Forfatter Emne: Irak krigen - en eklatant fiasko  (Læst 412 gange)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    56%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Irak krigen - en eklatant fiasko
« Svar #15 Dato: Januar 13, 2020, 07:13:26 pm »
Men for i øvrigt at svare på emnet, så er det jo som sagt 17 år siden at krigen blev indledt. Jeg husker også, at Hans Blix efterfølgende blev jaget ud af Irak uden at have fundet masseødelæggelsesvåben. Mediernes og politikernes narrativ betyder enormt meget, når det kommer til beslutningsprocesserne og tilslutningen til dem. Vi havde faktisk en debat her på siden, hvor der var en, der var tilhænger af invationen i 2003, men ændrede mening og brugte det som argument mod en krig mod Iran. Det var omkring 2008-10, tror jeg, for der var der også en del der regnede med, at Iran stod næste på listen.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Januar 13, 2020, 07:14:05 pm »
Det er et faktum, at Trump gik til valg på at ville genforhandle aftalen med Iran fordi den ikke var god nok, for det var det, som han sagde. Jeg vil ikke blandes ind i din snak om missiler og måske eksisterende højhuse i Israel. USA har altid været allieret med Israel - det kommer ikke bag på nogen.
Der er forskel på USA og Trump. Ingen tidligere præsidenter har været så fanatiske vedrørende Israel, som Trump jo er.
Citér
Det er sådan, at det er ikke politikere, der laver arbejdet med forhandlinger. Det er diplomater og diplomater er ikke politikere, selv om det sker. Diplomaternes opgave er at forstå, hvordan modparten tænker i den indledende fase. I et eksempel, hvor to stater ikke har kontakt, arbejder de med mellemforhandlere eller rådgivere, som har kendskab til de forhold mellem de to lande. I helt ekstreme tilfælde kan man bruge uofficielle kanaler.
Det er bare ikke noget, man ser tydeligt, fordi det foregår bag scenen.
Læs https://www.businessinsider.com/iran-iraq-situation-trump-administration-putting-american-diplomats-in-danger-2020-1?r=US&IR=T
Samt https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/akademiskarbogledelse/administrativtarb/diplomat
Citér
Citér
Der er kaos i en mindre del af Mellemøsten. Men en krig mod Iran ville forandre alt til kaos og formentlig i flere årtier.

Jeg må lære at se ind i fremtiden.
Jeg tror ikke på, at du er så uvidende, at du ikke kan se forskellen på situationen nu og så en situation, hvor hele Mellemøsten kommer til at ligne Irak, Syrien og Afghanistan til forveksling.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    56%
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Januar 13, 2020, 07:26:28 pm »
Citér
Jeg må lære at se ind i fremtiden.
Jeg tror ikke på, at du er så uvidende, at du ikke kan se forskellen på situationen nu og så en situation, hvor hele Mellemøsten kommer til at ligne Irak, Syrien og Afghanistan til forveksling.

Krigen mellem Iran og Irak fra 1980-88 var en af de mest drablige i regionen. Den gang kom det hele også ud af kontrol, selv om krigen geografisk var meget koncentreret, fik den store menneskelige konsekvenser på begge sider. Men der er ikke spor af krigen i de to lande bortset fra de mange gravpladser i Iran. Min pointe er, at en krig mod Iran vil være tragisk, men ingen kan forudse, om den bliver kort eller lang eller lægger det hele i ruiner. Begge parter kan jo lige så godt indgå våbenhvile inden det eskalerer.
Men jeg er ikke meget for de her tankeeksperimenter, så jeg vil ikke gætte på noget og det er bare min pointe.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    96.6%
    • Vis profil
Jeg er skuffet over den måde, tråden har udviklet sig på
« Svar #18 Dato: Januar 13, 2020, 07:42:36 pm »
Oplægget var tænkt som et supplement til debatten om Iran, for at sætte drabet på den iranske general ind i en større sammenhæng - og så drukner formålet i fladpandede bemærkninger om Trumps hotel, som skulle være et af Israels højeste bygninger - men som ikke eksisterer i den virkelige verden.

På den måde bliver debatten til ren ævl, som holder seriøse debattører væk - og som fratager os lysten til at skrive oplæg.

Lighed for Loke såvel som for Thor

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Januar 13, 2020, 10:34:35 pm »
Krigen mellem Iran og Irak fra 1980-88 var en af de mest drablige i regionen. Den gang kom det hele også ud af kontrol, selv om krigen geografisk var meget koncentreret, fik den store menneskelige konsekvenser på begge sider. Men der er ikke spor af krigen i de to lande bortset fra de mange gravpladser i Iran. Min pointe er, at en krig mod Iran vil være tragisk, men ingen kan forudse, om den bliver kort eller lang eller lægger det hele i ruiner. Begge parter kan jo lige så godt indgå våbenhvile inden det eskalerer.
Men jeg er ikke meget for de her tankeeksperimenter, så jeg vil ikke gætte på noget og det er bare min pointe.
Den krig er blevet sammenlignet med 1. verdenskrig, fordi taktikken var lidt den samme. Men selvom Irak dengang håbede at kunne drage fordel af, at Iran lige havde haft en revolution og desuden havde både Vesten og Sovjetunionen på sin side, så tog det kun to år for Iran at få vendt situationen og komme i offensiven mod Irak, der jo havde angrebet. FN måtte ind og forhandle fred, selvom Iran var ret isoleret, og krigen havde omkring en halv million ofre på hver side.

Det er et ordsprog om, at man altid forbereder sig på den forudgående krig, og det gjorde man jo også i 1930’erne, da man håbede, at Maginot linjen var nok mod Tyskland. Krigen mellem Iran og Irak blev udkæmpet med pigtråd, bajonetter og lignende. Så det tror du jo så åbenbart også vil ske igen, hvis der kommer en ny krig. :big_grin: Men Iran har idag helt anderledes avancerede våben.