Forfatter Emne: Var de nordiske guder bare superhelte?  (Læst 366 gange)

Offline Torsten Bonfils (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Var de nordiske guder bare superhelte?
« Dato: Marts 11, 2020, 07:14:42 pm »
Jeg har tit tænkt på det, og jeg synes også at kunne huske at Gubbi engang har luftet ideen. Var de nordiske guder slet ikke guder som folk troede på og bad til men derimod bare superhelte som man skrev og fortalte gode historier om og som børnene kunne have som idol?
Jeg synes ikke en person som for eksempel Thor virker som en gud man ville bede til hvis høsten er slået fejl eller noget. Ingen af historierne om ham nævner noget med at han kommer og hjælper mennesker i nød. Men det er sjove historier om en overmenneskelig stærk mand med mange menneskelige karaktertræk: Han kan blive hidsig, han er nogle gange dum, og han er grådig, drikfældig og har dårlige manerer. Faktisk meget i stil med den populære superhelt Wolverine. Én man kan se op til, men samtidig kan identificere sig med.
Er der egentlig nogen form for evidens for at folk har tilbedt dem som guder? Man har selvfølgelig fundet smykker, figurer, afbildninger osv. af dem, men dette behøver vel ikke at være anderledes end hvis en arkæolog om 1000 år finder en Batman-actionfigur, en plakat med Iron Man eller en tegneserie med Spider-Man?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Nogen mener også at jætterne har eksisteret
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2020, 07:40:55 pm »
Citat: "Det er den almindelige opfattelse, at Jætterne, var fiktive væsener fra en sagnverden for længst gået til grunde. Men der er dog også forskere, som mener at Jætterne som folk, rent faktisk har eksisteret. Argumentet, der fremføres er at de store religioner, har haft uovervindelige moralske problemer med rapporteringen af jætter udfra det meget simple faktum, at der var indavl mellem jætter og ”mennesker”. Og af denne årsag er al information om Jætterne blevet negligeret, fortrængt og henført til en fantasiverden.

Et andet, og umiddelbart meget logisk argument, er at Jætterne så sandelig har eksisteret, men blot tidligere i tidsalderen. Der sættes således lighedstegn mellem de såkaldte Cro-Magnon mennesker og jætter. "

https://netspirit.dk/emner/mytologi/nordisk/jaetterne/

Gode debattørers styrker skinner igennem ...

- de behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Var de nordiske guder bare superhelte?
« Svar #2 Dato: Marts 13, 2020, 08:50:47 pm »
Jeg har tit tænkt på det, og jeg synes også at kunne huske at Gubbi engang har luftet ideen. Var de nordiske guder slet ikke guder som folk troede på og bad til men derimod bare superhelte som man skrev og fortalte gode historier om og som børnene kunne have som idol?
Jeg synes ikke en person som for eksempel Thor virker som en gud man ville bede til hvis høsten er slået fejl eller noget. Ingen af historierne om ham nævner noget med at han kommer og hjælper mennesker i nød. Men det er sjove historier om en overmenneskelig stærk mand med mange menneskelige karaktertræk: Han kan blive hidsig, han er nogle gange dum, og han er grådig, drikfældig og har dårlige manerer. Faktisk meget i stil med den populære superhelt Wolverine. Én man kan se op til, men samtidig kan identificere sig med.
Er der egentlig nogen form for evidens for at folk har tilbedt dem som guder? Man har selvfølgelig fundet smykker, figurer, afbildninger osv. af dem, men dette behøver vel ikke at være anderledes end hvis en arkæolog om 1000 år finder en Batman-actionfigur, en plakat med Iron Man eller en tegneserie med Spider-Man?

Det afhænger vel lidt af, hvordan man vælger at afgrænse religion som begreb. De mere primitive former for religionsdyrkelse, altså primitiv religion, har ikke så meget tilfælles med den moderne religionsdyrkelse. Det er jo en blanding af mytologi, folkehistorier, traditioner, sagn, spiritualitet og kultur. Et eksempel er shamanismen, som på en og samme tid opfattes som en religion, men også er en primitiv form for overnaturlig mytologi. Der er også masser af religioner, hvor gudsdyrkelsen ikke er central. Sikhismen osv.
Juche, som er eller har været statsideologi i Nordkorea, har også religiøse karaktertræk mere end blot politisk ideologi.