert snige sig over til at blive et overvågnings-værktøj, hvilket jeg synes er synd for både børn og voksne. Så personligt kan jeg ikke se hvad gavn en 4-5 årig har af at have en mobil telefon.

Men ok, kan som sagt godt være jeg bare er gammeldags.

Kærlig hilsen
Carmen
« Senest Redigeret: December 09, 2012, 12:34:48 pm af carmen »
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 09, 2012, 12:51:52 pm »
Jeg tilslutter mig så det at være lidt gammeldags.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Campanule

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 09, 2012, 01:55:11 pm »
Jeg tror godt, jeg forstår, hvad du mener, Carmen

Jeg kan godt huske da min far lærte mig klokken. Han sad med det gammeldags vækkeur med viserne og forklarede

Men jeg tror, tiden løber fra det. Mange nye biler har også digitale fartvisere i stedet for en pil

Om det er skidt eller godt - det er jo nok måske så en smagssag. Uden jeg dog er specielt moderne indstillet  :biggrin:

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 09, 2012, 04:21:12 pm »
Jeg tror vi må se i øjnene at udviklingen går den vej. Og børnene er lærenemme og kan sagtens lære at bruge et hævekort/creditkort.

Og et sådan kan nemt udstyres med begrænsninger, der gør det ufarligt.Det pengeløse samfund er kommet for at blive (næsten) og jo før man lærer at håndtere det, jo bedre.
« Senest Redigeret: December 09, 2012, 04:22:47 pm af Rudolf »
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Campanule

• Gæst
« Svar #7 Dato: December 10, 2012, 08:46:59 am »
Ja du har ret, Rudolf

Det går så stært men man er nødt til at hoppe med på vognen hvis man ikke vil lades bagude

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 11, 2012, 12:09:36 pm »

Nej!
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 11, 2012, 09:32:44 pm »
Med 50.000 unge (og ældre), der er registreret som dårlige betaler, fordi de ikke kan finde ud af at lægge et budget eller spare op, gør det næppe nogen forskel da disse personer ikke har mistet deres økonomiske forståelse, fordi de ikke havde betalingskort da de var barn. Naturligvis ville det ikke hjælpe på situationen at give børn hævekort, men det er stadig kun en lille del af det store billede.
Hævekort er jo kommet for at blive og der er en grund til, at man ikke mere i regning og matematik har købmandsopgaver, hvor børn bliver spurgt om de har penge nok til at købe en rulle Skraatobak, et pund Mel og en pose Bolcher for to kroner, når man i dag bare siger på beløbet (og bruger en time på at købe ind i Føtex)...
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Campanule

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 12, 2012, 11:01:25 am »
Som jeg har læst det, så er det op til forældrene at sætte en maksimum-grænse på de kort til børnene. På den måde er man vel lige så sikker som hvis man stikker børnene en 100 kr.-seddel. Der kan ikke bruges mere end der er

Kenneth

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 30, 2012, 04:25:38 am »
Så længe kortet ikke kan overtrækkes, så ser jeg intet problem i det!

Går ALDIG med kontanter, og bruger dem ikke.

Betaler med kort over ALT!

Så kort er vejen frem, og kontanter er på vej ud!

Campanule

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 30, 2012, 09:25:47 am »
Pyha godt en er enig - jeg var ved at tro, jeg var sær  :biggrin:

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #13 Dato: December 30, 2012, 10:09:25 am »
Pyha godt en er enig - jeg var ved at tro, jeg var sær  :biggrin:

Det kan jo lige så godt være os andre som er sære, at vi hæger om kontanterne så længe som muligt  :biggrin:

Er da godt klar over at kort bliver mere og mere fremtiden. Jeg håber bare at man stadig langt ind i fremtiden får lov at have begge muligheder. Måske ikke så meget for børnenes skyld, da de jo sandt nok bliver født ind i det, men for de ældre generationer som endnu er her, og som ikke helt kan følge med udviklingen, og måske ikke har nogen til at hjælpe sig, uden at de ligefrem bliver helt umyndiggjort. Jeg ser da en pæn del af mine ældre kunder, som hverken har dankort eller computer eller noget, og faktisk er rigtig rigtig kede af at udviklingen går så stærkt.

Jeg synes bare at 7 år er for tidligt. Måske kunne man sætte en aldersgrænse på 10 år?  Det er sådan ca. midt  mellem 7 og 13. En slags kompromis.

Kærlige ( gammeldags ) hilsner fra
Carmen  :kiss:

Campanule

• Gæst
« Svar #14 Dato: December 31, 2012, 09:40:14 am »
Okay - et kompromis er jeg med på  :air_kiss: