Forfatter Emne: Dyrevenner. Føj!  (Læst 690 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Dyrevenner. Føj!
« Dato: Maj 14, 2020, 09:11:56 am »
Vi har allesammen set dem. De opslag på FB hvor de viser et billede af en unge af et vildt dyr, som de holder i hånden, med en bemærkning om 'How cute'.

Dyret er rædselslagent over den behandling og stressen vil reducere dets overlevelseschance. Her en unge af et næbdyr som en 'dyreven' muntrer sig med.

Og så er der de søde katte som folk slæber rundt med. Katte er det værste skadedyr der findes og har stået for udryddelsen af flest andre arter. Dernæst kommer hunde.

Nu vi taler om klimaforandringer, ville det nok være en god klimaindsats at afskaffe alle kæledyr. De skal helst fodres med noget der er rovdrevet i fjerne lande.

Og så er der alle hundeeksperterne der ved alt om godt foder til hunde og om opdragelse af hunde. Sjovt at det altid er dem der har de fedeste og stinkende hunde. Og udtyrligt arrige. Og de skal konstant rende til dyrlæge med dem.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
Sv: Dyrevenner. Føj!
« Svar #1 Dato: Maj 14, 2020, 09:33:56 am »
Sorry for at jeg bragte billedet så stort. Jeg sidder og laver mine ting på en tablet for tiden og der kan man ikke resize et billede......

Der gik ikke mange minutter fra jeg skrev mit oplæg til der dukkede et nyt tilfælde op. En i Thailand der fodrer en abe.

Forfærdeligt! Overalt i nationalparkerne i Thailand står der at man ikke må fodre aberne. Grunden er at en abe der en gang har modtaget foder fra et menneske, vil blive særdeles plagsomme. Jeg kendte en gut der var ude for at en abe der var blevet fodret, var gået i hans taske for at se om der var noget at hente. Det var der ikke, så den var stukket af med hans pas.

Aber der har fået foder af mennesker, bliver nådesløst skudt af rangerne.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
Det er bare en stenskulptur
« Svar #2 Dato: Maj 14, 2020, 09:34:55 am »

Billedet her er en stenskulptur af den serbiske fantasi kunstner Vladimir Matić-Kuriljov.

https://www.sciencealert.com/the-incredibly-cute-baby-platypus-that-went-viral-has-a-dark-secret-you-ought-to-know

Her er ægte næbdyr babyer

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.6%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Maj 14, 2020, 09:40:36 am »
Ja. Det er ikke et dyr, som hun holder i hånden. Det er en stenfigur. Den gik på facebook for et par måneder siden.

Om et dyr er et skadedyr afhænger jo af omgivelserne.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 14, 2020, 09:48:38 am »
OK. I hader altså også dyr. Så fandt jeg ud af det også...

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Maj 14, 2020, 04:37:48 pm »
Ja. Det er ikke et dyr, som hun holder i hånden. Det er en stenfigur. Den gik på facebook for et par måneder siden.

OK, der fik jeg igen bragt et falskt billede. Men jeg fastholder at der jævnligt kommer opslag på facebook, hvor nogen håndterer vilde dyr, eller deres unger, med bemærkninger "How cute". Dyret er antageligt rædselslagent.

Jeg så noget hårrejsende ved en dam i en park i Chiang Mai, Thailand. I boderne var der salg af foder som folk kunne fodre fiskene med. Føj for satan, en nitratforurening. Ikke nok med det. Fiskene der blev fodret var den meget skadelige invasive art Niltalipia. Den æder alt ud af munden på de endemiske arter. Resultatet er at karper ikke er til at opdrive på restauranter i Thailand. Overalt serveres der Niltalipia, hvis fedtstoffer er værre for kredsløbet end fedt flæsk.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2020, 04:40:06 pm »
OK. I hader altså også dyr. Så fandt jeg ud af det også...

Er du sådan en hundeven der har hunde der pisser og skider som om der ikke var pis og lort nok i forvejen? Eller lader dem slikke hinanden i røven, for derefter at lade hundene slikke børnene hovedet?

