Forfatter Emne: Det er DEN kultur!  (Læst 929 gange)

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
Sv: Det er DEN kultur!
« Svar #15 Dato: Januar 15, 2020, 11:46:26 am »
Kurdere har en lidt anden version af islam måske er det en af grundene til at de er forfulgte af naboerne i deres hjemlande som er  Kurdistan, "Kurdernes land". Kurdistan er ikke er en stat, men et område delt mellem Tyrkiet, Irak, Iran og Syrien. Kurderne har i dette område kæmpet en årelang til tider væbnet kamp for bedre vilkår, mere indflydelse og mulighed for selvstyre eller løsrivelse og i perioder er det lykkedes at opnå et vist selvstyre i dele af denne region, inden for rammerne af en af eksisterende stat.
Kurdernes ønske om eget land er ikke rigtigt begrundet i religion, men nok især i det kurdiske sprog, der er nært beslægtet med iransk/persisk. Det samme ses masser af andre steder (f. eks. i Katalonien), hvor folkeslag, der har deres eget sprog, jo også ønsker at få deres egen stat. Selv i Bayern er der et meget stort mindretal, der ønsker, at Bayern skal være et selvstændigt land uden for den tyske forbundsrepublik, selvom det bayerske sprog ligner det officielle tyske sprog så meget, at der kun er tale om en dialekt, men stadig en tydelig afvigelse fra rigstysk.

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Køn: Mand
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Januar 15, 2020, 11:49:37 am »
Jeg skrev også: en' af grundende, nu det var religion indlægget handlede om.  :smile1:
« Senest Redigeret: Januar 15, 2020, 11:52:51 am af Desdicardo »
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Januar 15, 2020, 03:05:50 pm »
Kurdere har en lidt anden version af islam måske er det en af grundene til at de er forfulgte af naboerne i deres hjemlande som er  Kurdistan, "Kurdernes land". Kurdistan er ikke er en stat, men et område delt mellem Tyrkiet, Irak, Iran og Syrien. Kurderne har i dette område kæmpet en årelang til tider væbnet kamp for bedre vilkår, mere indflydelse og mulighed for selvstyre eller løsrivelse og i perioder er det lykkedes at opnå et vist selvstyre i dele af denne region, inden for rammerne af en af eksisterende stat.
Kurdernes ønske om eget land er ikke rigtigt begrundet i religion, men nok især i det kurdiske sprog, der er nært beslægtet med iransk/persisk. Det samme ses masser af andre steder (f. eks. i Katalonien), hvor folkeslag, der har deres eget sprog, jo også ønsker at få deres egen stat. Selv i Bayern er der et meget stort mindretal, der ønsker, at Bayern skal være et selvstændigt land uden for den tyske forbundsrepublik, selvom det bayerske sprog ligner det officielle tyske sprog så meget, at der kun er tale om en dialekt, men stadig en tydelig afvigelse fra rigstysk.

Det er da en sær antagelse, at et meget stort mindretal i Bayern ønsker selvstændighed, fordi de taler en lidt forskellig dialekt.

Jeg skriver det på den måde, fordi jeg vil skrive noget, der er lige så overfladisk (som det du skriver om dialekter og religion).

Frihed for Loke såvel som for Thor

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Januar 15, 2020, 05:16:47 pm »
Det er da en sær antagelse, at et meget stort mindretal i Bayern ønsker selvstændighed, fordi de taler en lidt forskellig dialekt.
Bayersk er uden sammenligning den tyske dialekt, som jeg har sværest ved at forstå. Selv østrigsk er langt nemmere for mig at forstå. Når jeg så samtidig ved, at de fleste andre sprogområder ønsker af blive selvstændige stater, hvis de ikke allerede er det, og jeg samtidig også ved, at 25-40% i Bayern (ud af Bayerns 12,5 millioner indbyggere) ønsker selvstændighed, så er konklusionen for mig oplagt, selvom de ligesom alle andre sproglige mindretal kommer med andre og mere overfladiske begrundelser.

