Forfatter Emne: Er selvtægt i orden?  (Læst 1443 gange)

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
Er selvtægt i orden?
« Dato: August 20, 2015, 04:35:52 pm »
Debatten raser i det offentlige rum: Er selvtægt i orden? Og hvad må man, og hvad må man ikke? Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg i princippet ikke mener, selvtægt bør være lovlig. Tænk lige på alle de problemer man kan komme ud i. Nej, det er sådan noget, der ødelægger menneskeskæbner. Man skal ikke gribe ind, hvis man ser en forbrydelse, vi har ordensmagten til at tage sig af dette. Tænk dog på, hvor galt det kan gå, hvis man giver sig til at bokse løs på en indbrudstyv med et boldtræ - manden kan jo risikere at blive slået halvt fordærvet.

http://nyhederne.tv2.dk/2015-08-20-selvtaegt-hvad-maa-man-og-hvad-maa-man-ikke
Midlerne er underordnede.

Offline slrepsac

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Ateist
    • Vis profil
Sv: Er selvtægt i orden?
« Svar #1 Dato: August 20, 2015, 09:45:05 pm »
Selvtægt er ikke i orden og burde som hovedregel ikke være det. Almindelige mennesker er simpelthen ikke egnet til at foretage en rimelig strafudmåling, og da især ikke hvis de selv er offeret for forbrydelsen. Men en civil anholdelse er noget andet. Hvis man er sikker på, at der er begået en forbrydeles burde man have retten til at stoppe den. Naturligvis skal der ikke være pligt til dette, og det skal ske på en måde så forbryderens helbred kun bliver sat spil, såfremt dette er yderst nødvendigt.
- “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”
- "Religion poisons everything!"
    ― Christopher Hitchens

Offline WTF!

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: August 21, 2015, 09:42:29 am »
Det er helt lovligt at forsvare sig selv og sine ting over for en forbryder. For eksempel er det lovligt nødværge hvis man med magt forhindrer at tyv i at stjæle sine ting. Naturligvis skal den vold du anvender stå i forhold til den trussel du udsættes for. I yderste tilfælde kan du faktisk blive straffri hvis du slår en forbryder ihjel. Dog er grænsen mellem hvad som er lovlig selvtægt og ulovlig selvtægt, som er strafbar efter Straffeloven § 294, i mange tilfælde ikke helt klar.

Hvis du overværer et overfald på en anden person, har du ikke bare ret til at gribe ind, du har faktisk pligt til at gøre noget. Det står i Straffeloven § 141, 185 og 253. Du skal naturligvis ikke udsætte dig selv for fare, men hvis du undlader at gøre noget, som for eksempel at alamere politiet, kan du faktisk straffes.

Offline Moca

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: August 21, 2015, 10:20:54 am »
Selvtægt er mange ting. Man kan godt lave selvtægt uden der er vold i blandet, derfor går jeg ind for det.

Anklageren

• Gæst
Politiet har voldsmonopol
« Svar #4 Dato: August 21, 2015, 10:31:34 am »
Med mindre du har god grund til at frygte at dit liv eller førlighed er i fare, har du slet ikke lov til at bruge vold.

Det har politiet derimod, men ikke mere end det er nødvendigt.

Det er vel ikke så svært at forstå?

Offline WTF!

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: August 21, 2015, 02:53:51 pm »
Du har en lovsikret ret til at bruge det man kalder "afbalanceret magtanvendelse". Og deri ligger også retten til at bruge vold.

Offline Moca

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: August 21, 2015, 03:51:32 pm »
Jeg ville dog til enhver tid forsvare mit blod, også hvis det gjorde at jeg sendte de der angriber en tur i lighuset.