Forfatter Emne: Bliv el-cyklist .....................  (Læst 9928 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Bliv el-cyklist .....................
« Dato: Oktober 01, 2012, 10:08:47 pm »
Jeg er gået på efterløn (ikke helt frivilligt) og flyttet til udkantsdanmark for de billige boligers skyld. Jeg vil hellere bruge gysserne til noget andet og hyggeligere. Men de billige boliger er hvor afstandene er store, og hvor man nærmest er tvunget til at ha’ bil. Og så er der ingen vits i at flytte til en billig bolig.

Men det transportproblem har jeg løst ved at anskaffe mig en el-cykel. Det viser sig at have været mit livs bedste investering.

Min fysik er udmærket og jeg kan udmærket cykle over længere afstande på en almindelig cykel. Men med el-cykel får acceptabel transporttid. Ikke fordi den kører specielt meget hurtigere, men fordi el-motoren hjælper virkeligt godt der hvor det ellers er langsomt og/eller enerverende at cykle, nemlig op ad bakker og i modvind. Begge dele er der temmelig meget af her i nabolaget og el-cyklen smutter lige igennem begge dele.

Problemet i forbindelse med anskaffelsen var at de cykler der var at købe, så bedstefar-agtige ud og var tunge. Jeg ville ha’ en der også kunne benyttes som almindelig cykel - uden el. For at komme uden om det, fandt jeg på at bygge el-drift på en cykel jeg iøvrigt havde det godt med. Jeg havde en billig med fremragende Viva-cykel fra Bilka. Så søgte jeg på Google efter el-cykel-kit og fandt frem til det her.

http://www.ecoride.dk/elcykel-kit/170-easyeco-framhjul-26.html

Kit’et består af et forhjul med motor. Et batteri, diverse elektronik og styregrej. Det eneste problem ved monteringen var at man skal have det specielle værktøj der skal til for at skrue pedalarmen og kranklejet af. Her skal der nemlig være en censor, der overfor styrelektronikken, registrerer om der trædes i pedalerne. (En el-cykel må ikke kunne køre uden at der trædes i pedalerne.)

Ups! Uden cykelhjelm, men det har jeg altså altid på når jeg cykler.

Det går fint at transportere end del sager, som man ellers skulle have haft bil til. Her er jeg i meget bakket terræn på vej ud og fiske.

Nu er der sikkert nogen der siger at nu får Dovne Carlo ikke noget motion, siden hans cykel er blevet overtaget af elmotor.

Det er netop det jeg gør: Får motion! Masser endda. For det første fordi man skal træde i pedalerne alligevel. Motoren er kun til hjælp og er virkeligt effektiv hjælp op ad bakker og i modvind, hvor det ellers kan være eneverende.

For det andet, fordi det går så let, så cykler jeg meget mere end jeg ellers ville ha’ gjort, da jeg anskaffede el-cyklen. Det er iøvrigt en erfaring mange nye el-cykelejere gør. De begynder at cykle meget mere end de havde i tanke og taber sig og opnår helbredsfordele. For mit eget vedkommende har jeg kureret mit forhøjede blodtryk.

Min cykels el-system er uintelligent. Det hjælper til at når jeg træder. Så kan jeg ikke benytte min egen muskelkraft optimalt. En cykel der gør det, skal veje hvor hårdt man træder i pedalerne og dosere el-assistancen efter det. Der skal være en vægt der måler trækket i kæden, ville være det mest rationelle. Momentstyret hedder det. De cykler er dyre, men en af disse vil jeg ha’ når tiden er inde:

E-fly

http://www.fantombike.dk/pi/E_Fly_Premium_HR_elcykel_7gear_36V_10AH_60km__2989_222.aspx

eller en fra Batavus:

http://www.fantombike.dk/pi/BATAVUS_Jakima_Easy_ElCykel_36V_21gear_HR_60km__2878_222.aspx

Carlo

« Senest Redigeret: Marts 15, 2015, 10:06:51 pm af Carlo »
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Campanule

• Gæst
Sv: Bliv el-cyklist .....................
« Svar #1 Dato: Oktober 02, 2012, 09:56:42 am »
Smaddersmart, Carlo. Jeg har også tænkt på el-cykel men så vidt jeg ved, er de ret dyre at købe. Men jeg cykler aldrig nu - aldrig simpelthen. Men måske hvis jeg fik et lille skub op ad bakkerne, så kunne det være, jeg kom afsted

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 02, 2012, 10:28:50 am »
Smaddersmart, Carlo. Jeg har også tænkt på el-cykel men så vidt jeg ved, er de ret dyre at købe.

Ja, de er lidt dyre. Man skal holde sig fra de helt billige. De billigste af nogenlunde kvalitet er dem fra Coop. Men husk de skal være 36 volt. de udnytter energien bedst. Der er en del tilbud hvor man vil af med lagrene af 24 volt cykler. 24 volt er en gammel udgået standard.

Citér
Men jeg cykler aldrig nu - aldrig simpelthen. Men måske hvis jeg fik et lille skub op ad bakkerne, så kunne det være, jeg kom afsted

Som sagt er det op ad bakkerne (og i modvind) at elcyklen glimrer.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: Oktober 03, 2012, 09:30:29 am »
Måske skulle jeg starte en opsparing til sådan en cykel - det ville være godt. Også med lidt frisk luft. Nu hunden er blevet gammel, bliver det ikke rigtig til nogle lange gåture mere

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: Oktober 03, 2012, 05:34:04 pm »
Ha ha ha - det vil være under den lille hunds værdighed. Han mener selv, at han er Grand Danoir størrelse. Han vil hverken løftes eller sidde på skødet. Så han får sine stille lunteture, hvor han snupper et par hvil undervejs og kigger på, hvad der sker

Carlo, har du en km-tæller på? Det må være lidt sjovt at se, hvor langt du kommer omkring

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 06, 2012, 12:42:55 am »
Måske skulle jeg starte en opsparing til sådan en cykel - det ville være godt.

