Forfatter Emne: Tyskerbørn  (Læst 3317 gange)

popov

• Gæst
Tyskerbørn
« Dato: Marts 07, 2015, 03:53:05 am »
Set i lyset af seneste nyheder af vores rolle i anden verdenskrig vil jeg gerne åbne et debat om Tyskerbørnene,  jeg har engang set mens på bryllup i kirken et begravplads i Oksbøl, et sted hvor flere tusind børn i alder of ca. 2 år ligger begravede, og hvor jeg aldrig fik en godt svar.

Nu gik min hukommelse tilbage da jeg læste den artikel  om Danmarks rolle i landets forsvar, ( modstandsbevægelse) og hvad der skete med de flere tusind børn. Personligt synes jeg det lige så interessante som muhammeds rolle i JP.

Jeg prøver senere at deltage så godt som jeg nu kan herfra.
« Senest Redigeret: Marts 07, 2015, 03:59:26 am af popov »

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Tyskerbørn
« Svar #1 Dato: Marts 07, 2015, 08:06:22 am »
Jeg ved ikke hvad der tænkes på, men efter 2. verdenskrig var der mange tyske flygtninge i DK, som var i en elendig sundhedsmæssig forfatning og de er døde som fluer. Danskerne havde ikke ret meget at gøre godt med og var iøvrigt ligeglade.

Jeg forstår heller ikke hvad det skulle have med Mo-tegninger at gøre?
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Anklageren

• Gæst
« Svar #2 Dato: Marts 07, 2015, 02:31:07 pm »
Citat: I krigens sidste måneder kom en kvart million tyske flygtninge til Danmark. De var i en elendig forfatning, og tusinder døde i tiden omkring befrielsen. Fra årsskiftet 1945/46 kom der bedre styr på forholdene. Den sidste tyske flygtning forlod Danmark i 1949.

http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/

Citat slut.

Da WW2 sluttede var Europa på randen af hungersnød, og i Tyskland, der var hårdt ramt af krigshandlingerne, sultede befolkningen.

De børn du omtaler var altså ramt af hungersnød, som vi ellers forbinder med Afrika.

Det skyldes selvfølgelig, at krig forstyrrer såning og høst, og at den mandlige arbejdskraft i den bedste alder var soldater i stedet for at arbejde i industrien og i landbruget.

Man løste problemet ved at give tilskud til landbruget, så det blev mere attraktivt at producere mad, og mekaniseringen (amerikanske traktorer) førte relativt hurtigt til, at der blev overproduktion af fødevarer.

Ingen politikere har haft mod til at fjerne tilskuddene til landbruget endnu, så erhvervet er endt "på støtten".
« Senest Redigeret: Marts 07, 2015, 02:39:09 pm af Anklageren »

Evalu

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 07, 2015, 03:05:15 pm »
Der bliver ikke talt meget om danskernes behandling af tyske flygtninge i efterkrigstiden. Det rokker for meget ved vores selvforståelse.
Sandheden er, at vi lod vores hævnfølelse overfor tyskerne gå ud over syge spædbørn og flygtninge, bare fordi de var tyskere.

Hvis der skulle være nogen, der har lyst til at vide mere, så kan man evt. begynde med denne artikel fra Jyllandsposten:
http://jyllands-posten.dk/kultur/historie/ECE4719902/M%C3%B8rkt+kapitel+i+dansk+historie+fortr%C3%A6ngt/

Der er to interessante links i artiklen.

Det første er til Berlingske Tidende, hvor en gruppe præster i juni 1945 opfordrer til at se de tyske flygtninge som medmennesker i nød.
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/kilder/Berlingske240645.pdf

Det andet er fra Information dagen efter
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/kilder/InfLeder250645.pdf

popov

• Gæst
« Svar #4 Dato: Marts 07, 2015, 03:35:29 pm »
Jeg ved ikke hvad der tænkes på, men efter 2. verdenskrig var der mange tyske flygtninge i DK, som var i en elendig sundhedsmæssig forfatning og de er døde som fluer. Danskerne havde ikke ret meget at gøre godt med og var iøvrigt ligeglade.

