Forfatter Emne: Corona i Tyskland  (Læst 566 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36%
  • Country: 00
    • Vis profil
Corona i Tyskland
« Dato: Maj 10, 2020, 04:48:30 pm »
Antallet af tilfælde stiger igen i Tyskland, Kina og Sydkorea. Sydkorea har det seneste døgn haft hele 34 nye tilfælde, og Tyskland har haft 736 nye tilfælde.

I alt har Tyskland nu haft 171.324 tilfælde. Dette er næsten det samme som Frankrig, der har haft 176.658 tilfælde. Spanien har haft 264.663 tilfælde. England har haft 215.260 tilfælde, og Italien har haft 218.268 tilfælde.

Så antallet af tilfælde er tæt på hinanden i alle disse lande. Men Tyskland skiller sig totalt ud, hvis vi i stedet ser på antallet af døde (selvom Anklageren jo har forsøgt at bilde os ind, at Tyskland også gjorde det i antal smittede):

Tyskland 7.549 døde
Frankrig 26.310 døde
Spanien 26.621 døde
Italien 30.395 døde
England 31.587 døde

I Tyskland er reproduktionsfaktoren nu steget til 1,1, så antallet af smittede igen stiger. I Danmark påstår man, at den stadig er nede på 0,65, selvom vi nu har lukket op. Men hvor er det egentlig, at Tyskland skiller sig ud fra især de øvrige store lande? Det er naturligvis i dødelighed, fordi meget færre dør i Tyskland, selvom omtrent lige så mange bliver smittede som i andre store lande!

Årsagen ser ud til at være:
1. Smitten kom senere til Tyskland, der derfor havde bedre tid til at forberede sig.
2. Tyskland testede (lidt ligesom Sydkorea) meget mere og kunne derfor begynde at behandle patienterne tidligere.
3. I Tyskland var det især blandt unge mennesker, at smitten bredte sig.
(Kilde: https://theconversation.com/coronavirus-why-is-germanys-fatality-rate-so-low-135496 )

Dette er jo så igen interessant, hvis vi skal forklare, hvorfor reproduktionstallet i Danmark stadig kun menes at være 0,65 mod nu 1,1 i Tyskland. For Tyskland tester stadig meget mere. 10. klasserne og 3. g’erne er i Tyskland vendt tilbage til skolerne igen. Hver klasse får to klasseværelser og to lærere for at kunne holde afstand, og de bliver testede to gange om ugen.

Så min formodning er, at Tyskland allerede ligesom Kina og Sydkorea har opdaget stigende reproduktionstal og starten af en ny bølge, hvorimod Danmark ikke har opdaget den nye bølge på trods af genåbningen, ganske enkelt, fordi Danmark ikke tester børn, pædagoger og lærere i børnehaverne og skolerne. Heller ikke personalet og beboerne på danske plejehjem bliver normalt testet. Så Danmark risikerer jo en stor og ubehagelig overaskelse allerede inden for de næste 2-3 uger.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
    • Vis profil
Sv: Corona i Tyskland
« Svar #1 Dato: Maj 10, 2020, 05:37:41 pm »
Antallet af tilfælde stiger igen i Tyskland, Kina og Sydkorea. Sydkorea har det seneste døgn haft hele 34 nye tilfælde, og Tyskland har haft 736 nye tilfælde.

I alt har Tyskland nu haft 171.324 tilfælde. Dette er næsten det samme som Frankrig, der har haft 176.658 tilfælde. Spanien har haft 264.663 tilfælde. England har haft 215.260 tilfælde, og Italien har haft 218.268 tilfælde.

Så antallet af tilfælde er tæt på hinanden i alle disse lande. Men Tyskland skiller sig totalt ud, hvis vi i stedet ser på antallet af døde (selvom Anklageren jo har forsøgt at bilde os ind, at Tyskland også gjorde det i antal smittede):

Tyskland 7.549 døde
Frankrig 26.310 døde
Spanien 26.621 døde
Italien 30.395 døde
England 31.587 døde

I Tyskland er reproduktionsfaktoren nu steget til 1,1, så antallet af smittede igen stiger. I Danmark påstår man, at den stadig er nede på 0,65, selvom vi nu har lukket op. Men hvor er det egentlig, at Tyskland skiller sig ud fra især de øvrige store lande? Det er naturligvis i dødelighed, fordi meget færre dør i Tyskland, selvom omtrent lige så mange bliver smittede som i andre store lande!

