Forfatter Emne: Halvdelen af Danmarks elforbrug kommer nu fra vind og sol  (Læst 2952 gange)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Man vil ikke holde op med at bruge elektricitet!
« Svar #30 Dato: Januar 18, 2020, 11:11:34 am »
  • - i dag fremstiller man elektricitet med vindmøller - selvom man ikke kører i EL-biler (endnu)
  • - det er derfor meget sære tankelege - at vindmøller skulle gøre det umuligt at køre i små biler i fremtiden

Faktum er at luksusforbruget grasserer. Også i form af store biler.

Et damplokomotiv var også engang luksus i forhold til hestevogn. I dag hører damplokomotiver til på museum. Et støbejernskomfur var også luksus i forhold til jordovn eller bål. Titanic var også toppen af luksus. Bogtrykkerkunsten var også engang banebrydende - i dag bruger vi voes tablets. Der er ikke noget, der hedder luksus. Det kaldes for udvikling.

Citér
Konklusion: Det interesserer dig ikke at bremse forureningen, og derfor opstiller du nogen sære tankespind  :smile1:

Du har på en måde ret: jeg interesserer mig ikke for at bremse forureningen og CO2-udslippet. Jeg læner mig tilbage og konstaterer hvilken vej udviklingen går og glæder mig egentligt over at være så gammel, at jeg ikke kommer til at opleve det værste.

Grunden til alt mit ævl om el-biler er også, at det er en del af de rige landes udbytning af 3.-verden. Nu føjes en ny dimension til udbytningen: nemlig klimaet. De får regningen for klimaforandringerne. De skal fortsætte med at levere billige råvarer til vort luksusforbrug. Men må tage skraldet af klimaforandringerne. Når klimaforandringerne begynder at snerpe for alvor til hos os og ramme landbrugsproduktionen, kan vi bare løse det ved at købe maden ud af munden på vore leverandører af billig arbejdskraft og råvarer.

Og jeg er revnende ligeglad med nogens frie, demokratiske ret til at køre deres hund ud for at skide i grønne områder i en stor el-pick-up-truck.

Det er netop derfor, det er en god ide at finde alternative energikilder og løsninger på udfordringerne. Og hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? Bare fordi du ikke har forstand på det, er det jo ikke det samme som at andre heller ikke har det.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
Sv: Halvdelen af Danmarks elforbrug kommer nu fra vind og sol
« Svar #31 Dato: Januar 18, 2020, 11:28:11 am »
Og sig nu ikke, at du helst så, at man sænkede hele energiforbruget til et minimum og kun fyrede med kul.

Nu er der sjældent jeg ytrer noget om hvad jeg helst så. Men nu vil jeg lave en lille tankeleg alligevel (som ganske vist er helt uden nogen pointe).

Sådan en dekadent el-bil her.

Skulle antageligt køre en million kilometer før den tæller bedre i CO2-regnskabet end en lille bil til under 100 000 pobs. Derfor ville der være langt mere vundet ved at afgiftsfritage de små billige biler. Og egentligt forsat lade dem køre på fossile brændstoffer.

Men egentligt skal hele den livsform der gør folk slaveafhængige af biler "afskaffes". De skal flyttes til bæredygtige storbyer, hvor der slet ikke er brug for biler.

Helt så langt ude som det lyder, er det ikke. "National Geografic" har lige haft et nummer med visioner om hvordan sådanne byer kunne skrues sammen.

Men jeg går ikke ind for noget. Konstaterer bare at klimaløbet er kørt.

Et af problemer med at diskutere med dig Carlo er, at du ikke læser, hvad der bliver skrevet, for vi talte IKKE om el-biler - vi talte om energiproduktionen. Hvad den bliver brugt til er underordnet. Du bliver bare ved med at gentage de samme floskler.
Hvad har du egentlig tænk dig at folk skulle leve af i megabyer - dyrke kartofler i altankasser. De vil også have brug for transport i megabyer.  :big_grin: Der bil være behov for energi til alt som vi har i dag.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: Januar 18, 2020, 11:32:20 am »

- men hvorfor er benzinbiler små i dine tekster - mens EL-biler er store pick-up-trucker?

