Fritid > Fritid

Hvad lavede I som barn til nytår?

(1/1)

homofaber:
Som barn fik jeg fat på en masse patroner. Dem, der var 8-9cm lange og ca. 1 cm i diameter. De var nemme at stoppe med krudt fra heksehyl, kastestjerner og den slags. Det var bare at stikke en lunte ned i den og klemme dem sammen med en fladtang. Så havde man en lille bombe.  :smile1:
Nogle andre fik lavet en rørbombe, som lavede et hul i et plankeværk - det blev til en politisag, men det var jeg ikke med til. Nytårsaften var altid lig med masser af sjov og spas, som jeg husker det. Mest fordi det var en lille by.
I dag, når jeg er blevet voksen, tænker jeg på, at det er lidt af et held, at jeg stadig har alle fingre og syn på begge øjne. Det dummeste, jeg bevidst har gjort var at stå på et kanonslag. Men skoene skulle alligevel smides ud.  :smile1: Det var kun småting, der skete med os. Imens sad de voksne og anede ikke, hvad vi lavede.
I dag 30 år efter ville vi nok været blevet betegnet som nogle ballademagere, men jeg synes ikke selv, at vi gik over stregen, som vi har hørt om i dag. Vi var bare børn/unge. Hvis de skulle gå ud over nogen, havde de fortjent det.
Jeg savner det ikke rigtig mere og jeg gider ikke bruge penge på fyrværkeri og har ikke gjort det som voksen. I bund og grund var det ikke fyrværkeriet, der var det sjove, mere mere larmen og det farlige i det. Men så bliver man ældre.

Hvordan var jeres nytårsaften som barn/ung?

Anklageren:
Jeg boede i et arbejderkvarter, og drengene var tit efter boghandleren.

Så listede drengene ligeså stille boghandlerens brevsprække op, og fyldte entreen godt op med konfetti og så et par tigerlyn ind gennem brevsprækken, så de eksploderede med et stort brag i entreen. Så blev han skidesur, og forsøgte at fange os mens vi grinende spænede i alle retninger.

Jeg kan også huske, at en kineser eksplodere i min lillesøsters hånd, og min mor sagde, at hun ikke skulle være så pivet, da hun ville have en læge til at kigge på det.

Dengang var der ikke så strenge regler for nytårs skytset som i dag - så det var meget værre -  og man kunne købe kinesere (der eksploderede) og kanonslag.

I dag bliver man anholdt, hvis man har kanonslag, men dengang var det lovligt, så vi havde alle sammen kanonslag nytårsaften.

Vi havde også fået fingre i nogen øvelseshåndgranater (der ikke var rigtige håndgranater men af pap) og nogen røgbomber fra militæret - men de var ulovlige. En af røgbomberne blev smidt ind under en folkevogn, og så stod vi et stykke derfra og kiggede på brandvæsenet, som troede, at de skulle slukke en brand.

Forsvareren:
Det var mere festligt dengang. Vi var som nævnt andetsteds omkring 10-12 drenge, der gik rundt i det områgivende nabolag og lavede forskellige numre. Og vi havde kinesere og kanonslag med.

Mine forældre holdt på skift nytårsaften sammen med to andre familier, og de sendte masser af raketter til vejrs kl. 24:00 og havde ligeledes en del kinesere og kanonslag. Jeg husker et år, hvor manden i en af de andre familier, der var hjemmeværnsmand, havde en øvelseshåndgranat med. Den lavede et endnu større brag, end kanonslagene gjorde.

Lunavecchia:
Det var nok forskelligt, hvad drenge og piger lavede til nytår engang i tidernes morgen - og afhængigt af alder sikkert.

Jeg voksede op i et pænt rækkehus/villakvarter i 1950'erne i en af Københavns nordlige forstæder, og vi holdt nytårsaften med et af mine forældres vennepar i en anden af Københavns nordlige forstæder. Der var ingen drenge i familierne før senere, kun piger, så der foregik ikke det vilde. Hvad jeg husker bedst er solene, som blev sømmet op, og nogle få raketter. Men solene var det helt stor hit, set med mine barnlige øjne. Ikke at forglemme stjernekasterne :-D

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version