Forfatter Emne: Tv-kanaler/frit valg?  (Læst 521 gange)

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    27.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Tv-kanaler/frit valg?
« Dato: Januar 23, 2020, 07:57:32 pm »
Engang var tv-kanaler opdelt i pakker - og er det vel stadig flere steder. En lille, stor og mellem for eksempel. Det var meget ufleksibelt, hvis man ikke så alle kanaler. Så kom Yousee på at lave det om, så der var en grundpakke samt muligheden for selv at tilvælge en række kanaler, men antallet af kanaler var alligevel fast alt efter, hvor mange point, man kunne vælge/købe, så reelt er systemet lige så ufleksibelt. Hvis man ser en kanal mere, betaler man for resten, som man ikke ser.
Nu er der endelig tale om, at lave det 100% valgfrit - som det er nu, er det tv-udbyderne, der vælger for seerne og det bekymrer naturligvis dem, der driver kanalerne. Og så alligevel ikke, for tiden hvor tv-pakker er ved at løbe ud, fordi der teknisk nu er ved at komme flere muligheder - også når det kommer til at vælge individuelle kanaler.
Det undrer mig lidt, at det først kommer på tale nu, for havde det været et andet marked, havde folk jo brokket sig.

https://www.bt.dk/forbrug/efter-yousee-melding-nu-reagerer-tv-2-og-tv3

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.8%
    • Vis profil
Sv: Tv-kanaler/frit valg?
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2020, 10:01:22 pm »
Jeg ved ikke rigtigt, hvori det nye består. For sådan er det vist allerede de fleste steder?

Jeg havde tidligere Telia Web-tv, og her havde man en billig grundpakke. Derefter kunne man tilvælge enkeltkanaler, der så kostede 9 kr., 19 kr., 29 kr. eller 39 kr. pr. stk. alt efter, hvilken kanal der var tale om. Skulle man have mange kanaler, så kunne det så måske i stedet betale sig at vælge en større grundpakke. For ved at vælge kanalerne i en pakke fik man mængderabat. Til gengæld kunne man ikke selv bestemme, hvilke kanaler der var med i pakken.

Så flyttede jeg for et år siden og fik i stedet en grundpakke fra Stofa med i huslejen. Denne pakke kunne jeg så udvide med enkeltkanaler på samme måde, selvom Stofas priser for kanalerne var højere end Telias. Desuden kunne jeg vælge pakker, hvor jeg skulle vælge enten 8, 16 eller 24 kanaler og så fik rabat, så jeg ikke skulle betale den fulde pris for alle kanalerne. Stofa laver dette om fra d. 30. januar, så vi i stedet skal vælge 10, 20 eller 30 kanalerne i disse vælg-selv pakker.

Så jeg tror mere, at det er, fordi folk endnu ikke har opdaget mulighederne, at de ikke bruger dem. Man kan dog ikke nøjes med gammeldags kabelTV, hvis man vil benytte disse nye muligheder. For de valgfrie kanaler sendes over internettet, og man skal derfor have mulighed for at udnytte dette. Dette kan man gøre med sit almindelige internet, hvilket Telia tilbyder. Eller man kan få en boks, der kun bruges til dette og med egen fjernbetjening, hvilket er, hvad Stofa tilbyder. (Telia tilbyder nu også denne mulighed.)

Så vidt jeg ved, tilbyder de øvrige TV-leverandører noget lignende. Dette kan man læse mere om på deres hjemmesider.
« Senest Redigeret: Januar 23, 2020, 10:03:17 pm af Forsvareren »

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    27.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Tv-kanaler/frit valg?
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2020, 02:59:20 pm »
Jeg ved ikke rigtigt, hvori det nye består. For sådan er det vist allerede de fleste steder?

Jeg havde tidligere Telia Web-tv, og her havde man en billig grundpakke. Derefter kunne man tilvælge enkeltkanaler, der så kostede 9 kr., 19 kr., 29 kr. eller 39 kr. pr. stk. alt efter, hvilken kanal der var tale om. Skulle man have mange kanaler, så kunne det så måske i stedet betale sig at vælge en større grundpakke. For ved at vælge kanalerne i en pakke fik man mængderabat. Til gengæld kunne man ikke selv bestemme, hvilke kanaler der var med i pakken.

Så flyttede jeg for et år siden og fik i stedet en grundpakke fra Stofa med i huslejen. Denne pakke kunne jeg så udvide med enkeltkanaler på samme måde, selvom Stofas priser for kanalerne var højere end Telias. Desuden kunne jeg vælge pakker, hvor jeg skulle vælge enten 8, 16 eller 24 kanaler og så fik rabat, så jeg ikke skulle betale den fulde pris for alle kanalerne. Stofa laver dette om fra d. 30. januar, så vi i stedet skal vælge 10, 20 eller 30 kanalerne i disse vælg-selv pakker.

Så jeg tror mere, at det er, fordi folk endnu ikke har opdaget mulighederne, at de ikke bruger dem. Man kan dog ikke nøjes med gammeldags kabelTV, hvis man vil benytte disse nye muligheder. For de valgfrie kanaler sendes over internettet, og man skal derfor have mulighed for at udnytte dette. Dette kan man gøre med sit almindelige internet, hvilket Telia tilbyder. Eller man kan få en boks, der kun bruges til dette og med egen fjernbetjening, hvilket er, hvad Stofa tilbyder. (Telia tilbyder nu også denne mulighed.)

Så vidt jeg ved, tilbyder de øvrige TV-leverandører noget lignende. Dette kan man læse mere om på deres hjemmesider.

Som jeg har forstået det, så skal der ikke mere være grundpakker, men at alle kanaler kan vælges individuelt. Hos Yousee kan man vælge en grundpakke og en bland-selv-løsning med 10, 20 eller 36 point, som man kan vælge kanaler for. Men man betaler jo alligevel et fast beløb for kanaler, som man måske ikke ser.