Forfatter Emne: Mor raser over skoles påskeleg: Respektløst!  (Læst 2832 gange)

Offline Emiritus (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Mor raser over skoles påskeleg: Respektløst!
« Dato: Marts 29, 2015, 12:27:53 am »
Påsketraditionen med at trille æg har fået en mor op i det røde felt. Hun kræver legen stoppet både i år og i de kommende år.
Skolebørnene skulle deltage i den traditionelle påskeleg "at trille æg", som går ud på at kaste æg til hinanden. Taber man sit æg, ryger man ud af legen.
Men det er respektløst at smide med maden, når der findes tiggere og fattige, der ikke får nok at spise, mener moderen. Og vi lærer jo som regel børnene ikke at smide med maden, så legen er hyklerisk, mener hun.
Desuden er det respektløst over for hønsene at kaste rundt med deres æg, siger hun til Helsingborg Dagblad.

Er det respektløs opførelse vi mennesker har overfor hønsene?

http://www.avisen.dk/mor-raser-over-skoles-paaskeleg-respektloest_316432.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

-Heart-

• Gæst
Sv: Mor raser over skoles påskeleg: Respektløst!
« Svar #1 Dato: Marts 29, 2015, 12:37:15 pm »
Hej.

Ang æg. Hvor mange med hånden på hjertet kan frasige sig ikke at have købt buræg da det er det billigste.

Arbejdede på et Rudolf Steiner inspireret bosted for udviklingshæmmede der havde deres egen kvægbesætning, bageri og landbrug.
Det var økologisk, også landbruget, men det var saftsuseme også dyrt da.
Så er det jo klart danskerne kun køber madvarer hvor dyrene og grønsager m.m er oversprøjtet med kemikalier, og dyrene står under kummerlige forhold. Dette fordi prisen er lavere.
Advr :JC_stupid:
Så fik jeg da lige luft-Tak. :JC_ThankYou:

Venlige hilsner Heart -Kald mig bare fredselskende økofreak la la hippie

Anklageren

• Gæst
« Svar #2 Dato: Marts 29, 2015, 02:01:30 pm »
Jeg bryder mig ikke om Rudolf Steiner, fordi det er noget nyreligiøst vrøvl. Det har ingen betydning, om man sår, når månen står i tyrens tegn - eller om man putter gødning i et kohorn og lade gødningen gennemgå en kosmisk proces for siden at fortynde den magiske gødning i vand for at modvirke tørke - og det gør produktionen dyrere - men biodynamiske produkter kan være sunde nok.

Jeg vælger så vidt muligt æg fra fritgående høns eller økologiske æg, når jeg handler ind.

Det er også respektløst over for naturen at holde høns i små bure, hvor de ikke kan udleve deres instinkter, og den unaturlige levevis påvirker æggenes kvalitet negativt.

Hej.

Ang æg. Hvor mange med hånden på hjertet kan frasige sig ikke at have købt buræg da det er det billigste.

Arbejdede på et Rudolf Steiner inspireret bosted for udviklingshæmmede der havde deres egen kvægbesætning, bageri og landbrug.
Det var økologisk, også landbruget, men det var saftsuseme også dyrt da.
Så er det jo klart danskerne kun køber madvarer hvor dyrene og grønsager m.m er oversprøjtet med kemikalier, og dyrene står under kummerlige forhold. Dette fordi prisen er lavere.
Advr :JC_stupid:
Så fik jeg da lige luft-Tak. :JC_ThankYou:

Venlige hilsner Heart -Kald mig bare fredselskende økofreak la la hippie

-Heart-

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 29, 2015, 02:21:06 pm »
Anklageren.
Jeg køber også æg fra fritgående høns.
Det har nu ikke noget med religion at gøre.
Eller med måne.
Det nærmeste vi kom var bordvers før spisning for at lære taknemmelighed.
Amen må man aaaldrig sige. Uha uha uha

Anklageren

• Gæst
Ikke det - Heart?
« Svar #4 Dato: Marts 29, 2015, 02:43:49 pm »
Citat fra Foreningen for Biodynamisk Jordbrug http://www.biodynamisk.dk/sider/dyrkning.html#Anchor-49575

Gå ca. trekvart ned af siden til: De biodynamiske mark- og kompostpræparater
Der er 8 præparater, hvoraf 2 anvendes på marken og 6 tilsættes gødningen og komposten.

Markpræparaterne
De to markpræparater er humuspræparatet og kiselpræparatet.

Humuspræparat stimulerer opbygningen af humus i jorden og fremmer afgrødernes rodudvikling og vækstprocesser.

Præparatet udsprøjtes direkte på jorden i forbindelse med jordbearbejdning forår og/eller efterår. Det kan desuden anvendes ved såning og om- og udplantning. Det kan også bruges efter slet på græs- og lucernemarker for at stimulere planternes nyvækst og sprøjtes da ud på de nyslåede marker.

Humuspræparatet fremstilles af en fast, frisk kogødning, der fyldes i kohorn og graves ned i muldlaget i vinterhalvåret. I jorden optager det kræfter fra kosmos, der koncentreres i gødningen. Disse kræfter spredes til jord og afgrøder, når man udsprøjter præparaterne.

