Forfatter Emne: Rekordhøj CO2-koncentration i atmosfæren trods coronanedlukning  (Læst 518 gange)

Offline Torsten Bonfils (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    7%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Flyvemaskinerne holder stille på jorden, fabrikkerne er lukket ned, gaderne er tomme for biler, folk bliver hjemme. Man hører om hvorledes vandet i kanalerne i Venedig er blevet klart, at luften i byerne er blevet renere, sigtbarheden forøget osv. Kinas CO2-udledning har været reduceret med op til 25%. Men nu kommer der noget interessant: CO2-koncentrationen i atmosfæren er fortsat med at stige fuldstændig upåvirket, og målingen ved målestationen på Hawaii satte rekord i april. 416,21 ppm blev der målt hvilket er det højeste siden man begyndte målingerne på Hawaii i 1958.

https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/mlo.html

Kunne det tænkes at stigningen i atmosfærens CO2-koncentration i virkeligheden ikke skyldes menneskelig aktivitet?

Homofaber: "Det er kun godt. Vi trænger til at få noget frisk DNA til vores svage europæiske genpulje."

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
  • Country: 00
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Rekordhøj CO2-koncentration i atmosfæren trods coronanedlukning
« Svar #1 Dato: Maj 16, 2020, 08:23:05 pm »
Kunne det tænkes at stigningen i atmosfærens CO2-koncentration i virkeligheden ikke skyldes menneskelig aktivitet?

Menneskers udledning af CO2 er en kendsgerning. Nedgangen i CO2-udledningen er lille og det er til at forvente at der er en buffer-effekt, så virkningen vil først vise sig senere. Havet reagerer meget trægt.

Og så er der kun tale om en enkelt måling.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
  • Country: 00
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Rekordhøj CO2-koncentration i atmosfæren trods coronanedlukning
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2020, 11:51:57 pm »
Som jeg tidligere har nævnt, så er der også den smeltende tundra, der vil blive ved med at tø og afgive drivhusgasser, også efter den direkte menneskelige udledning går ned.

Muligvis er der for sent at stoppe klimaforandringerne. Hvis målingen fra Hawai er signifikant, er der noget der tyder på det.

Jeg siger: godt jeg er så gammel og la dem bare klø på med deres el-biler.
« Senest Redigeret: Maj 18, 2020, 05:02:24 pm af Carlo »
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"