Du har ret Carlo, dårligt forklaret fra min side.
Der er mange som støtter at der bliver undervist i Mo  tegninger,  altså børn skal lære om historien, så kunne historien om tyskerbørn måske også belyses, dersom det ikke findes i undervisnings materiale. .

popov

• Gæst
« Svar #5 Dato: Marts 07, 2015, 03:37:08 pm »

Du har ret Carlo, dårligt forklaret fra min side.
Der er mange som støtter at der bliver undervist i Mo  tegninger,  altså børn skal lære om historien, så kunne historien om tyskerbørn måske også belyses, dersom det ikke findes i undervisnings materiale. .

popov

• Gæst
« Svar #6 Dato: Marts 07, 2015, 03:50:54 pm »

Det er godt nok rystende læsning, hvorfor i alverden skulle Danskernes had imod Tyskere gøre ud over børn, det forstå jeg bare ikke.
Jeg takker for de links, den fra information kunne jeg ikke åbne, så den vil jeg søge efter.

Der bliver ikke talt meget om danskernes behandling af tyske flygtninge i efterkrigstiden. Det rokker for meget ved vores selvforståelse.
Sandheden er, at vi lod vores hævnfølelse overfor tyskerne gå ud over syge spædbørn og flygtninge, bare fordi de var tyskere.

Hvis der skulle være nogen, der har lyst til at vide mere, så kan man evt. begynde med denne artikel fra Jyllandsposten:
http://jyllands-posten.dk/kultur/historie/ECE4719902/M%C3%B8rkt+kapitel+i+dansk+historie+fortr%C3%A6ngt/

Det første er til Berlingske Tidende, hvor en gruppe præster i juni 1945 opfordrer til at se de tyske flygtninge som medmennesker i nød.
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/kilder/Berlingske240645.pdf

http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/kilder/InfLeder250645.pdf

popov

• Gæst
« Svar #7 Dato: Marts 07, 2015, 04:06:54 pm »
Citat: I krigens sidste måneder kom en kvart million tyske flygtninge til Danmark. De var i en elendig forfatning, og tusinder døde i tiden omkring befrielsen. Fra årsskiftet 1945/46 kom der bedre styr på forholdene. Den sidste tyske flygtning forlod Danmark i 1949.

http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/flygtninge/

Citat slut.

Da WW2 sluttede var Europa på randen af hungersnød, og i Tyskland, der var hårdt ramt af krigshandlingerne, sultede befolkningen.
De børn du omtaler var altså ramt af hungersnød, som vi ellers forbinder med Afrika.

Det skyldes selvfølgelig, at krig forstyrrer såning og høst, og at den mandlige arbejdskraft i den bedste alder var soldater i stedet for at arbejde i industrien og i landbruget.

Man løste problemet ved at give tilskud til landbruget, så det blev mere attraktivt at producere mad, og mekaniseringen (amerikanske traktorer) førte relativt hurtigt til, at der blev overproduktion af fødevarer.

Ingen politikere har haft mod til at fjerne tilskuddene til landbruget endnu, så erhvervet er endt "på støtten".

Det var så ikke flødeskums landet de flygtninger kom til.

Nu kan jeg godt forstå hvorfor ingen vil snakke om den kapitel i historien, jeg har ikke engang læst halvdelen hvad
der findes i dit link, stærke sager.

Anklageren

• Gæst
« Svar #8 Dato: Marts 07, 2015, 06:29:42 pm »

Nu kan jeg godt forstå hvorfor ingen vil snakke om den kapitel i historien, jeg har ikke engang læst halvdelen hvad

Jeg har haft en bog på mine hylder, som er skrevet af Per Olov Enquist, som hedder Legionärerna (1969).

Han fik Nordisk Råds litteraturpris for den. Romanen handler om Sveriges udlevering af baltiske flygtninge til Sovjetunionen, og de var flygtet til Sverige over Østersøen (nogle via Bornholm), hvor de blev anlagt i en lejr, hvor de lavede en langvarig sultestrejke.

Bogen er god at give indsigt i de baltiske flygtninges situation, fordi Per Olov Enquist følger deres individuelle skæbne videre frem,.