Årsagen ser ud til at være:
1. Smitten kom senere til Tyskland, der derfor havde bedre tid til at forberede sig.
2. Tyskland testede (lidt ligesom Sydkorea) meget mere og kunne derfor begynde at behandle patienterne tidligere.
3. I Tyskland var det især blandt unge mennesker, at smitten bredte sig.
(Kilde: https://theconversation.com/coronavirus-why-is-germanys-fatality-rate-so-low-135496 )

Dette er jo så igen interessant, hvis vi skal forklare, hvorfor reproduktionstallet i Danmark stadig kun menes at være 0,65 mod nu 1,1 i Tyskland. For Tyskland tester stadig meget mere. 10. klasserne og 3. g’erne er i Tyskland vendt tilbage til skolerne igen. Hver klasse får to klasseværelser og to lærere for at kunne holde afstand, og de bliver testede to gange om ugen.

Så min formodning er, at Tyskland allerede ligesom Kina og Sydkorea har opdaget stigende reproduktionstal og starten af en ny bølge, hvorimod Danmark ikke har opdaget den nye bølge på trods af genåbningen, ganske enkelt, fordi Danmark ikke tester børn, pædagoger og lærere i børnehaverne og skolerne. Heller ikke personalet og beboerne på danske plejehjem bliver normalt testet. Så Danmark risikerer jo en stor og ubehagelig overaskelse allerede inden for de næste 2-3 uger.

Det er forældede tal.

Desuden er det ikke korrekt, at man i Danmark påstår, at smittetrykket i Danmark  stadig er nede på 0,65, selvom vi nu har lukket op.

Det bærer præg af at du plukker kirsebær og bruger tal der er en måned gamle, og det er lang tid i dette tilfælde.

Du har heller ikke styr på antallet af testede i Danmark.

Danmark har den seneste uge testet tre gange så mange som Tyskland har testet pr. millioner indbyggere.

- og så er der spørgsmålet om, hvor mange man finder, der bliver testet positiv.

I Sverige finder man 13 gange så mange pr. million indbyggere når man tester, som man finder i Danmark - og Danmark tester også 5 gange så mange som svenskerne tester (den seneste uge).

Så du trænger til at blive opdateret   :smile1:

Østrigs kansler inviterede 24. april til samarbejde mellem en mindre gruppe lande (Danmark, Tjekkiet, Grækenland, New Zealand og Australien), som, han mener, har klaret det godt.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-danmark-og-europa-ved-at-teste-sig-ud-af-corona-krisen

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 10, 2020, 07:08:52 pm »
Desuden er det ikke korrekt, at man i Danmark påstår, at smittetrykket i Danmark  stadig er nede på 0,65, selvom vi nu har lukket op.
OK. Det var det tal, som jeg fandt da jeg søgte efter et tal for Danmark. Det er dog svært at finde nyere danske tal for netop smittespredningen, da den jo åbenbart ikke rigtig interesserer danskerne på samme måde, som den interesserer tyskerne.

Citér
Danmark har den seneste uge testet tre gange så mange som Tyskland har testet pr. millioner indbyggere.
Det tvivler jeg mere end stærkt på, da danskerne har svært ved overhovedet at blive testede. Jeg ved som nævnt, at der er ansatte og beboere på plejehjem, der aldrig er blevet testede, og hvis skolebørnene, børnehavebørnene, lærerne og pædagogerne skulle være blevet testerede ret mange steder, så vil det være en stor overraskelse for mig. For det er ikke det indtryk, som man får ved at snakke med folk.

Jeg skal dog gerne indrømme, at jeg kun følger overfladisk med i danske medier og i stedet koncentrerer mig om de udenlandske. For det har jeg gjort lige siden, at den tåbelige danske regering begyndte at åbne alt for tidligt op igen bare for at gøre reklame for sig selv. De øvrige landes Corona politik er langt mere velbegrundede og konsekvente. Selv den svenske, selvom jeg er uenig i den. For i det mindste er den konsekvent, og er lidt ekstra penge vigtigere for svenskerne end nogle tusinde ekstra døde, så er den vel endog acceptabel. Danmarks Corona politik flagrer derimod frem og tilbage mellem yderlighederne, som vinden blæser.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
    • Vis profil
Væn dig til at Danmark er et foregangsland - for det viser tallene
« Svar #3 Dato: Maj 10, 2020, 08:21:57 pm »
OK. Det var det tal, som jeg fandt da jeg søgte efter et tal for Danmark. Det er dog svært at finde nyere danske tal for netop smittespredningen, da den jo åbenbart ikke rigtig interesserer danskerne på samme måde, som den interesserer tyskerne.