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Maj 14, 2020, 05:56:50 pm »
Er du sådan en hundeven der har hunde der pisser og skider som om der ikke var pis og lort nok i forvejen? Eller lader dem slikke hinanden i røven, for derefter at lade hundene slikke børnene hovedet?
Nej, jeg gider ikke at have hund i et byhus eller bylejlighed. I min barndom havde vi hund og en masse katte. Men det var på en gård, og dyrene kom aldrig ind i stuerne. Kattene fik mælk i stalden og fangede mus, og hunden blev fodret uden for bagdøren, hvor vi også havde vore cykler i et aflukket rum under et bliktag. Der sov hunden også. Det var en foxterrier, som vi børn elskede at lege med. Hunden løb frit omkring på gården om dagen.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
Sv: Det er bare en stenskulptur
« Svar #8 Dato: Maj 15, 2020, 02:32:06 am »
Her er ægte næbdyr babyer

Også for groft at tage dem op. De er rædselsslagne og stressen vil forringe deres fremtidige overlevelschancer.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Maj 15, 2020, 02:40:41 am »

Jada, der er også sådan nogen som Mårhund og Iberiske Skovsnegle. Ingen af dem er spredt ved menneskers aktive mellemkomst, men de udøver ebn forfærdelig massakre, hvor de ikke er tilpasset deres omgivelser over millioner af år.

Hunde, katte og andre spredes aktivt af mennesker uden for deres naturlige habitater. Med de mest forfærdelige følger.

Nogle gadehunde. Baggrunden kunne nok ligne Thailand. Enkeltvis er de sikkert meget 'cute'. Men sådan en flok der får væltet et barn eller en ældre omkuld. De går lige efter at flænse hovedet.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Maj 15, 2020, 12:18:11 pm »

Jada, der er også sådan nogen som Mårhund og Iberiske Skovsnegle. Ingen af dem er spredt ved menneskers aktive mellemkomst, men de udøver ebn forfærdelig massakre, hvor de ikke er tilpasset deres omgivelser over millioner af år.

Hunde, katte og andre spredes aktivt af mennesker uden for deres naturlige habitater. Med de mest forfærdelige følger.

Nogle gadehunde. Baggrunden kunne nok ligne Thailand. Enkeltvis er de sikkert meget 'cute'. Men sådan en flok der får væltet et barn eller en ældre omkuld. De går lige efter at flænse hovedet.

Dyr er nyttedyr, hvis de tjener omgivelserne eller mennesker. Dyr kan godt være begge dele på samme tid. Man kan jo ikke fortælle en kat, at den kun må fange rotter og mus, men at fuglehuset ikke er en tag-selv-buffet. Mennesker har brugt dyr lige siden det var muligt og en konsekvens er spredning.
Hunde har slet ikke noget naturligt habitat, fordi mennesket har formet dem og brugt dem som nyttedyr.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Maj 17, 2020, 03:50:54 pm »
Hunde har slet ikke noget naturligt habitat, fordi mennesket har formet dem og brugt dem som nyttedyr.

Ja, men det er mennesker der spreder dem, med de mest forfærdelige resultater for den oprindelige fauna. Det gør naturfolk også. Men det nye er at de kommer som kæledyr. Hvordan dingoen er kommet til Australien ved man ikke, men det bedste bud er at de er kommet til Australien med polynesiske søfarere for 4000 år siden.

I ved at katte ikke tager rotter. Det er ikke fordi de ikke kan lide dem, men fordi en rotte er for stor til at være et natufligt bytte. Så er der undertiden katteejere der fortæller at deres kat har taget en rotte. Men ved nærmere eftersy viser det sig nok at være en Halsbåndmus.

Rotter er faktisk 'cuties' i mine øjne. Men har forfærdelige skadevirkninger. (Uha, jeg håber ikke DerRudi læser det.)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Maj 17, 2020, 04:14:01 pm »

Ja, men det er mennesker der spreder dem, med de mest forfærdelige resultater for den oprindelige fauna. Det gør naturfolk også. Men det nye er at de kommer som kæledyr. Hvordan dingoen er kommet til Australien ved man ikke, men det bedste bud er at de er kommet til Australien med polynesiske søfarere for 4000 år siden.

I ved at katte ikke tager rotter. Det er ikke fordi de ikke kan lide dem, men fordi en rotte er for stor til at være et natufligt bytte. Så er der undertiden katteejere der fortæller at deres kat har taget en rotte. Men ved nærmere eftersy viser det sig nok at være en Halsbåndmus.

Rotter er faktisk 'cuties' i mine øjne. Men har forfærdelige skadevirkninger. (Uha, jeg håber ikke DerRudi læser det.)

Hunde bliver brugt som alle andre dyr til det ene eller andet formål. Enten til jagt, slædehund, politihund, hyrdehund, sporhund som hjælpemiddel til bline og dusinvis af andre ting. Hunde er ikke naturlige og har derfor ikke noget naturligt habitat. Hunde er ikke så meget anderledes end andre dyr, som mennesket tæmmer og bruger.

Katte kan sagtens tage rotter, hvis de vil, men det hører til sjældenhederne. Jeg har selv haft en, der gjorde det med glæde.