Det var en broget flok flygtninge med forskellig baggrund, som flygtede for de fremrykkende sovjettiske styrker.

popov

• Gæst
« Svar #9 Dato: Marts 07, 2015, 10:26:33 pm »

Jeg har haft en bog på mine hylder, som er skrevet af Per Olov Enquist, som hedder Legionärerna (1969).

Han fik Nordisk Råds litteraturpris for den. Romanen handler om Sveriges udlevering af baltiske flygtninge til Sovjetunionen, og de var flygtet til Sverige over Østersøen (nogle via Bornholm), hvor de blev anlagt i en lejr, hvor de lavede en langvarig sultestrejke.

Bogen er god at give indsigt i de baltiske flygtninges situation, fordi Per Olov Enquist følger deres individuelle skæbne videre frem,.

Det var en broget flok flygtninge med forskellig baggrund, som flygtede for de fremrykkende sovjettiske styrker.

Der fik Danmark godt nok ram på Tyskland og Hitler.
Jeg har læst med stort undren " Lærer anbefalinger" i dit link det virker næsten som om vi gjorde et kæmpe indsats for at hjælpe de børn.
Og de hele var faktisk tyskernes egne fejl skriver de,  over 8000 børn matte betale prisen, føj for en skid siger jeg.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 07, 2015, 11:48:28 pm »

Jeg læste noget om de tyske flygtninge i DK efter krigen for et par år siden, i forbindelse med, at der blev udgivet en bog, og det passer godt nok til Evalus link til Jyllandposten. Jeg fik dog aldrig læst bogen.

Jeg er vokset op i 50'erne og 60'erne, og set på baggrund af hvad der er kommet frem i de senere år, er det helt sikkert, at den undervisning, vi fik i skolen i historietimerne, var en noget idealiseret udgave af historien.

På samme måde blev redningen af jøderne også til en ren heltehistorie, som gik på, at tapre folk helt uegennyttigt sejlede jøderne til Sverige. Siden har det vist sig, at mange af dem sandelig også tog sig godt betalt - måske ikke helt urimeligt i betragtning af den risiko, de trods alt løb. Men tankevækkende set i relation til, at menneskesmuglere nu om dage udråbes til de helt store skurke.

Det er sikkert svært nu at sætte sig ind i de følelser, folk i al almindelighed havde for tyskerne, som de må have haft umiddelbart efter krigen, men vi ved jo også nu, at mange mennesker samarbejdede med tyskerne og ligefrem støttede dem under besættelsen....men de havde sikkert travlt med at redde deres eget skind.
I'm a Troll

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 08, 2015, 08:44:33 am »
Set i lyset af seneste nyheder af vores rolle i anden verdenskrig vil jeg gerne åbne et debat om Tyskerbørnene,  jeg har engang set mens på bryllup i kirken et begravplads i Oksbøl, et sted hvor flere tusind børn i alder of ca. 2 år ligger begravede, og hvor jeg aldrig fik en godt svar.

Nu gik min hukommelse tilbage da jeg læste den artikel  om Danmarks rolle i landets forsvar, ( modstandsbevægelse) og hvad der skete med de flere tusind børn. Personligt synes jeg det lige så interessante som muhammeds rolle i JP.

Et sort kapitel i Danmarks Historie ... Som man helst ikke taler om ... Husk! ... meningen dengang var jo: "De er jo bare Tyskere"...  :sick:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

popov

• Gæst
« Svar #12 Dato: Marts 08, 2015, 01:36:25 pm »

Et sort kapitel i Danmarks Historie ... Som man helst ikke taler om ... Husk! ... meningen dengang var jo: "De er jo bare Tyskere"...  :sick:

Jeg håder sandeligt vi er blevet klogere, Nu er bare Muslimer ikke  :bomb:

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43.6%
  • Country: 00
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 08, 2015, 02:37:59 pm »
Jeg håder sandeligt vi er blevet klogere, ........................

Jamen, som jeg skrev tidligere, så havde danskerne ikke meget at gøre godt med. De havde nok at se til efter krigens økonomiske tilbageslag. Og af gode grunde var de ligeglade med tyskerne.