Citér
Det tvivler jeg mere end stærkt på, da danskerne har svært ved overhovedet at blive testede. Jeg ved som nævnt, at der er ansatte og beboere på plejehjem, der aldrig er blevet testede, og hvis skolebørnene, børnehavebørnene, lærerne og pædagogerne skulle være blevet testerede ret mange steder, så vil det være en stor overraskelse for mig. For det er ikke det indtryk, som man får ved at snakke med folk.

Jeg skal dog gerne indrømme, at jeg kun følger overfladisk med i danske medier og i stedet koncentrerer mig om de udenlandske. For det har jeg gjort lige siden, at den tåbelige danske regering begyndte at åbne alt for tidligt op igen bare for at gøre reklame for sig selv. De øvrige landes Corona politik er langt mere velbegrundede og konsekvente. Selv den svenske, selvom jeg er uenig i den. For i det mindste er den konsekvent, og er lidt ekstra penge vigtigere for svenskerne end nogle tusinde ekstra døde, så er den vel endog acceptabel. Danmarks Corona politik flagrer derimod frem og tilbage mellem yderlighederne, som vinden blæser.

Erfaringerne fra Sverige viser, at erhvervslivet også lider under afbødningsstrategien.

Hvis du er i stand til at læse den graf jeg bragte af samme årsag, så har Danmark testet 15.504 uge 18 for hver million indbyggere. Det er flere end noget andet land.

... og Tyskland testede "kun" 5.575 i uge 18  for hver million indbyggere.

Det er meget vigtigt, hvor mange positive der bliver fanget, når man tester ... for har man mange smittede per 100 testede, har man også et stort mørketal, og så kan man ikke siges at teste særligt aggressivt.

Det synes jeg derfor er det vigtigste - når man sammenligner landene

Det følgende er også fra uge 18.

I Danmark finder man 1,08 smittede for hver 100 testede, og i Norge finder man 1,32. Det er pænt, men der er altså lidt færre smittede i Danmark end der er i Norge.

I Tyskland finder de 3,06 for hver 100 testede. og det er jo ringere, men ikke slemt.

I Sverige er det rent galt, for de finder 13,47 positive for hver hundrede de tester.

Det er også dårligt i Holland, hvor de finder 11,63 for hver 100 de tester.

I Frankrig finder de 8,59 og i UK finder de 8,04 positive for hver 100 testede - så det er også ringe.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 11, 2020, 12:00:56 am »
Det er dog svært at finde nyere danske tal for netop smittespredningen, .............

Jamen, hvorfor udtaler du dog så bombastisk, når du ikke engang kender tallene?

Citér
Danmarks Corona politik flagrer derimod frem og tilbage mellem yderlighederne, som vinden blæser.

Dansk corona-politik er vellykket.

Tallene fra Tyskland er ikke entydige, har Robert Koch Institutet selv sagt.

Der er store forskelle på forskellige dele af Tyskland. I Mecklenburg-Vorpommerne er den meget lav, takket være hurtigt indgreb. Mens Schleswig-Holstein er den pludselig steget. Netop på grund af omtalte svineslagteri.

Tyskland er en føderal stat og der er stor forskel på hvordan hver delstat har båret sig ad.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Maj 11, 2020, 12:31:39 am »
Det er dog svært at finde nyere danske tal for netop smittespredningen.
Det er ikke svært at finde de nye tal.
Dem finder man på dette link.  :smile1:

https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Maj 11, 2020, 05:54:27 am »
Det er dog svært at finde nyere danske tal for netop smittespredningen.
Det er ikke svært at finde de nye tal.
Dem finder man på dette link.  :smile1:

https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Det er ikke svært at finde tallene for antal døde, antal indlagte og antallet af tidligere indlagte, der nu er raskmeldte. Men den såkaldte R værdi, der angiver, hvor mange hver person med sygdommen smitter i gennemsnit, udregnes sjældent. Denne værdi skal jo være under 1,0, hvis antallet af smittede skal gå nedad. Men i Tyskland vurderes den nu til at være 1,1.

Tidligere udregnede man i stedet fordoblingstiden for de forskellige lande som et mål for, hvor hurtigt epidemien bredte sig. Hvis R værdien er under 1,0, kunne man jo i stedet udregne halveringstiden. Det har jeg dog ikke set nogen gøre.

