Diverse > Visdom, kloge ord og dine historier

“du” og “De” tiltaleformer på forskellige sprog

(1/1)

Forsvareren:
Jeg så lige en interessant tysk diskussion om, hvorfor visse sprog ikke skelner mellem “du” og “De”, ligesom tysk jo stadig gør med “du” og “Sie”. Eksemplet på et sådant sprog var engelsk. Men der er forklaringen faktisk den stik modsatte af, hvorfor vi i Danmark ikke mere gør det:

For på engelsk var “you” og “your” oprindeligt 2. person flertal. Ligesom “De” og “Deres” jo også var det på dansk. Ligesom på dansk begyndte man så også at bruge flertalsformerne som mere formelle entalsformer. De tilsvarende uformelle tiltaleord var i stedet “thou” og “thine”.

Men på engelsk skete, der det, at de formelle ord blev mere og mere udbredt, så “thou” og “thine” til sidst blev opfattet som så intime, at de næsten kun blev brugt mellem ægtefæller. Derfor holdt englænderne til sidst op med at bruge dem, hvilket jo er ret pudsigt, når man sammenligner med udviklingen i Danmark, hvor det stik modsatte jo skete. For her holdt vi jo bare i løbet af få år op med at bruge de formelle “De” og “Deres” tiltaleformer og blev i stedet pludselig dus med alle. :smile1:

Men tyskerne skelner jo stadig mellem de det uformelle “du” og det formelle “Sie”, og intet tyder indtil videre på, at de har tænkt sig at lave om på dette. :smile1:

Carlo:

--- Citat fra: Forsvareren efter Januar 01, 2020, 08:21:03 pm ---Men tyskerne skelner jo stadig mellem de det uformelle “du” og det formelle “Sie”, og intet tyder indtil videre på, at de har tænkt sig at lave om på dette. :smile1:

--- Afslutning på citat ---

Jo, der er en udvikling igang med at sige mere og mere "du" til hinanden. Jeg siger altid "du" og det er der ingen der er blevet sure over.

Forsvareren:

--- Citat fra: Carlo efter Januar 01, 2020, 10:41:30 pm ---Jo, der er en udvikling igang med at sige mere og mere "du" til hinanden. Jeg siger altid "du" og det er der ingen der er blevet sure over.

--- Afslutning på citat ---
De tilgiver dig jo nok, fordi du er udlænding og derfor ved, at du jo nok har svært ved deres sprog, ligesom alle andre udlændinge ifølge deres erfaring da også plejer at have. :smile1:

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version