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: Januar 18, 2020, 11:41:45 am »
Vi skal flytte folk fra landet til megabyer, for når folk bor i megabyer, har de ikke bil, men flyver bare til Thailand i stedet for. Carlo bedriver sådan en slags Anders And-logik.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: Januar 18, 2020, 11:43:02 am »

- men hvorfor er benzinbiler små i dine tekster - mens EL-biler er store pick-up-trucker?

Eller en hybridbil måske.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    47%
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: Januar 18, 2020, 12:25:06 pm »
Men egentligt skal hele den livsform der gør folk slaveafhængige af biler "afskaffes". De skal flyttes til bæredygtige storbyer, hvor der slet ikke er brug for biler.
Vi har vist efterhånden forstået, at du er en doven fattigrøv, der ikke har råd til bil og derfor er så ekstremt misundelig på alle dem, der har råd til bil. :big_grin:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: Januar 18, 2020, 01:09:19 pm »
Et af problemer med at diskutere med dig Carlo er, at du ikke læser, hvad der bliver skrevet, for vi talte IKKE om el-biler - vi talte om energiproduktionen.

Fordi energiproduktionen går til at drive luksusforbruget, og dermed til at holde kapitalistisk økonomi i gang. Energiproduktionen influerer ikke synderligt på klimaet. Derfor hykleri, i betragtning af at der ligger store gratis energibesparelser lige til højrebenet.

Citér
Hvad har du egentlig tænk dig at folk skulle leve af i megabyer - dyrke kartofler i altankasser.

Der skal stadigt være nogen til at varetage landbrugsproduktionen. Men der skal ikke være nogen der bor på landet uden anden grund end at der er der bedre for deres hund at skide.

Citér
De vil også have brug for transport i megabyer.  :big_grin: Der bil være behov for energi til alt som vi har i dag.

Nu skrev jeg fra første færd, at det er tankelege. Uden pointe.

Men jeg kan ved selvsyn konstatere at jo mere spredt befolkningen bor, jo større er ressourceforbruget. I Kværs skal ALT være i bil. Deres dagligvarehandel ligger 15 - 20 kilometer væk og deres arbejdspladser endnu længere væk. (Men dem er der heldigvis ikke mange af. De fleste er på forskellige overførselsindkomster).

Jeg så en ældre plejekrævende der. Han skal have døgnpleje fem gange i døgnet. Døgnplejen skal køre i bil fra Dybbøl. Hans nabo skal have dryppet øjnene fire gange i døgnet og dem der gør det, kører fra Rinkenæs.

Med mine egne øjne kan jeg se at det går noget bedre i Aabenraa, som endda er en lille by. Folk kan sygle, gå eller tage bussen og meget er meget nærmere, når man kører i bil.

Og så er det bare at ekstrapolere ........................ Jo mere koncentreret folk bor, jo mindre ressourceforbrug.

I en megaby, kan al persontransport foregå uden biler, da den kan foregå med metro, i bus, på sygel eller på sine flade fusser. Og energiforbruget kan være vedvarende energi.  I en sådan by kan alt recirkuleres.

Men bare tankelege........................

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60%
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: Januar 18, 2020, 03:29:48 pm »
Vi skal flytte folk fra landet til megabyer, for når folk bor i megabyer, har de ikke bil, men flyver bare til Thailand i stedet for.

Apropos forslag til energibesparelser. Hvad med at forbyde indenrigsflyvning, for det er da fråds uden lige, for der går Intercitytog lige ved siden af?
Det ville være et kæmpemæssigt, helt gratis hug i CO2-udledningen.

Hvorfor man ikke gør dette logisk og nærliggende, kan jeg selv svare på. Kapitalistisk økonomi og profedt. Og tænk på hvor mange der blev arbejdsløse hvis man afskaffede indenrigsflyvning. Og fallitter. Ruinerede aktionærer vil kaste sig i havnen.

Sådan er kapitalismen. Piskebundet til frådseri. Ændres ikke på at frådseriet er drevet af alternativ energi.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60%
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: Januar 18, 2020, 03:54:23 pm »

Fordi store biler er faktum. Biler der ordentlig kan køre hurtigt og accellerere når der skal køres ud i grønne områder med hunden at skide.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: Januar 18, 2020, 05:06:33 pm »

Fordi store biler er faktum. Biler der ordentlig kan køre hurtigt og accellerere når der skal køres ud i grønne områder med hunden at skide.