Kiselpræparat fremmer planternes fotosyntese, deres evne til at forbinde sig med lyset og dermed deres evne til at danne næringsstoffer og sekundære stoffer (smag, duft, farve og immunstoffer). Præparatet stimulerer en afbalanceret modning af afgrøderne og giver dem en bedre holdbarhed.

Præparatet tågesprøjtes ud over den voksende afgrøde, når den er ved at danne det, der bliver den høstede del, f.eks. på korn ved tobladsstadiet, på græs ved den første buskning og på gulerødder, når roden begynder at blive orange.

Kiselpræparatet fremstilles af pulveriseret kiselsten, der også fyldes i kohorn og graves ned i muldlaget. Kiselhornene graves ned i foråret, optager de kosmiske lyskræfter gennem sommerhalvåret og tages op om efteråret. Præparatets kræfter spredes til afgrøderne, når det sprøjtes ud.

For begge markpræparater gælder, at de udrøres i vand og sprøjtes ud i en svag koncentration, der kan sammenlignes med en homøopatisk opløsning. Til udrøring bruges en tønde eller anden rund beholder. Størrelsen afhænger af gårdens behov - der bruges ca. 40 l. vand pr. ha.
« Senest Redigeret: Marts 29, 2015, 02:48:52 pm af Anklageren »

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2015, 03:57:49 pm »
Gad vide, om kohorn kan genbruges!. Når vi nu er i den afdeling, vil jeg komme med et økologisk demagogisk gødske opråb. Den bedste gødning til jorden, kommer fra Biogasanlæg. Når "massen" er gasset af, spredes det i et 10cm tykt lag om efteråret og til næste sommer, er der ingen ukrudt / sygdom og eks. pastinak er ca 67cm i længden. Det er en kamp, at få dem hele, op af jorden.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Anklageren

• Gæst
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2015, 09:22:27 pm »
Gad vide, om kohorn kan genbruges!. Når vi nu er i den afdeling, vil jeg komme med et økologisk demagogisk gødske opråb. Den bedste gødning til jorden, kommer fra Biogasanlæg. Når "massen" er gasset af, spredes det i et 10cm tykt lag om efteråret og til næste sommer, er der ingen ukrudt / sygdom og eks. pastinak er ca 67cm i længden. Det er en kamp, at få dem hele, op af jorden.

Det tror jeg på, for et 10 cm lag er noget ganske andet.

Biodynamiske afgrøder er også gode nok, og de bliver dyrere på grund af det okkulte, men det tager de nok ikke skade af.

-Heart-

• Gæst
Sv: Ikke det - Heart?
« Svar #7 Dato: April 02, 2015, 11:10:12 am »
Hej Anklageren.

Tak for imput & links.:)

Hvad de gjorde ved markerne ved jeg ikke så meget om.
Vi brugte kun vores egne grønsager og resten blev solgt.
Kød fik vi andet steds fra...noget af det kom også fra os.
Men der var ikke noget okult over det.
Det gik ud på at passe på naturen og hinanden med respekt og leve sundt.

Venlige hilsner Heart

Citat fra Foreningen for Biodynamisk Jordbrug http://www.biodynamisk.dk/sider/dyrkning.html#Anchor-49575

Gå ca. trekvart ned af siden til: De biodynamiske mark- og kompostpræparater
Der er 8 præparater, hvoraf 2 anvendes på marken og 6 tilsættes gødningen og komposten.

Markpræparaterne
De to markpræparater er humuspræparatet og kiselpræparatet.

Humuspræparat stimulerer opbygningen af humus i jorden og fremmer afgrødernes rodudvikling og vækstprocesser.

Præparatet udsprøjtes direkte på jorden i forbindelse med jordbearbejdning forår og/eller efterår. Det kan desuden anvendes ved såning og om- og udplantning. Det kan også bruges efter slet på græs- og lucernemarker for at stimulere planternes nyvækst og sprøjtes da ud på de nyslåede marker.

Humuspræparatet fremstilles af en fast, frisk kogødning, der fyldes i kohorn og graves ned i muldlaget i vinterhalvåret. I jorden optager det kræfter fra kosmos, der koncentreres i gødningen. Disse kræfter spredes til jord og afgrøder, når man udsprøjter præparaterne.

Kiselpræparat fremmer planternes fotosyntese, deres evne til at forbinde sig med lyset og dermed deres evne til at danne næringsstoffer og sekundære stoffer (smag, duft, farve og immunstoffer). Præparatet stimulerer en afbalanceret modning af afgrøderne og giver dem en bedre holdbarhed.

Præparatet tågesprøjtes ud over den voksende afgrøde, når den er ved at danne det, der bliver den høstede del, f.eks. på korn ved tobladsstadiet, på græs ved den første buskning og på gulerødder, når roden begynder at blive orange.

Kiselpræparatet fremstilles af pulveriseret kiselsten, der også fyldes i kohorn og graves ned i muldlaget. Kiselhornene graves ned i foråret, optager de kosmiske lyskræfter gennem sommerhalvåret og tages op om efteråret. Præparatets kræfter spredes til afgrøderne, når det sprøjtes ud.

For begge markpræparater gælder, at de udrøres i vand og sprøjtes ud i en svag koncentration, der kan sammenlignes med en homøopatisk opløsning. Til udrøring bruges en tønde eller anden rund beholder. Størrelsen afhænger af gårdens behov - der bruges ca. 40 l. vand pr. ha.