Forfatter Emne: Ham vil jeg huske  (Læst 461 gange)

Bavnen

• Gæst
Ham vil jeg huske
« Dato: Marts 09, 2020, 01:46:01 pm »
https://www.bt.dk/kendte/max-von-sydow-er-doed-90-aar

En stærk skuespiller, synes jeg. Husker ham bedst som hovedpersonen i 'Hamsun', den danske Oscarvinder 'Pelle Erobreren' og så en masse roller fra hans yngre dage, set på tv. Ikke mindst ham den mystiske læge, som skal komme og heale pigen i 'Exorcisten'. I flere film fra ca. 60'erne om 2. verdenskrig spillede han som regel tysker.
Nå, 90 år er jo også en sjat. May he rest in peace.

Hvad husker du ham bedst for?
« Senest Redigeret: Marts 09, 2020, 02:17:10 pm af Bavnen »

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Ham vil jeg huske
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2020, 02:08:11 pm »
Pelle Erobreren. Ingen tvivl. Mest fordi jeg husker ham fra filmen i biografen, jeg så som barn.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg kan lide ham i Victory (1981)
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2020, 02:57:51 pm »

Her spiller Max Von Sydow en tysk officer.

Det gode ved filmen er, at der er sympatiske karakterer på begge sider.

Gode debattørers styrker skinner igennem ...

- de behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 09, 2020, 05:59:54 pm »
Han er med i en enkelt lille scene i Conan the Barbarian hvor han spiller en konge som hyrer filmens helte til at redde hans datter fra en ond kultleder.

Jeg har ikke forstand på skuespillerkunst, men jeg kan ikke lade være med at være fascineret af hans præstation. Han leverer replikkerne med præcise pauser de rigtige steder, med tryk på de rigtige ord og sætninger og med øjne og mimik der passer til. Bemærk for eksempel den dirrende underlæbe da han fortæller at hans datter er på vej til kultlederen for at blive gift med ham.

Den Danske Mand

• Gæst
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2020, 10:03:12 am »
Ja, han var dygtig. En af de store, må man sige.

Jeg er ikke så god til at huske titler, men da 'Victory' blev nævnt, ringede det. Det er jo den med gruppen af sportsfolk, som er i en tysk fangelejr (ikke koncentrations-) og planlægger en flugt. Der er flere kendte fodboldspillere med, bl.a. Bobby Moore (anfører på Englands verdensmester-hold fra 1966) og brasilianeren Pelé.
Von Sydow spillede, så vidt jeg husker, en meget fodboldinteresseret tysk officer, som ønsker en kamp mellem et fangehold og et tysk hold gennemført. Den var god.

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 10, 2020, 06:05:36 pm »
Ja `Victory´ var fed, Max von Sydow lagde man mærke til fordi han spillede en sympatisk tysk officer der rejste sig og klappede begejstret da Pele´ lavede hattrick, mens de andre nazier stirrede bestyrtede på ham,  med sin lille birolle stjal han næsten hele opmærksomheden :girl_smile:

Han var også den sympatiske lejemorder i filmen::> `3 døgn for Condor´ med ‎Robert Redford‎ & ‎Faye Dunaway‎, en ældre sag men fantastisk spændende film, plottet holder stadig næsten 40 år efter,  :girl_smile:

Rest in Peace Max,
« Senest Redigeret: Marts 10, 2020, 06:09:33 pm af Trådløse-Anna »
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Offline Forn Siðr

• Fuld medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 10, 2020, 10:26:27 pm »
For mig står Sydow stærkest i "Hamsun" - som i øvrigt også er en af mine yndlingsforfattere.

Av, skal jeg nu kaldes "nazist"?  :big_grin:

Landbrugeren

• Gæst
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2020, 02:54:10 pm »
For mig står Sydow stærkest i "Hamsun" - som i øvrigt også er en af mine yndlingsforfattere.

Av, skal jeg nu kaldes "nazist"?  :big_grin:
Der skal meget mindre til for at blive kaldt det herinde, så det skal du bare trække på skuldrene af.

Nå, du har læst Hamsun. Jeg havde også engang for mange år siden - længe før filmen om ham - fat i "Markens grøde", den er god. Det var først der omkring, jeg blev klar over, at Hamsun blev en, man i mange år helst ikke nævnte i et såkaldt pænt selskab.
Men tilbage stod jo hans forfatterskab, som immervæk havde indbragt ham en Nobelpris tilbage i 1920'erne. Det kan man vel godt læse, uanset at han skrev i en nazistisk avis under 2. verdenskrig og var interneret i 1945.

Vedrørende filmen synes jeg i øvrigt også Ghita Nørby var god i rollen som fru Hamsun, der jo var mere overbevist nazist end han selv og drog på foredragstourné i Tyskland.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er kun Forsvareren, der gør det
« Svar #8 Dato: Marts 11, 2020, 04:13:10 pm »

Der skal meget mindre til for at blive kaldt det herinde, så det skal du bare trække på skuldrene af.

Det er kun Forsvareren, der gør det - og han er højrefløjens nyttige idiot  :yes:

Gode debattørers styrker skinner igennem ...

- de behøver ikke prale eller jorde modparten