Forfatter Emne: .  (Læst 3376 gange)

Offline Limstiften

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
.
« Dato: Maj 11, 2015, 11:22:04 pm »
.
« Senest Redigeret: Oktober 22, 2019, 02:14:52 pm af Landboen »

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    4.4%
  • Køn: Mand
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
Sv: jeg tror.....
« Svar #1 Dato: Maj 11, 2015, 11:24:17 pm »
Super godt skrevet. Det er lige den slags, jeg godt kan tilslutte mig - da jeg slet ikke er religiøs.
Midlerne er underordnede.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 11, 2015, 11:27:17 pm »
Jeg tror ikke på hverken gud eller fanden.
Jeg tror på havenissen - for han står i min have.
Jeg tror på min kat - for han ligger i min seng.
 :angel (2):

Men du tror vel på Venstre?? ...  :whistle:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    4.4%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #3 Dato: Maj 12, 2015, 09:17:18 am »
Jeg tror ikke på hverken gud eller fanden.
Jeg tror på havenissen - for han står i min have.
Jeg tror på min kat - for han ligger i min seng.
 :angel (2):

Men du tror vel på Venstre?? ...  :whistle:

Dét kan man vist ikke være i tvivl om.  :biggrin:

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2015, 10:05:54 pm »
jeg tror heller ikke på alt ævl

er heller ikke medlem af folke kirken

alt det lort er roden til alt ondt.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    4.4%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #5 Dato: Maj 13, 2015, 08:01:01 am »
jeg tror heller ikke på alt ævl

er heller ikke medlem af folke kirken

alt det lort er roden til alt ondt.

Det er rigtigt, at kristendommen har ført meget ondt med sig i årenes løb. Tænk sig, hvor meget religion har betydet herhjemme engang - godt vi er kommet videre. Du har nemlig ret i, at der kan komme meget ondt af den slags.

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    4.4%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2015, 10:14:37 am »
Det er rigtigt, at kristendommen har ført meget ondt med sig i årenes løb. Tænk sig, hvor meget religion har betydet herhjemme engang - godt vi er kommet videre. Du har nemlig ret i, at der kan komme meget ondt af den slags.
Tro generelt har ført meget ondt med sig i årenes løb. Der er ingen af dem der er bedre end andre.

Det er jo altid bedst at bruge sin sunde fornuft, men jeg mener faktisk, at visse religioner gennem tiden er blevet fortolket mere snæversynet en andre, og det er det, der kan gå hen og blive et problem. Hvis du eksempelvis ser på buddhismen, så lader det ikke til at være en religion, der har ført mange lidelser med sig - men tværtom mest sjælefred hos de praktiserende. Vor forfædres asatro lader til at have været stik  modsat - her har en international anerkendt ekspert ligefrem redegjort for, hvordan vikingerne nærmest kunne sammenlignes med nazisterne - på grund af deres blodtørst. http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4689968.ece Og også kristendommen har ført megen lidelse med sig - tænk nu på de mange korstog - eller de meget senere religionskrige rundt om i Europa. Nej, det kan være noget rigtigt møg, kan det.

Offline slrepsac

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Ateist
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Maj 14, 2015, 10:55:34 am »
Tro generelt har ført meget ondt med sig i årenes løb. Der er ingen af dem der er bedre end andre.

Det er jo altid bedst at bruge sin sunde fornuft, men jeg mener faktisk, at visse religioner gennem tiden er blevet fortolket mere snæversynet en andre, og det er det, der kan gå hen og blive et problem. Hvis du eksempelvis ser på buddhismen, så lader det ikke til at være en religion, der har ført mange lidelser med sig - men tværtom mest sjælefred hos de praktiserende. Vor forfædres asatro lader til at have været stik  modsat - her har en international anerkendt ekspert ligefrem redegjort for, hvordan vikingerne nærmest kunne sammenlignes med nazisterne - på grund af deres blodtørst. http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4689968.ece Og også kristendommen har ført megen lidelse med sig - tænk nu på de mange korstog - eller de meget senere religionskrige rundt om i Europa. Nej, det kan være noget rigtigt møg, kan det.

Jeg er meget enig. Tro er frasigelsen af fornuft, og det kan altid være farligt. Men som du siger er nogle religioner væsentlig farligere end andre pga de doktriner der hører til religionen. Alle de Abraham baserede religioner har vist sig at være meget voldsomme og har ført meget krig og død med sig. Modsat er det minimalt, hvad religioner som buddisme, hinduisme og jainisme har ført med sig til sammenligning.
Og asetro ville bestemt være den farligste tro, hvis den var ligeså udbredt som kristendom eller islam.
- “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”
- "Religion poisons everything!"
    ― Christopher Hitchens

Anklageren

• Gæst
« Svar #8 Dato: Maj 14, 2015, 11:06:17 am »

Jeg er meget enig. Tro er frasigelsen af fornuft, og det kan altid være farligt. Men som du siger er nogle religioner væsentlig farligere end andre pga de doktriner der hører til religionen. Alle de Abraham baserede religioner har vist sig at være meget voldsomme og har ført meget krig og død med sig. Modsat er det minimalt, hvad religioner som buddisme, hinduisme og jainisme har ført med sig til sammenligning.
Og asetro ville bestemt være den farligste tro, hvis den var ligeså udbredt som kristendom eller islam.

Det kunne jeg have skrevet selv, så jeg kan ikke være mere enig.

Jeg er ikke 100% sikker på det sidste som du skriver om ASA-troen, men jeg kan sagtens forstå årsagen.
« Senest Redigeret: Maj 14, 2015, 11:08:02 am af Anklageren »