Forfatter Emne: En ny politisk epoke bliver født  (Læst 477 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
En ny politisk epoke bliver født
« Dato: Marts 19, 2020, 02:25:20 pm »
Der er nogen småtskårne debattører, der forsøger at ignorere pandemien, og fortsætte gårsdagens small talk om islam som om intet er hændt.

Men uanset hvordan coronavirus-pandemien passerer ...

- eller hvor hurtigt - er det sandsynligvis en ny politisk epoke, der bliver født

Der er to store grunde til at tro, at det politiske ekko af denne krise vil vare meget længere end selve krisen.

Den første er, at mange af de mennesker, hvis forventninger og rutiner er mest dramatisk opdateret af pandemien, er studerende.

Uerstatteligt tab af vigtige oplevelser i deres uddannelse, vil forme deres bevidsthed på mere varige måder end resten af ​​os.

Den anden er, at som de fleste katastrofer, vil pandemiens ondartede konsekvenser falde hårdest på de underprivilegerede.

Den globale pandemi og pålægger på meget koncentreret måde - stort set de samme valg, som svar på globale klimaforandringer vil indføre i de kommende årtier.

Pandemien er slutningen på populismen - og goddag til de ægte problemer

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: En ny politisk epoke bliver født
« Svar #1 Dato: Marts 19, 2020, 04:46:54 pm »
Men uanset hvordan coronavirus-pandemien passerer ...

- eller hvor hurtigt - er det sandsynligvis en ny politisk epoke, der bliver født

Nu da jeg er blevet ædru, skulle jeg lige til at lave et oplæg om det samme. Tankerne er ikke helt klare endu, og det går forrygende med nye oplysninger. Derfor bliver mit svar noget flippermaskine-agtigt.

Først: dansk økonomi, med dens høje skatter, vil være den økonomi i verden der vil klare krisen bedst. Liberalisterne og deres kværuleren over skatterne vil vi ikke komme til at høre meget til fremover. Det kan selvfølgelig ikke siges, men hvis epidemien standses i løbet af sommeren, vil dansk økonomi have klaret den. Men vil kræve statsintervention for at komme oven på igen.

Skal vi profetere 80% opslutning til venstrefløjen ved næste valg, efter overstået epidemi og genoprettet økonomi. I det hele taget vil politikerne blive skubbet i baggrunden og der vil blive truffet flere beslutninger af dem der ved hvad de taler om og hvad de har med at gøre.

Det kan ikke siges, men så længe der bliver fundet nye smittede, vil forholdsreglerne fortsætte. Den dag der ikke bliver fundet flere smittede, vil der blive lettet og hjulene kan begynde at køre. Hvad vil man gøre, når der ikke bliver fundet flere smittede? Mit gæt: når presset på sundhedsressourcerne aftager, vil man gå over til sydkoreanske screeninger af hele befolkningen, for at opfange de sidste tilfælde. Med check-points langs vejene, hvor folk bliver vinket ind til siden, skal afgive prøve og får omgående svar.

Underligt som befolkningerne retter ind efter myndighederne. Det virker som noget fra kommunistiske lande.

Chefen for Salling sagde at de ville indskrænke udvalget af rugbrød. Det virker på mig som et planøkonomisk tiltag. Men så viser det sig at det er overfødigt med det store, pjattede udvalg af rugbrød. Der ses masser af lignende planøkonomiske tiltag.

I USA vil det styrte Trump og hele den repulikanske ide. Og der vil blive indført almindelig sygesikring og social sikkerhed, fordi det viser sig nødvendigt. Elisabeth Warren og Bernie Sanders vil have sønderknusende argumenter.

Citér
Den anden er, at som de fleste katastrofer, vil pandemiens ondartede konsekvenser falde hårdest på de underprivilegerede.

De stor klasseforskelle vil nok vise sig farlige for befolkningerne.

Citér
Den globale pandemi og pålægger på meget koncentreret måde - stort set de samme valg, som svar på globale klimaforandringer vil indføre i de kommende årtier.

Vejen er vist, med myndighedernes handlekraft.

Citér

Populisterne vil blve forvist til skumle kroge.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Verden bliver ikke den samme igen
« Svar #2 Dato: Marts 19, 2020, 06:01:16 pm »
Havde kineserne intet foretaget sig, ville der i slutningen af februar have været otte millioner smittede i Kina.

Den nye virus havde potentiale til at inficere 40 procent af Kinas befolkning - altså i omegnen af 500 millioner mennesker.

