Forfatter Emne: skal børn gå i skole 37 timer om ugen?  (Læst 2201 gange)

Offline Peter Anker (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Køn: Mand
    • Vis profil
skal børn gå i skole 37 timer om ugen?
« Dato: November 29, 2012, 09:53:43 pm »
Lige nu foreslår regeringen at alle børn skal tilbringe længere tid på skolen.
Jeg tror: Hvis man er blandt de som har det svært i skolen, bliver man ikke bedre af en længere skoledag.

Hvad mener i om dette emne?

Campanule

• Gæst
Sv: skal børn gå i skole 37 timer om ugen?
« Svar #1 Dato: November 30, 2012, 07:57:03 am »
Jeg ved det ikke, men umiddelbart tror jeg ideen er god nok. Hvis vi skal følge med andre lande, så skal vi nok have mere skolegang. Omvendt så er der jo nogen, som ikke er bogligt egnede og måske ville have haft større glæde af at få en håndværkerlæreplads

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #2 Dato: November 30, 2012, 08:14:08 am »
Umiddelbart synes jeg det er en god ide. Hvis der ellers lægges fast fysiske og "ikke boglige" fag ind i skoleskemaet. Bl.a idræt etc. således at de ikke skal sidde på en stol i samtlige timer. Derudover BURDE det så være muligt at nå pensum, således at lektier ikke var nødvendige.

Det vil vel også betyde en mere sammenhængende dag, frem for at skulle pendle mellem skole, fritidshjem etc. etc.

Ihvertfald er det for lidt i 5. klasse, kun at skulle i skole fra 8-12 4 dage om ugen, når man så samtidig ikke har lært det der ellers svarer til 5. klasses trin

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline Revlis

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 01, 2012, 04:59:14 pm »
Jeg går selv i 9. klasse på en privatskole, hvor at vi i 8. klasse havde 35 timer om ugen.
Umiddelbart synes jeg at det er en god ide med længere skoledage, men det skal planlægges godt for at det ikke skal blive for 'lange dage', i den forstand at man bare sidder og hænger. Nogle fysiske fag, hvor  at eleverne får lov til at bevæge sig eller lave ting som forsøg er vigtig, for at man ikke skal blive for træt og bare sidde og hænge.
Hvis skoledagene bliver længere på de almindelige folkeskoler, så burde lektiemængden blive mindre. Det kan være rigtig svært som barn at finde tid til en hobby eller et fritidsarbejde, hvis skoldedagene er lange og lektierne er mange (taler af egen erfaring). Det vil med stor sandsnlighed også hjælpe mange elever som hænger lidt bagefter, hvis de ikke behøver at sidde alene derhjemme og knokle med lektier, som forældrene ikke kan hjælpe dem med. Så er det da meget bedre at de kan få alt løst i skolen, hvor at de altid har en hjælpende hånd. Skolerne behøve måske ikke længere skoledage, men de burde tilbyde deres elever mulighed for lektiehjælp udenfor skoletiden.  :)

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 02, 2012, 09:00:12 am »
Det var rigtig dejligt at læse dit indlæg, Revlis. Det er godt at få frisket op hvordan det er at gå i skole med at få det hele til at hænge sammen

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 05, 2012, 10:51:28 am »
Set i lyset af hvor mange der forlader folkeskolen uden at kunne læse/skrive ordentligt, kunne man jo godt tænke sig en mere intensiv undervisning.
MEN - det betinges jo af at "poderne" er modtagelige, OG at der er lærere med kompetancerne og viljen til at undervise ordentligt.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855