Forfatter Emne: Skal vi have gøjer?  (Læst 334 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Skal vi have gøjer?
« Dato: December 26, 2019, 08:32:36 pm »
I den danske natur? Spørgsmålet er ikke så langt ud som det lyder, for der er kommet vilde bestande af papagøjer i Sydtyskland. Bla er der flere hundrede Gulhovedet Amazone i åbenbart levedygtige, ynglende  bestande i Stuttgart. Og kan de være i Sydtyskland, hvor vintrene er hårdere end i DK, kan vi sikkert også have dem i naturen i Danmark.

Mit gæt er at de ikke er kommet på grund af klimaforandringer. Snarere at de har tilpasset sig klimaet og naturforholdene i Sydtyskland. Her en Youtube video med dem.

https://www.youtube.com/watch?v=Sy7ixmTUhFw

Videoen er fra 2013, så de har været der i længere tid.
« Senest Redigeret: December 26, 2019, 08:41:01 pm af Carlo »
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
- også nanduer i Nordtyskland
« Svar #1 Dato: December 26, 2019, 08:54:41 pm »

Nanduen er en kæmpefugl, der lever i Sydamerika. Den minder om den afrikanske struds og den australske emu.

Nanduer bliver typisk op til 160 centimeter høje og vejer omkring 20-25 kilo.

Landmænd i Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern vil have tilladelse til at skyde de store nanduer, men det må de ikke.

Det hele begyndte egentlig med, at en storentreprenør købte nogle eksotiske fugle, der skulle pynte på hans gods i nærheden af Lübeck. I løbet af 1990’erne lykkedes det syv af disse eksemplarer at bryde ud af et indhegnet område, hvorefter de søgte mod øst ind i et naturfredet område i delstaten Mecklenburg-Vorpommern.

Nu har de formeret sig til over 500 fugle, som går til landmændenes rapsmarker om vinteren.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2018-12-18-over-500-vilde-kaempefugle-skaber-problemer-og-vrede-i-nordtyskland

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
Sv: - også nanduer i Nordtyskland
« Svar #2 Dato: December 26, 2019, 09:23:08 pm »
Nanduen er en kæmpefugl, der lever i Sydamerika. Den minder om den afrikanske struds og den australske emu.

Jeg ved ikke om de er i familie med hinanden eller om lighederne skyldes konvergent evolution. Men der er en fjerde fugl af familien, nemlig Kasuaren fra Australien og New Guinea. Den er stor og stærk og kan være et led.

DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Marius, the giraffe

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Skal vi have gøjer?
« Svar #3 Dato: December 27, 2019, 11:58:47 am »
På Sejerø findes en fin bestand af Påfugle, der oprindeligt stammer fra et par undslupne fugle fra 1982.

Bestanden er i dag så talrig at disse må jages (reguleres)

Hvem skulle tro dette på vores breddegrader???

https://videnskab.dk/naturen-netop-nu/er-pafuglen-en-dansk-fugl
//MTG

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
Sv: Skal vi have gøjer?
« Svar #4 Dato: December 27, 2019, 10:39:36 pm »
På Sejerø findes en fin bestand af Påfugle, der oprindeligt stammer fra et par undslupne fugle fra 1982.

Bestanden er i dag så talrig at disse må jages (reguleres)

Hvem skulle tro dette på vores breddegrader???

Ja, de kan nok overleve som bestand i DK. Det er nok snarere at finde føde om vinteren, end temperaturerne. Jeg gætter på de finder rester af majs på bøndernes marker.

Hønsefuglene har en helvedes stærk kråse, der kan knuse majskorn. For de er hårde. Prøv at knuse et majskorn med en hammer eller en tang. Så fatter man ikke hvordan de kan knuse det. Fasaner kan også.