Forfatter Emne: Insekternes død  (Læst 218 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Insekternes død
« Dato: Februar 16, 2020, 06:20:59 am »
De lidt ældre af hos, husker nok, at når vi kørte bil for 40 - 50 år siden, var forruden altid splattet til med døde insekter. Det er forruderne ikke i dag, og selv om hastighederne er højere, så der skulle være flere døde insekter end dengang. Det giver et fingerpeg om insekternes tilbagegang. Det er ikke dommedag, men videnskabeligt, da det giver et billede af hvor mange insekter der er. Eneste bortforklaring skulle være, at insekterne er blevet klogere og ikke flyver ind i forruderne på biler mere.

Og det er videnskabeligt undersøgt: "Last year, Danish researchers published a study using this windshield method and noted reductions of 80 to 97 percent".

https://www.iflscience.com/plants-and-animals/why-fewer-bugs-are-splattering-on-your-car-windshield-nowadays/?fbclid=IwAR2svCHUpTfMLFCKGPY40dSWn_GTf95HEcPtyjDpTAjZAa1ljQixh4WMVQo

Det passer meget godt med min egne iagttagelser. Jeg har ikke nogen data, men jeg synes jeg har kunnet iagttage færre fugle. Solsorten ser man ikke så tit som for 30 - 40 år siden, men det skyldes udtørring af landskabet.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.6%
  • Country: aq
    • Vis profil
Sv: Insekternes død
« Svar #1 Dato: Februar 16, 2020, 07:11:03 am »
Der er mange der nævner mobilstråling som en mulig forklaring på nedgangen i antallet af insekter.

Med hensyn til fugle synes jeg at der er ligeså mange som dengang jeg var barn, men det er nogle andre arter der er blevet almindelige. Tidligere var der mange solsorte og gråspurve, nu er der mange alliker og gråkrager.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 16, 2020, 12:35:46 pm »
Der er mange der nævner mobilstråling som en mulig forklaring på nedgangen i antallet af insekter.

Nogen forskning om det?

Citér
Med hensyn til fugle synes jeg at der er ligeså mange som dengang jeg var barn, men det er nogle andre arter der er blevet almindelige. Tidligere var der mange solsorte og gråspurve, nu er der mange alliker og gråkrager.

Krager er der muligvis flere af. Tidligere blev bestanden holdt nede, da de opfattedes som skadedyr. Krager er mere landfugle end alliker, som mest lever i byerne.

Og så er der kommet mange flere Havmåger end tidligere. Tidligere var Hættemåger meget almindelig, men det er den ikke mere. Det skyldes nok også udtørring af landskabet.

Da jeg var barn var der en vældig koloni af Hættemåger i nærheden af mit hjem. så blev området drænet for at indvinde landbrugsjord. Så forsvandt kolonien det næste år. Nogen siger at det er fordi vandstanden blev så lav, at rævene kunne komme til kolonien.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 16, 2020, 12:55:47 pm »
Dugfrisk oplysning fra min svenske pinsekirkeven. Splattede insekter på vingerne på vindmøller kan reducere vind,øllernes effektivitet med op til 50%.

Tysk studie vider at vindkraften dræber 1 200 milliarder insekter om året.

Men artiklen oplyser "Samtidigt har den totala mängden insekter minskat med 2,5 procent de senaste 25-30 åren ....."

Det er noget mindre end de drastiske tal i artiklen fra IFLS.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/?fbclid=IwAR3BT4p9WacpZy_DCSEnnq6S2p6kpBB8NV1P9LDpZpdHC3xZw5JMYyEbCck

Min svensk pinseven er meget kristen. Så kristen at han nu godt kan lide Trump og Bolsonaro fordi de er så kristne.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.6%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 16, 2020, 12:58:44 pm »

Nogen forskning om det?

Her har nogle tyske forskere fundet ud af at hvis man gemmer en mobiltelefon inde i et bistade, så flyver bierne deres vej: :bee:
https://ing.dk/artikel/slar-mobiltelefoner-bierne-ihjel-75873

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er nogen underlige tal
« Svar #5 Dato: Februar 16, 2020, 01:31:35 pm »
Dugfrisk oplysning fra min svenske pinsekirkeven. Splattede insekter på vingerne på vindmøller kan reducere vind,øllernes effektivitet med op til 50%.

Tysk studie vider at vindkraften dræber 1 200 milliarder insekter om året.

Men artiklen oplyser "Samtidigt har den totala mängden insekter minskat med 2,5 procent de senaste 25-30 åren ....."

Det er noget mindre end de drastiske tal i artiklen fra IFLS.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/?fbclid=IwAR3BT4p9WacpZy_DCSEnnq6S2p6kpBB8NV1P9LDpZpdHC3xZw5JMYyEbCck

Min svensk pinseven er meget kristen. Så kristen at han nu godt kan lide Trump og Bolsonaro fordi de er så kristne.

I Expressen står der, at oplysningerne stammer fra NRK, og der er et link til artiklen i NRK, som oplysningerne stammer fra.

Hvis man undersøger Expressens kilde - nemlig artiklen i NRK - så står der, at splattede insekter på vindmøllevinger kan reducere vindmøllernes effektivitet med op til en fjerdedel.

Der er enorm stor forskel på en fjerdedel og på 50%.