Se iøvrigt https://www.deutschlandfunkkultur.de/bayern-vom-freistaat-zum-freien-staat.1001.de.html?dram:article_id=358021 hvis du ikke kun ønsker at være Rasmus Modsat, fordi dette jo ellers normalt bare altid er din natur.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg venter stadig på pointen
« Svar #19 Dato: Januar 15, 2020, 06:11:09 pm »
Bayersk er uden sammenligning den tyske dialekt, som jeg har sværest ved at forstå. Selv østrigsk er langt nemmere for mig at forstå. Når jeg så samtidig ved, at de fleste andre sprogområder ønsker af blive selvstændige stater, hvis de ikke allerede er det, og jeg samtidig også ved, at 25-40% i Bayern (ud af Bayerns 12,5 millioner indbyggere) ønsker selvstændighed, så er konklusionen for mig oplagt, selvom de ligesom alle andre sproglige mindretal kommer med andre og mere overfladiske begrundelser.

Se iøvrigt https://www.deutschlandfunkkultur.de/bayern-vom-freistaat-zum-freien-staat.1001.de.html?dram:article_id=358021 hvis du ikke kun ønsker at være Rasmus Modsat, fordi dette jo ellers normalt bare altid er din natur.

Hvad betyder en  bayersk dialekt - som kun få taler i dag - for at Desdicardo blev ven med en kurder?

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
Sv: Jeg venter stadig på pointen
« Svar #20 Dato: Januar 15, 2020, 07:08:42 pm »
Hvad betyder en  bayersk dialekt - som kun få taler i dag - for at Desdicardo blev ven med en kurder?
Lad nu være med at udstille din dumhed yderligere. Vi ved jo godt, at du har mindreværdskomplekser, fordi du måtte tage helt til Grønland for at få lov til at undervise i folkeskolens yngste klasser. Så der er jo ingen grund til at gøre det endnu værre ved at vise os, at du også har svært ved at læse indenad og forstå en tekst. :wink:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Januar 15, 2020, 07:55:21 pm »
Lad nu være med at udstille din dumhed yderligere. Vi ved jo godt, at du har mindreværdskomplekser, fordi du måtte tage helt til Grønland for at få lov til at undervise i folkeskolens yngste klasser. Så der er jo ingen grund til at gøre det endnu værre ved at vise os, at du også har svært ved at læse indenad og forstå en tekst. :wink:

Du lyver jo igen, for der står ikke noget om en bayersk dialekt i linket til den lange tekst, som du har bragt.

Det gjorde du også sidste gang du fik mig til at læse et af dine links.

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Januar 15, 2020, 10:58:05 pm »
Du lyver jo igen, for der står ikke noget om en bayersk dialekt i linket til den lange tekst, som du har bragt.
Jeg gav dig ikke noget link i mit indlæg vedrørende dette. Så det er dig, der igen lyver.

Hvis du vil høre, hvordan bayersk lyder, så gå til https://www.zdf.de/ og find et afsnit af serien Die Rosenheim Cops. For i den serie taler de bayersk.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg venter stadig på pointen, og nu venter jeg også på et Wikipedia link
« Svar #23 Dato: Januar 16, 2020, 04:16:17 am »
Jeg gav dig ikke noget link i mit indlæg vedrørende dette. Så det er dig, der igen lyver.

Hvis du vil høre, hvordan bayersk lyder, så gå til https://www.zdf.de/ og find et afsnit af serien Die Rosenheim Cops. For i den serie taler de bayersk.

Gu gav du da et link: http://www.din-debat.dk/index.php?topic=10311.msg148596#msg148596

- men det er kun dig, der skriver om, at årsagen til at mange vil have selvstændighed i Bayern er, at de taler en tysk dialekt i Bayern - så den fadæse kan du ikke redde i land ved at komme med et Wikipedia link  :smile1:

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
Gu gav du da et link: http://www.din-debat.dk/index.php?topic=10311.msg148596#msg148596

- men det er kun dig, der skriver om, at årsagen til at mange vil have selvstændighed i Bayern er, at de taler en tysk dialekt i Bayern - så den fadæse kan du ikke redde i land ved at komme med et Wikipedia link  :smile1:
Ja, jeg gav et link, der beviste, at et stort mindretal i Bayern ønsker, at Bayern bliver et selvstændigt land, og nu har jeg så også givet dig et link vedrørende den bayerske dialekt. Men du er jo stadig for dum til at læse indenad og vil derfor hellere spille Rasmus Modsat.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.8%
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Januar 16, 2020, 09:07:18 am »

Nej, de taler ikke bayersk i den soap-serie. De taler højtysk med bayersk accent.

