Forfatter Emne: Sadomasochisme  (Læst 344 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sadomasochisme
« Dato: April 24, 2020, 09:50:44 am »
Nogle mennesker føler sig tiltrukket af “stærke” sadistiske bøller, og der findes endog kvinder, der gifter sig med den ene sadistbølle efter den anden, selvom de bliver slået og mishandlet. Hvad mon det er, der fremkalder denne masochistiske adfærd?

Jeg gætter på, at det har noget med deres oplevelser i barndommen at gøre. Men netop sexualitet sidder så dybt nede i underbevidstheden, at det nok er umuligt at spore årsagen. Ofte husker man ikke engang bevidst mere de ting, som underbevidstheden husker og reagerer over for.

Jeg kom til at tænke på dette emne, fordi jeg diskuterede Anklageren med Homofaber, og Homofaber er tydeligvis ligesom til dels også Carlo jo tiltrukket af Anklageren, som ingen andre i forummet jo bryder sig om. (Jeg medregner ikke Tigermanden, der jo bare optræder som en utroværdig troll i den sammenhæng.)

Det er en adfærd, som jeg har meget svær ved at forstå, fordi jeg aldrig selv ville tænde sexuelt på en sadistisk “stærk” person. Tværtimod.

Offline kirstenelisabeth

• Senior medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Sadomasochisme
« Svar #1 Dato: April 24, 2020, 10:52:22 am »
Jeg tror, at kvinder er genetisk programmeret til at forelske sig i en stærk mand, der kan beskytte dem og deres børn.

Men at nogle kvinder vælger en mand, der mishandler dem og børnene, det kan jeg ikke forklare.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: April 24, 2020, 11:44:44 am »
Jeg tror, at kvinder er genetisk programmeret til at forelske sig i en stærk mand, der kan beskytte dem og deres børn.

Men at nogle kvinder vælger en mand, der mishandler dem og børnene, det kan jeg ikke forklare.
Heller ikke jeg.

Men beslægtet med dette er nogle menneskers fascination af brutale diktatorer. I serien Hitlers Brutale Inderkreds, der i øjeblikket er tilgængelig både i Netflix og i arkivet hos DR TV, beskrives inderkredsens fascination af personen Hitler. Især Goebbels lavede både magtkampe og konspirationer for selv at få mere magt. Men over for Hitler var han 100% underdanig, selvom det kostede ham en del. F. eks. måtte han opgive sin elskerinde og sin planlagte skilsmisse, fordi Hitler forlangte, at han valgte enten elskerinden og skilsmissen fra eller forlod alle sine poster i regeringen og partiet. Serien beskriver hans forhold til Hitler som “nærmest en forelskelse”, der varede ved selv til allersidst. Hans beundring for Hitler var grænseløs.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: April 24, 2020, 01:32:42 pm »
Anklageren forsætter sine forsøg på at vildlede forummet og være alene om at dominere det totalt. Dette har også noget med sadisme at gøre:

”Hvis det at udføre sadistiske handlinger er et fremtrædende eller et karakteristisk træk ved et menneske, har vi med en sadist eller en sadistisk person at gøre. Det er altså først, når sadistiske handlinger optræder med en påfaldende hyppighed og omfang, at det bliver rimeligt at anvende betegnelsen sadist. Skellet mellem sadisme som henholdsvis handlings- og personkarakteristik er vigtig. Bl.a. fordi enkeltstående handlinger ofte må forklares anderledes end mere omfattende træk eller personlige dispositioner.

Flere tænkere har peget på, at et centralt kendetegn ved sadisme - som personlig disposition - er sadistens ønske om at have et mere eller mindre fuldstændigt herredømme over andre. Dette kendetegn er imidlertid dækket af definitionerne ovenfor: Det er en nødvendig betingelse for planmæssigt og vellystigt at kunne påføre en anden person lidelse, at man har et mere eller mindre fuldstændig herredømme over vedkommende. Og da ethvert menneske ønsker frihed, er det omvendt også altid lidelsesfyldt at være under en andens mere eller mindre fuldstændige herredømme.”