Hmmmmmmm.......... Danmark var vist det eneste land der tog imod tyske flygtninge overhovedet. I alle andre lande, blev de jaget ud med et lag tæsk + voldtægt af kvinderne.

http://de.wikipedia.org/wiki/Flucht_und_Vertreibung_Deutscher_aus_Mittel-_und_Osteuropa_1945%E2%80%931950

Der var en forfærdelig situation. Tyskerne døde af sult i 100 000-vis + hvad der døde af tuberkulose o a. I Danmark døde de hverken af sult eller mishandling. De kom hertil syge og svækkede og de danske sundhedsressourcer var få.

Hele den "Flucht und Vertreibungs"-historie har været dækket grundigt på ZDF-info de senere år. Jeg sad lige og så noget om at i Schleswig-Holstein med 4 millioner indbyggere, kom der 1 million tyske flygtninge, som de lokale alt andet end, bød velkommen. Engelsk militærpoliti gik rundt med dragne pistoler og tvang de lokale til at indkvartere dem.

Meget skidt kan man sikkert sige om tyskerne, men de kan finde ud af at få hænderne op af lommerne. Fra 1948 kom det såkaldte "Wirtschaftswunder" og i midten af 50'erne var Vesttyskland Europas økonomiske stormagt - trods alle forudgående lidelser.

Citér
Nu er bare Muslimer ikke  :bomb:

De kan ikke finde ud af at få hænderne op af lommerne.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

popov

• Gæst
« Svar #14 Dato: Marts 08, 2015, 03:14:29 pm »

Der er sikker en hel del at sige om hvorfor danskere behandlede tyske flugtninge på den måde.

Men for såvid var der ikke rigtigt en krig i landet, vi spillede nationale håndbold kampe så sent som 1945 med tyskland, og boksekampen hvert sommer till 1944.

Der var også er national beredskabs styrelse i Kbh med nød ration i tilfælde af byen blev bombed, altså der var en par ting som fungerede fint i fællesskab med tyskere.

Jeg har på fornemmelse at der var to forskellige aktører i krigen, befolkningen og borgere, og jeg tror ikke befolkningen fik meget at vide ud over kongens gå turen på hesteryg i byen.

Det er vanskeligt at finde ud hvor mange flugtninger der var og hvor de tog hen, hvad jeg kan finde ud af, er den totale antal som er på ca. 12 million og at ca 250.000 kom til danmark.

Som man kan læse i dit link blev mange i tyskland i de områder som var mindst ramt som slesvig og pomeren.
Jeg har lært meget i de sidste par dage om den kapitel, jeg takker for dit bidrag

Jeg håder sandeligt vi er blevet klogere, ........................

Jamen, som jeg skrev tidligere, så havde danskerne ikke meget at gøre godt med. De havde nok at se til efter krigens økonomiske tilbageslag. Og af gode grunde var de ligeglade med tyskerne.

Hmmmmmmm.......... Danmark var vist det eneste land der tog imod tyske flygtninge overhovedet. I alle andre lande, blev de jaget ud med et lag tæsk + voldtægt af kvinderne.

http://de.wikipedia.org/wiki/Flucht_und_Vertreibung_Deutscher_aus_Mittel-_und_Osteuropa_1945%E2%80%931950

Der var en forfærdelig situation. Tyskerne døde af sult i 100 000-vis + hvad der døde af tuberkulose o a. I Danmark døde de hverken af sult eller mishandling. De kom hertil syge og svækkede og de danske sundhedsressourcer var få.

Hele den "Flucht und Vertreibungs"-historie har været dækket grundigt på ZDF-info de senere år. Jeg sad lige og så noget om at i Schleswig-Holstein med 4 millioner indbyggere, kom der 1 million tyske flygtninge, som de lokale alt andet end, bød velkommen. Engelsk militærpoliti gik rundt med dragne pistoler og tvang de lokale til at indkvartere dem.

Meget skidt kan man sikkert sige om tyskerne, men de kan finde ud af at få hænderne op af lommerne. Fra 1948 kom det såkaldte "Wirtschaftswunder" og i midten af 50'erne var Vesttyskland Europas økonomiske stormagt - trods alle forudgående lidelser.

Citér
Nu er bare Muslimer ikke  :bomb:

De kan ikke finde ud af at få hænderne op af lommerne.