Og der er ingen selvstændighedsbevægelse af betydning i Bayern. Og hvad vedrører det at Disdicardo blev ven med en kurder?

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Januar 16, 2020, 09:59:10 am »

Nej, de taler ikke bayersk i den soap-serie. De taler højtysk med bayersk accent.
De bruger ord, som man aldrig bruger i Nordtyskland, og de stemmer s’erne næsten lige så meget, som englænderne gør.

Desuden kan bayersk inddeles i tre underdialekter:

”nordbayersk, som tales i Bayern i området omkring Nürnberg og Regensburg;

mellem- eller donaubayersk, der tales i størstedelen af Bayern samt i de østrigske delstater Salzburg, Ober-, Niederösterreich, Wien og Burgenland;

sydbayersk, der tales i en smal stribe i Bayern syd for Augsburg, de østrigske delstater Tyrol, Kärnten og Steiermark, den italienske provinsen Syd-Tyrol samt Münster- og Samnaundalen i den schweiziske kanton Graubünden.”

Citér
Og der er ingen selvstændighedsbevægelse af betydning i Bayern.
Det er stadig et mindretal, der ønsker fuld selvstændighed. Men mindretallet er stadig stort, hvis man spørger, om de ønsker mere selvstændighed eller eventuelt, at Bayern melder sig ud af EU med inspiration fra Brexit. Desuden er det ingen tilfældighed, at CDU ikke opstiller i Bayern, der i stedet har CSU som deres helt eget parti.

Men Bayern gør ganske rigtigt endnu ikke oprør på samme måde, som Katalonien gør i Spanien. Om det kommer senere, aner ingen. For det afhænger sikkert af omstændighederne.
« Senest Redigeret: Januar 16, 2020, 10:25:14 am af Forsvareren »

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.8%
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Januar 16, 2020, 10:23:05 am »
De bruger ord, som man aldrig bruger i Nordtyskland, og de stemmer s’erne næsten lige så meget, som englænderne gør.

Det gør det ikke til bayersk.

Du er sjov, når du får din argumentation til at Disdicardo blev ven med en kurder, fra den værste tyske soap-serie.

Citér
Det er stadig et mindretal, der ønsker fuld selvstændighed. Men mindretallet er stadig stort, hvis man spørger, om de ønsker mere selvstændighed eller eventuelt, at Bayern melder sig ud af EU med inspiration fra Brexit.

Ja, man kan lave de mest besynderlige meningsmålinger og få de svar man ønsker.

Der er ingen selvstændighedsbevægelse af betydning i Bayern.
[/b][/i][/color][/size]

Citér
Desuden er det ingen tilfældighed, at CDU ikke opstiller i Bayern, der i stedet har CSU som deres helt eget parti.

Det er en aftale fra tiden omkring Forbundsrepublikkens oprettelse, for at stå stærkere sammen.

Citér
Men Bayern gør ganske rigtigt endnu ikke oprør på samme måde, som Katalonien gør i Spanien. Om det kommer senere, aner ingen. For det afhænger sikkert af omstændighederne.

Det må vi fundere over.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil

Ja, jeg gav et link, der beviste, at et stort mindretal i Bayern ønsker, at Bayern bliver et selvstændigt land, og nu har jeg så også givet dig et link vedrørende den bayerske dialekt. Men du er jo stadig for dum til at læse indenad og vil derfor hellere spille Rasmus Modsat.

- men jeg er klar over, at der ikke er andre end dig - som påstår - at en del af indbyggerne i Bayern vil være selvstændige på grund af, at de taler en tysk dialekt. 

Du er godt nok meget speciel  :smile1:

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    49%
    • Vis profil
Du er godt nok meget speciel  :smile1:
Jeg er jo bare ikke så dum, at jeg ligesom dig har været nødt til at flytte helt til Grønland bare for at få et job som lærer i folkeskolens yngste klasser. :smile1: