Forfatter Emne: Rotter  (Læst 2674 gange)

Campanule

• Gæst
Rotter
« Dato: Oktober 05, 2012, 05:19:02 pm »
Jeg ved godt jeg er lidt underlig, men jeg synes nu, at rotter er søde at se på. Og der er da nogen, som holder nogle arter af dem som kæledyr, så man kan vel ikke sige, man skal holde sig fra alle

Citér
De bragte pesten med sig til Europa.

Men selv om de ikke længere slår millioner af europæere ihjel, så er det en god idé at holde sig langt væk fra en rotte. Det siger DR's sundhedskorrespondent, Peter Qvortrup Geisling, til dr.dk.

For rotter kan overføre mindst 55 sygdomme til mennesker - og nogle af dem kan være dødelige, hvis ikke de bliver behandlet. Og rotter smitter ikke kun ved at bide - hvis man kommer til at røre ved vand, der indeholder rotteurin, kan man også få skadedyrets bakterier på sig. Og er man ikke lige opmærksom på, hvad man har haft fingre i og kommer til at putte dem i munden, så er bakterierne røget indenbords og kan gøre skade.

Minder om en influenza

Den værste er leptospirose. Den kan man få, hvis man kommer i kontakt med rotteurin eller vand, som en rotte har tisset i.

- I Danmark er der 20 til 30 tilfælde om året, og symptomerne minder lidt om influenza. For eksempel bør kloakarbejdere have åndedrætsværn på, siger Peter Qvortrup Geisling.

Men også campylobacter-infektion, centraleuropæisk hjernebetændelse og sågår bændelorm kan rotter være med til at forårsage.

- Rør aldrig ved en død rotte med mindre du har handsker på - og rør heller aldrig ved noget, som en rotte har rørt ved, uden at du har handsker på, lyder rådet fra Peter Qvortrup Geisling.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/10/05/132448.htm

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Rotter
« Svar #1 Dato: Oktober 05, 2012, 06:13:05 pm »
Jeg ved godt jeg er lidt underlig, men jeg synes nu, at rotter er søde at se på.

Det synes jeg også + kloge dyr. Men man skal holde sig fra dem, af de grunde der nævnes i artiklen. Og så formerer de sig som ........ kaniner.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Campanule

• Gæst
« Svar #2 Dato: Oktober 06, 2012, 08:01:05 am »
Ja en af vores genboer måtte flytte fra huset og få det hele renoveret. Gulve brudt op m.v. - der var så mange rotter

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: Oktober 06, 2012, 08:05:28 am »
Jeg så lige det her på DR. Jeg synes det med giften lyder barbarisk

Citér
Nu går sæsonen for rotter for alvor i gang, og rotterne bryder ind i huse og lejligheder for at finde tørre steder til rotteborge.

Men kommuner jagter rotterne, og kampen virker. Antallet af anmeldelser er faldet fra 135.000 i 2009 til 123.000 i 2011.

Dr.dk spurgte rottekonsulent Peter Weile fra Naturstyrelsen og daglig leder i Helsingør Kommune Erik Månsson om, hvordan de dræber.

Kommunerne bruger fem typer fælder i kampen; de normale smækfælder og bure, men også tre specielle fælder. 

Strøm i metalplader

Der er strøm i to metalplader i en fælde, som ligger uskyldigt med lokkemad et sted i huset eller lejligheden. ZAP! 4000 volt strømmer igennem rottens krop og slår den ihjel.

Hvordan ville det føles på et menneske?

- Det smækker helt vildt og slår rigtig hårdt, så rotten dør hurtigt og humant, siger rottekonsulent i Naturstyrelsen Peter Weile.

Spyd i kloakrør

Rotten møver sig gennem kloakrøret og går nysgerrigt frem, for måske er der mad lidt længere henne. Afføring, mums. Men kommunen har fælder, der skyder med spyd.

- Når rotten kravler gennem røret, så banker fem spyd igennem kroppen på den, og så flyder den døde rotte med vandet, fortæller daglig leder af rottebekæmpelsen i Helsingør Kommune Erik Månsson.

Ligesom i Indiana Jones?

- Ja, faktisk ligesom de fælder, siger Erik Månsson.

Helsingør er en af de 60 til 70 kommuner, som ifølge producenten bruger spyd i kloakrørene.

Lokkes til gift

Desuden lokkes rotterne til at spise en blodfortyndende gift. Rotterne får hele tiden sår inde i blodkarrene, ligesom mennesker, og normalt heler sårene. Men ikke, hvis de spiser giften.

- Det er ikke en behagelig død, siger rottekonsulent Peter Weile.

- Men der er ikke noget rigtigt alternativ til denne type gift. De har det lidt dårligt og skidt, og dør efter fire til seks dage.

Giften bruges ikke indendørs, for rotten ligger og rådner, og det lugter. Der er problemer med rotter, der spiser giften uden at dø, men resistensen er heldigvis ikke landsdækkende endnu, forklarer rottekonsulenten.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/10/05/161753.htm