Forfatter Emne: Religion i almindelighed  (Læst 2041 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Religion i almindelighed
« Dato: Juli 02, 2012, 07:03:18 pm »
Når man som jeg ikke kan tro hverken på bibel eller koran, spekulerer jeg somme tider på hvorda alle myterne er opstået.

Så måtte jeg jo tænke helt tilbage til begyndelsen. Hvilket er umuligt.

Men mennesket er skabt på en eller anden måde, og jeg vil mene at det kunne betegnes som menneske da det kunne begynde at tale.

Men hvad skulle de tale om. De vidste intet og havde ingen erfaringer med noget som helt. Selvfølgelig vejret - det er jo altid et godt emne.
De har selvfølgelig også talt om hvordan man skaffede den nødvendige føde og hvordan man skulle skaffe sif efterkommere.

Sådan er der gået rigtig lang tid og menneskeskaren voksede. Nogle begyndte at skeje ud og efterhånden blev det tydeligt at der trængte til lidt regler.

Men hvem skulle sætte dem - der var ingen øvrighed.

Men dengang som nu, var der folk som var lidt mere snu end andre.  Alle kendte jo til himlensvelsignelser - sol, regn, varme og kulde, storm og stilhed - og så var der det forfærdelige torden og lynild.
Det var der nogen der fandt på, at der sad en hersker oppe i himlen der talte til dem gennem tordenen. Og så fandt de på regler og love, som de påstod kom oppefra.

Så religion er efter min mening blot forløberen for vor tids politik.

Men efterhånden som menneskene fik udviklet et skriftsprog blev nogle af myterne skrevet ned og da næsten ingen kunne læse, blev det prædiket for dem - i mange forskellige udgaver..

Jeg ved ikke hvor længe der har været mennesker på jorden, men størstedelen af den tid, har der kun været ganske få der kunne skrive.

Ellers er de "hellige" ord blevet fordelt efter mund til mund metoden.
Og alle der kender H.C. Andersens É fjer der blev til fen høns ved jo hvor præcis den er.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
Sv: Religion i almindelighed
« Svar #1 Dato: Juli 02, 2012, 08:22:13 pm »
Lyder som en ok-teori  :)

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

ReginaV

• Gæst
Sv: Religion i almindelighed
« Svar #2 Dato: Juli 07, 2012, 12:18:25 am »
Mennesket har ofte behov for at tro på noget. Det, sammenholdt med manglende viden i forgange tider, samt at det - som Rudolf også skriver - er blevet brugt som politisk middel, har vel gjort at det "blev så stort som det gjorde"?

Flere og flere melder sig ud af religion, efterhånden som vores viden bliver større og vi forstår at vi ikke er skabt af noget unaturligt, men i den grad er skabt af naturen og evolutionen :)