Nu ved jeg ikke hvordan og i hvilket omfang du ellers er transporterende, men hvis du sparer bil, er gysserne hurtigt tjent ind. Det ser sådan ud:

Carlo
« Senest Redigeret: Februar 16, 2015, 02:15:04 am af Carlo »

Campanule

• Gæst
« Svar #6 Dato: Oktober 06, 2012, 07:56:20 am »
Hehe - ja to meget sigende billeder. Vi er magelige og tager stort set altid bilen ud at handle

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 12, 2015, 06:41:38 am »
Så har jeg opgraderet min el-cykel. Den jeg først fik anskaffet mig var noget møg. OK, det gik godt i et års tid, men så begyndte både motor og batteri at skrante. Egentligt var pengene spildte, men ud fra mine erfaringer kunne jeg gå målrettet efter hvad jeg ville have. Cyklen skulle være med motor ved pedalerne, da det giver et stort energispild med motor i forhjulet. Det giver længere rækkevidde, men er også en dyr konstruktion. Desuden skulle den have det tunge batteri placeret lavt. Batteri på bagagebæreren er noget lalleværk og giver mig en følelse af ustabilitet. Men igen noget der er fordyrende for konstruktionen af stellet. Mit valg faldt på noget der ligner denne:

http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bikes/2015/e-bike/e-performance/endeavour-impulse-s11-premium-11-g.html

En tysk Kalkhoff. Den er dyr, men jeg er blevet rigtigt glad for den. Den har en rækkevidde på 100 - 150 kilometer på en opladning af batteriet.

Rollo

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2015, 12:10:20 am »
Nu har jeg ingen erfaring med elcykler, men den ser da fin ud, den Kalkhoff-cykel.

Nej, motoren skal ikke sidde på forhjulet, det er vist noget møg. Og et batteri på bagagebæreren giver højt tyngdepunkt, så Kalkhoffs cykel ser helt rigtig ud. Er motoren bygget ind i kranken, eller trækker den på baghjulet?

Det er i hvert fald en fin ide, økonomisk, motionsmæssigt og miljømæssigt. Og med en påhængsvogn, er det ikke småting man kan få med.

Super Carlo!

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2015, 06:21:01 am »
Nej, motoren skal ikke sidde på forhjulet, det er vist noget møg. Og et batteri på bagagebæreren giver højt tyngdepunkt, så Kalkhoffs cykel ser helt rigtig ud. Er motoren bygget ind i kranken, eller trækker den på baghjulet?

Motoren er bygget ind kranken.

Der findes også nogle motorer til i baghjulet og de får fremragende reviews. Men de dur ikke med indvendige gear, som jeg ønskede fordi jeg kører en del på snaskede veje hele året og jeg synes det er upraktisk med udvendige gear.

Citér
Det er i hvert fald en fin ide, økonomisk, motionsmæssigt og miljømæssigt. Og med en påhængsvogn, er det ikke småting man kan få med.

Nemlig - det med cykelanhænger.

Offline Albert Johansen

• Fuld medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Altid Amarone
    • Vis profil
    • FUQ
« Svar #10 Dato: Februar 13, 2015, 04:39:07 pm »
Tak for det dejlige billede. Du er da en flot mand.  :JC_tongue:

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: September 06, 2016, 09:46:22 pm »
Jeg har haft den Kalkhoff i tre år nu og er super tilfreds med dens køreegenskaber.

Jeg har haft nogle uheld med den. Jeg tabte batteriet, så det gik kaput. Kalkhoff lavede set billigt for mig. Der er ingen garanti når man taber sådan noget.

Og så har der været kval med motoren. Dog blev det ordnet under garantien. Den nye motor trækker lidt mere, og har derfor lidt kortere rækkevidde en den første.

Offline Evalu

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: September 06, 2016, 09:57:23 pm »
Tak for gode råd.

Min "gammeldags" cykel er for god endnu til udskiftning; men i mellemtiden suger jeg andres erfaringer med el-cykler til mig.

Jeg havde hørt fra en kollega, at det er vigtig at have motoren siddende i kranken; men at det er vigtigt for stabiliteten at batteriet er lavt placeret var nyt for mig.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: September 06, 2016, 10:18:11 pm »
Et af problemerne med motoren i forhjulet, er sikkerheden.

Der er sket mange og alvorlige ulykker med dem. Et af problemerne er, at dem med motor i forhjulet, trækker et øjeblik efter man er holdt op med at træde. Det kan være en fatal overraskelse. Jeg kender en det gik galt for, med en brækket arm til følge.

Med motoren i kranken, stopper den med at trække øjeblikkeligt, når man holder op med at træde.

Min egen syggel har et tungt 15,5 ah batteri. Det er klart at det giver mest stabilitet, at have batteriet så lavt som muligt.

Men det er konstruktioner der koster. Mindst 18 000,- bops.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: September 07, 2016, 10:39:35 pm »
Den nye tendens er at bygge batteriet ind i skrårøret. Her det nyeste fra Kakhoff, som jeg godt kunne tænke mig. Den har remtræk, i stedet for kæde.

http://www.kalkhoff-bikes.com/en/bikes/e-bike/e-performance/kalkhoff-integrale-s11-11-g.html

Prisen er nok oppe omkring 25 000,- bops. Men jeg ser sådan på det, at jeg ikke har nogen bil, og hvor meget bil får man for de penge.