- men udgangsforbuddet har virket, så nu er epidemien klinget af.

Kina undertrykker virussen, de udrydder den ikke

Michael Osterholm, epidemiolog og professor i folkesundhedsvidenskab

- inden du trækker vejret lettet - så har den kinesiske befolkning ikke udviklet anti-stoffer - så det er forholdsvis sandsynligt, at epidemien vil starte forfra, når de kinesiske myndigheder ophæver udgangsforbuddet.

Ihvertfald hvis de kinesiske myndigheder gør det for hurtigt.

Hvis man er meget hurtig til at udvikle en vaccine, vil den alligevel først være klar til næste vinter - så det har lange udsigter.

Vi kan håbe på, at klimaet hjælper, når det bliver sommer på den nordlige halvkugle.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-18-forskere-disse-ting-har-vi-laert-efter-fire-maaneder-med-coronavirus-i-kina

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Nu har Italien oplevet flere coronadødsfald end Kina
« Svar #3 Dato: Marts 19, 2020, 07:09:31 pm »
Jeg håber sandelig ikke, at Danmark bliver lige så hårdt ramt.

Vi ved, at udgangsforbud virker, men det er måske lettere at gøre det effektivt i Kina?

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-har-italien-oplevet-flere-coronadoedsfald-end-kina

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
Sv: Verden bliver ikke den samme igen
« Svar #4 Dato: Marts 19, 2020, 09:59:23 pm »

Jeg ved intet om det........

Men det virker utroligt at de kinesiske myndigheder kan vide at der ikke er en eneste smittet blandt 1,3 skal være smittet. En tysk epidemolog udtalte da også at det lyder for godt til at være sandt.

Men mon ikke det giver kinøjsiske myndigheder et pusterum? Dels til at inddæmme sygdommen yderligere, med den sydkoreanske løsning, med massive screeninger. Dels til at vente på en vaccine.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er ikke utroligt
« Svar #5 Dato: Marts 19, 2020, 10:11:34 pm »

Jeg ved intet om det........

Men det virker utroligt at de kinesiske myndigheder kan vide at der ikke er en eneste smittet blandt 1,3 skal være smittet. En tysk epidemolog udtalte da også at det lyder for godt til at være sandt.

Men mon ikke det giver kinøjsiske myndigheder et pusterum? Dels til at inddæmme sygdommen yderligere, med den sydkoreanske løsning, med massive screeninger. Dels til at vente på en vaccine.

Du tager det forhåbentlig ikke helt bogstavelig, for alle ved da - at myndighederne ikke registrerer alle smittede, for nogen bliver kun lidt syge - men der er ikke rapporteret nye tilfælde

Inden myndighederne greb ind, smittede hver kineser med coronavirus i gennemsnit lidt over to raske personer, og derfor spredte sygdommen sig meget hurtigt.

Da Kina indførte udgangsforbud faldt antallet af personer som hver person med coronavirus i gennemsnit smittede, fra 2,35 helt ned til 1,05.

- Så breder sygdommen sig jo ikke.

Det er årsagen til at vi lukker Danmark ned.

Det virker.

- men det betyder jo også, at hvis kineserne ophæver udgangsforbuddet for hurtigt, så bryder sygdommen ud igen - og hver person med coronavirus vil i gennemsnit igen smitte 2,35 personer.

Det varer længe inden kineserne kan det.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
Sv: Det er ikke utroligt
« Svar #6 Dato: Marts 19, 2020, 11:03:23 pm »

Jamen vi er slet ikke uenige om noget.

Jeg sidder og fantaserer om hvad der vil vederfares den næste politiker der tør foreslå besparelser i sundhedssystemet. Jeg forestiller mig der vil ske noget middelalderligt med ham. Kom så Venstre!

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Det er ikke utroligt
« Svar #7 Dato: Marts 20, 2020, 12:57:06 am »

Jamen vi er slet ikke uenige om noget.

Jeg sidder og fantaserer om hvad der vil vederfares den næste politiker der tør foreslå besparelser i sundhedssystemet. Jeg forestiller mig der vil ske noget middelalderligt med ham. Kom så Venstre!