Der er også en enorm forskel på oplysningerne om insekter, for der står i artiklen i NRK, at forskere også har set på den totale mængden insekter i 63 naturreservater i Tyskland siden 1990, og fundet at antallet er reduseret med 75%. Midt på sommeren er nedgangen på op til 82%.

https://www.nrk.no/norge/tysk-vindkraft-dreper-1200-tonn-insekter-arlig-1.14565780

Nu er jeg spændt på, om de falske tal vil blive ved med at plage os i årene fremover  :smile1:
« Senest Redigeret: Februar 16, 2020, 01:43:27 pm af Anklageren »

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.6%
    • Vis profil
Sv: Det er nogen underlige tal
« Svar #6 Dato: Februar 16, 2020, 03:12:58 pm »

I Expressen står der, at oplysningerne stammer fra NRK, og der er et link til artiklen i NRK, som oplysningerne stammer fra.

Hvis man undersøger Expressens kilde - nemlig artiklen i NRK - så står der, at splattede insekter på vindmøllevinger kan reducere vindmøllernes effektivitet med op til en fjerdedel.

Der er enorm stor forskel på en fjerdedel og på 50%.

Der er også en enorm forskel på oplysningerne om insekter, for der står i artiklen i NRK, at forskere også har set på den totale mængden insekter i 63 naturreservater i Tyskland siden 1990, og fundet at antallet er reduseret med 75%. Midt på sommeren er nedgangen på op til 82%.

https://www.nrk.no/norge/tysk-vindkraft-dreper-1200-tonn-insekter-arlig-1.14565780

Nu er jeg spændt på, om de falske tal vil blive ved med at plage os i årene fremover  :smile1:

NRK skriver da også 50%.

NRK's kilde, http://cortenergy.eu/NATURE.pdf , er dog lidt tvetydig.

Overskriften:
Insects can halve
wind-turbine power

Første tre linjer:
For no apparent reason, the power of wind
turbines operating in high winds, may drop,
causing production losses of up to 25%1.

(1 er en henvisning til en artikel/bog af en H. A. Madsen fra 1991)

Andet afsnit:
Unpredictable changes in power levels have
been noted on wind farms in California, with
power sometimes falling to half the output
predicted from the turbine design and generating
two or more different power levels at the same
wind speed (Fig. 1a).

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det har du da ret i Torsken
« Svar #7 Dato: Februar 16, 2020, 03:24:11 pm »
NRK skriver da også 50%.

NRK's kilde, http://cortenergy.eu/NATURE.pdf , er dog lidt tvetydig.

Overskriften:
Insects can halve
wind-turbine power

Første tre linjer:
For no apparent reason, the power of wind
turbines operating in high winds, may drop,
causing production losses of up to 25%1.

(1 er en henvisning til en artikel/bog af en H. A. Madsen fra 1991)

Andet afsnit:
Unpredictable changes in power levels have
been noted on wind farms in California, with
power sometimes falling to half the output
predicted from the turbine design and generating
two or more different power levels at the same
wind speed (Fig. 1a).

Jeg læste til dels i den forkerte artikel.

Når jeg skriver, har jeg ofte mange ruder åbne, og en af dem var den her artikel fra 2001, som handler om splatter insekterne på vingerne. "Nyheden" om platter insekterne er jo så gammel.

https://fyens.dk/artikel/splatter-insekter-tager-str%C3%B8m-fra-vindm%C3%B8ller-2001-7-5

Nu er der gået 20 år, og vindmøllerne er i mellemtiden blevet flere hundrede meter høje, hvor der nok ikke er så mange insekter - så jeg ved ikke, hvor relevant det er at opklare det

Hvis det havde været et stort problem, så havde der nok været forsket mere i det i løbet af de 20 år, der er gået.

- så jeg tager det foreløbig med et gran salt.

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    34.4%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Februar 16, 2020, 04:05:34 pm »
De lidt ældre af hos, husker nok, at når vi kørte bil for 40 - 50 år siden, var forruden altid splattet til med døde insekter. Det er forruderne ikke i dag, og selv om hastighederne er højere, så der skulle være flere døde insekter end dengang. Det giver et fingerpeg om insekternes tilbagegang. Det er ikke dommedag, men videnskabeligt, da det giver et billede af hvor mange insekter der er. Eneste bortforklaring skulle være, at insekterne er blevet klogere og ikke flyver ind i forruderne på biler mere.

Og det er videnskabeligt undersøgt: "Last year, Danish researchers published a study using this windshield method and noted reductions of 80 to 97 percent".

https://www.iflscience.com/plants-and-animals/why-fewer-bugs-are-splattering-on-your-car-windshield-nowadays/?fbclid=IwAR2svCHUpTfMLFCKGPY40dSWn_GTf95HEcPtyjDpTAjZAa1ljQixh4WMVQo

Det passer meget godt med min egne iagttagelser. Jeg har ikke nogen data, men jeg synes jeg har kunnet iagttage færre fugle. Solsorten ser man ikke så tit som for 30 - 40 år siden, men det skyldes udtørring af landskabet.

Biernes tilbagegang har jo været kendt i årtier. Jeg synes heller ikke, jeg støder på så mange insekter, når jeg cykler. Det eneste sted, hvor jeg ikke oplever en nedgang, er i skoven om sommeren, når jeg løber.

Den der med solsorten er jo rigtig nok. Den blev også ramt af sygdom for nogle år siden? Men hvis man ser på paracelhuse og villakvarterer i dag, er der også langt mindre vegetation og have. Folk gider ikke store træer og buske, som blev plantet for 50 år siden. Det gør heller ikke noget godt for fuglene.