Forfatter Emne: Hvad koster Grønland  (Læst 2264 gange)

Propov

• Gæst
Hvad koster Grønland
« Dato: Juni 25, 2015, 08:31:36 pm »
for Danmark
Inspireret af nogen vilde jeg vide hvor meget det koster at ha Grønland med i bagagen, og mente at der måtte være nogen beregninger om sagen, måske endda af Rockwool fonden

Eller omvendt, hvor meget tjener vi på Grønland

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    11%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Hvad koster Grønland
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2015, 01:29:42 am »
De tal jeg har fundet er lidt forældede og der findes nok nyere, men ifølge danmarks statistik fik Grønland i 2011 bloktilskud for godt 3,5 milliarder kroner (kilde: http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16252/19faer.pdf). Det er muligt det er steget siden, da Grønland er igang med en mindre økonomisk nedsmeltning.

Derudover kan man måske også medregne nogle udgifter fra Forsvaret, da flåden patruljere der, challenger fly flyver rundt deroppe, og sirius-patruljen kører rundt. Det er dog langt langt sværere at fastslå den udgift, ligesom det er svært at fastslå om vi ikke ville have brugt de penge på forsvaret alligevel. Derfor er det sikreste at sige at udgiften for Danmark til Grønland ligger på minimum 3,5 milliarder om året (medmindre nogen finder nyere tal).

Bortset fra det synes jeg ikke vi skal af med dem i rigsfællesskabet. Men det ville være optimalt hvis de kunne bære deres egen økonomi, og også spæde lidt i vores kasse, så det kunne opveje udgiften til vores forsvar. Men det skal naturligvis ikke ske på bekostning af Grønland økonomi. Jeg så gerne at vi hjalp dem til at reformere deres økonomi, og hjalp med billige investeringer så de kunne blive selvkørende. Jeg er så absolut tilhænger af rigsfællesskabet, men det der binder os sammen skal også være andet end økonomi. Jeg ville håbe at Grønlænderne også ville blive i rigsfællesskabet, selv hvis deres økonomi blev selvkørende.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2015, 07:08:41 am »
Nalunaarasuartaatilioqateeraliorfinnialikkersaatiginialikkersaatilillaranatagoorunarsuarooq

Verdens efter sigende længste ord er grønlandsk, på 94 bogstaver og betyder noget i stil med:
Endnu en gang forsøgte de at bygge en kæmpe radiostation, men det var tilsyneladende stadig kun på tegnebrættet.

Sjovt, jeg havde lige besøg fra Grønland. Han fortalte at i Grønland er de også begyndt at bruge udenlandsk arbejdskraft i fiskeindustrien, nemlig fjernøstlige, fra Filipinerne og der omkring.

Et problem i Grønland, som åbenbart kræver dansk indgreb: der er mange bygder som er enormt dyre at opretholde. Befolkningen burde flytte til de store byer, men der er der håbløs boligmangel. De har brugt mange milliarder på at bygge lufthavne til udstederne. Det ville have været smartere at have brugt gysserne på boliger i de større byer.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juni 26, 2015, 09:17:39 am »
De tal jeg har fundet er lidt forældede og der findes nok nyere, men ifølge danmarks statistik fik Grønland i 2011 bloktilskud for godt 3,5 milliarder kroner (kilde: http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16252/19faer.pdf). Det er muligt det er steget siden, da Grønland er igang med en mindre økonomisk nedsmeltning.

Tilskuddet blev fastfrosset med selvstyreaftalen, så det kan ikke stige (men er pristalsreguleret).

Citér

Derudover kan man måske også medregne nogle udgifter fra Forsvaret, da flåden patruljere der, challenger fly flyver rundt deroppe, og sirius-patruljen kører rundt. Det er dog langt langt sværere at fastslå den udgift, ligesom det er svært at fastslå om vi ikke ville have brugt de penge på forsvaret alligevel. Derfor er det sikreste at sige at udgiften for Danmark til Grønland ligger på minimum 3,5 milliarder om året (medmindre nogen finder nyere tal).

Bortset fra det synes jeg ikke vi skal af med dem i rigsfællesskabet. Men det ville være optimalt hvis de kunne bære deres egen økonomi, og også spæde lidt i vores kasse, så det kunne opveje udgiften til vores forsvar. Men det skal naturligvis ikke ske på bekostning af Grønland økonomi. Jeg så gerne at vi hjalp dem til at reformere deres økonomi, og hjalp med billige investeringer så de kunne blive selvkørende. Jeg er så absolut tilhænger af rigsfællesskabet, men det der binder os sammen skal også være andet end økonomi. Jeg ville håbe at Grønlænderne også ville blive i rigsfællesskabet, selv hvis deres økonomi blev selvkørende.
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    11%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 26, 2015, 11:39:39 pm »
Tilskuddet blev fastfrosset med selvstyreaftalen, så det kan ikke stige (men er pristalsreguleret).

Var jeg ikke klar over. Tak for rettelsen.

mutaforma rettiliano

• Gæst
« Svar #5 Dato: Juli 23, 2015, 02:20:33 am »
Jeg tror heller ikke på myten om overbefolkningen. Hvis goderne blev fordelt retfærdigt, ville der være nok til alle. Men overklassen i Vesten rager til sig på kvalmende og pinlig vis. Jeg har læst et sted, at 99 procent af verdens goder ejes af 1 procent af verdens befolkning. Hvis dette bare tilnærmelsesvis er sandt, bekræfter det min mistanke. Nemlig at der ER nok til alle - men at få egoister er skyld i, at mange har for lidt og få har alt alt for meget.