Det er egentlig utroligt, så lidt de øvrige partiers politikere ytrer sig, bortset fra et par pip i ny og næ.
Inger Støjberg var i lufthavnen, da grænserne blev lukket, og pippede lidt om, at alle asylansøgere skulle testes for smitte, og det samme gjorde Peder Skaarup efterfølgende, men siden blev der stille - lige bortset fra her selvfølgelig  :big_grin:
Gad vide hvor mange asylansøgere, der egentlig er kommet den seneste uge. Kommer de fra Tyskeland eller Sverige, kan de jo blive, hvor de er, og der kan ikke være mange, som ander i lufthavnen med et fly fra Langtbortigstan.
I'm a Troll

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 20, 2020, 10:51:44 am »

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Corona virus og klima truslen dominerer den offentlige meningsdannelse
« Svar #9 Dato: Marts 20, 2020, 12:44:50 pm »
Udlændingespørgsmålet er allerede i forvejen på retur, og nu er det kun på Din-Debat - og få andre steder - aktuelt.

Der er grund til at tro, at Corona-virus og den medfølgende økonomiske krise ændrer den tidstypiske politik helt.

De gamle mænd på Din-Debat, der kun tænker på islam, er blevet for gamle til at ændre sig  :smile1:

- men de unge har nye problemer, og det her er ikke den sidste nye virus.

Både SARS, svineinfluenzaen og MERS skabte frygt - og der kommer nye sygdomme.

« Senest Redigeret: Marts 20, 2020, 01:11:22 pm af Anklageren »

Offline Henrijette

• Fuld medlem
  • Activity:
    6.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 20, 2020, 03:40:37 pm »

[/quote]

Så får din statsminister det svært, hun kan ikke levere andet end populisme.
Må det blive starten på jeres nedtur.
« Senest Redigeret: Marts 20, 2020, 04:15:42 pm af Henrijette »

Offline ChatGirl

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    3%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Ingen bliver klogere af kun at lytte til dem selv!
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 20, 2020, 03:47:38 pm »
"En ny politisk epoke bliver født "

Det samme kan vist siges om Din-Debat - den burde nu officielt skifte navn til Anklager-Debatten for "nogen" har vist mere fritid end hvad godt er, når man i døgndrift kan sidde og oprette tonsvis af tråde - som man så iøvrigt sidder og skriver kommentarer enmasse til sig selv i  :ohmy:

R.I.P DD  :JC_doubledown:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 20, 2020, 04:47:29 pm »
Jeg har interesseret mig for hvordan epidemien rammer nederst i samfundet ude i den store verden, men der har ikke været noget i medierne. Men nu kom det kort i tyske ZDF. Og som forventet. Det rammer værst der. De viste noget om tyske og franske hjemløse. Hjemløseherbergerne lukker på grund af smittefaren. Enhver kan regne ud hvad effekten vil være på deres sundhed og forventninger til deres livslængde.

Og så opfordrer myndighederne dem til at blive hjemme. Tøhø.

Offentlige toiletter lukker, så hvor forretter de så deres nødtørft. Med deres store antal, kan man nemt regne ud, hvilken liflig duft der snart vil være i byerne.

Og så vil de hjemløse være særligt udsatte for smitte, og med deres hygiene, vil de være bomber for spredning.

Sådan er kapitalismen. Spredningen forværres af kapitalistisk politik.

Man hører ikke noget fra flygtningelejrene på de græske øer. Men hvis smitten først er inde der. GOSH!

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 20, 2020, 05:08:52 pm »
Tyske delstater indfører forskellige grader af udgangsforbud i dag. Mest vidtgående Bayern. På grund af nærheden til Østrig, hvor folk stadigt står på ski.

Det er en følge af at folk ikke følger myndighedernes henstillinger og fester parker og den slags. Nu følges udviklingen af kansleren  og der overvejes udgangsforbud i hele Tyskland.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Marts 20, 2020, 06:35:28 pm »
Jeg er lidt nysgerrig efter tallene for udviklingen. Overalt hører man bare om stigning i procent.

Det første lyspunkt vil være et fald i stigningen i procent. Over dage. Det vil tyde på at bekæmpelsen er ved at lykkes - alt andet lige. Det betyder ikke at bekæmpelsen er lykkes, men det giver sundhedsmyndighederne et pusterum til at tænke fremad. Men umådeligt langt fra at krisen er ovre. Men det vil betyde noget for økonomien.

Det næste lyspunkt vil være at der bliver færre nye tilfælde end der er raskmeldte. Men det ligger et stykke ud i fremtiden.

Det næste lyspunkt vil være at der ikke er flere nye tilfælde. Men det ligger i endnu fjernere fremtid.