Du svarer ikke på, hvorfor benzinbilerne er små, og EL-bilerne er store i dine tekster?

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Januar 18, 2020, 05:26:54 pm »
Et af problemer med at diskutere med dig Carlo er, at du ikke læser, hvad der bliver skrevet, for vi talte IKKE om el-biler - vi talte om energiproduktionen.

Fordi energiproduktionen går til at drive luksusforbruget, og dermed til at holde kapitalistisk økonomi i gang. Energiproduktionen influerer ikke synderligt på klimaet.

Der er ikke noget, der hedder luksusforbrug. Forbrug af energi er forbrug af energi uanset, hvordan det bliver fremstillet. Om det går til at drive et komfur eller en bil er underordnet. Det er ikke sådan, at elektricitsproduktion forurener mere, hvis det går til at lade en elbil op end, hvis det går til at varme stuer op på fødegangen.
Du bliver også ved med at tale om kapitalitisk økonomi, men elproducering forurener det samme uanser, hvordan hvad og hvem der har bygget elværket.

Du bliver ved med at tale udenom, fordi du har ondt i røven over, at kommunismen er rustet væk og at kapitalismen sejrede, men du glemmer, at ALLE økonomiske systemer ville forurene det samme, som hvis de producerede og havde det samme forbrug af ressourcer. Det er ikke sådan, at naturressourcerne har deres eget liv og bevidsthed og tænker, at nu er det en kapitalist, der bruger mig, så nu må jeg forurene lidt mere.  :smile1:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: Januar 18, 2020, 05:40:13 pm »
Sådan er kapitalismen.

Og her er vi ved sagens kerne - du er ragende ligeglad med miljøet, de fattige i den 3. verden, CO2, udvikling, teknologi. Det handler for dig kun om at misbruge fattige mennesker til at kritisere kapitalismen. Grunden til, at du er fortaler for brugen af kul og olie, er, at når der kommer en løsning på energi og klimaudfordringen, har du ikke mere, du kan kritisere kapitalismen med, og så har du tabt. Derfor har du behov for nogle ofre for klimaforandringer i den 3. verden.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60%
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: Januar 18, 2020, 05:41:58 pm »
Du bliver ved med at tale udenom, fordi du har ondt i røven over, at kommunismen er rustet væk og at kapitalismen sejrede, ...............

Selv om kommunismen er væk, så er det ikke afskaffelse af uligheden og udbytningen. Lige som tyngdeloven eksisterer uafhængigt af at Newton beskrev den.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60%
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: Januar 18, 2020, 05:51:14 pm »
Grunden til, at du er fortaler for brugen af kul og olie,.................................

Jeg er ikke fortaler for brug af kul og olie.

Faktisk har det siden starten af 70'erne været klart, for de nogenlunde vakse, at "vi" skulle gå væk fra brug af fossile energier.

Citér
............................. er, at når der kommer en løsning på energi og klimaudfordringen, ................................

Jeg har endnu ikke set en løsning, eller bare løsningsforlag, på klimakrisen. Selv om den har været alment kendt i 10 - 20 år.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.6%
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: Januar 18, 2020, 05:55:53 pm »
Du bliver ved med at tale udenom, fordi du har ondt i røven over, at kommunismen er rustet væk og at kapitalismen sejrede, ...............

Selv om kommunismen er væk, så er det ikke afskaffelse af uligheden og udbytningen. Lige som tyngdeloven eksisterer uafhængigt af at Newton beskrev den.

Jeg ved godt, du helst så, at fattigdom var udbred i verden i stedet for afskaffelse af fattigdom. Der er nemmelig ingen, der har sagt, at ulighed skal afskaffes - det er fattigdom og sult, man skal have væk. Lande som Sydkorea, Singapore, Hong Kong, Japan osv. var alle fattige lande for flere årtier tilbage, men de er sgu da ikke blevet udbyttet af Vesten! Det samme med Indien.