Man kan selvfølgelig selv forsøge at lave udregningerne. Men så skal man jo helst have tallene for hver dag i en periode. Desuden foretrækker jeg de officielle udregninger, da der kan være forskel mellem landene på, hvordan man laver vurderingerne.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Maj 11, 2020, 06:00:17 am »
Tyskland er en føderal stat og der er stor forskel på hvordan hver delstat har båret sig ad.
Det ved jeg ganske udmærket. For jeg ser meget ofte nyhedsudsendelserne på ARD og ZDF. Faktisk oftere, end jeg ser de danske.

Jeg er ikke enig i, at Danmark har klaret sig godt. Men jeg kan ikke bevise det modsatte endnu (bortset fra, at Norge, Finland og nogle lignende lande i Østeuropa har haft langt bedre tal). Tallene for Danmark er bare næsten med sikkerhed på vej i den helt forkerte retning. Men vi skal nok stadig vente 2-3 uger, før vi kan se det.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Maj 12, 2020, 08:17:47 pm »
Så, nu meddeler tyske Robert Koch Institut at raten igen er under 1. Og der meddeles at den stigning der skete i nogle dage skyldes et lokalt udbrud i tidligere omtalte slagterier. Altså nogle højst lokale udbrud.

Og så meddeles der at EUs sundhedsminister vil have medicinproduktionen i Kina tilbage til Europa. Igen et planøkonomisk tiltag. Men grunden til at produktionen er flyttet til Kina, er at det er billigere. Hvis den skal tilbage til Europa vil den være dyrere. Hvem skal betale merprisen?

Jeg sidder og funderer over, og lytter efter efterretninger om, hvornår det vil være muligt for mig at komme til Ukraine. I starten af juni måske?
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Maj 12, 2020, 08:22:04 pm »

Og så meddeles der at EUs sundhedsminister vil have medicinproduktionen i Kina tilbage til Europa.

EU har ikke ministre, så hvem er det?

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Maj 12, 2020, 08:26:13 pm »

Ups, sundheds kommisær. Cypriotiske Stella Kyriakides.
« Senest Redigeret: Maj 12, 2020, 08:37:22 pm af Carlo »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Maj 12, 2020, 08:38:52 pm »

Ups, sundheds kommisær. Cypriotiske Stella Et-eller-andet.

Stella Kyriakides

Det lyder lidt sært, fordi det ikke er noget EU bestemmer (det gør medlemslandene), så hun har vist nærmere rejst det som et problem.

Citat:

Hun [Stella Kyriakides] fremhævede grænserne for Kommissionens handling, når det gælder folkesundhed, som hovedsagelig er medlemslandenes kompetence.

”Jeg har allerede sagt, at vi har brug for mere EU, når det gælder folkesundhed. Og jeg håber, dette vil være en diskussion, som vi vil føre i fremtiden,” sagde hun.

(oversat)

https://www.euractiv.com/section/health-consumers/news/commission-aims-to-bring-back-medicine-production-to-europe/

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Maj 13, 2020, 11:44:55 pm »
Det er interessant at se lokale forskelle på udbredelsen på sundhedsstyrelsens kort. I Jylland er der næsten intet mere. Og Tyskland er der også store forskelle. F eks er Mecklenburg-Vorpommern næsten uden nye tilfælde.

I hovedstaden Rostock har de en dansk borgmester. Han har været lynhurtig til at reagere for at standse spredningen.

Thüringen har været næsten nede på nul, men der kom der et pludseligt udbrud. Det viser hvor lumsk sygdommen er. Og at vi fortsat allesammen skal følge myndighedernes retningslinier. Den mindste uagtsomhed kan være fatal. F eks så jeg tidligere i dag, fire teenagepiger der flokkedes om bagerskranken fordi den ene skulle købe en romkugle.

I Tyskland har der været demonstrationer med forholdsreglerne hvor deltagerne er stået tæt, og råbt så spyttet er føget dem af munden. Demonstrationer var af en forening af højreorienterede, anti-vaXXere og konspirationsteoretikere. De tyske myndigheder er bange for at ideerne skal brede sig. For så bliver de farlige.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Maj 14, 2020, 09:43:07 pm »
Fantastiske Mette Frederiksen igen. Hun virkede endeligt glad og optimistisk. Tidligere har hun virket bekymret, men ikke dag.

Liberalisterne sidder henne i hjørnet og skumler. Siger noget om lavere moms, men glemmer at fortælle hvor der så skal skæres ned for at få bundlinien til at stemme.

Enhedslisten henter inspiration fra det meget kapitalistiske Sydkorea. De foreslår mere testning og opsporing. Jeg kan helt tilslutte mig Enhedslisten her.