Forfatter Emne: Socialdemokratismen.  (Læst 3801 gange)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Socialdemokratismen.
« Svar #120 Dato: December 22, 2019, 08:22:48 pm »
Du vil gerne have en retfærdig verden, Carlo. Når der så kommer en kommunist og lover frihed og lige ret til goder, er du villig til at acceptere undertrykkelse for du tror, at de gode vil det gode. Det er som at diskutere med en muslim, der vil kalifatet. Det er drømmen om et utopisk samfund. Der findes ikke demokratiske udgaver af kommunismen eller andre ideologier. Alle dine revolutionære kommunist helte, Mao, Lenin, Che, Castro, hoxha, Ceausescu, Kim Il-Sung osv. var eksperter i at tryllebinde deres befolkning med lange taler og pinligt vrøvl i deres bøger. Sådan er det med alle revolutionære ideologier. De er blandinger af julemanden, Jesus, Moder theresa, tandfeen.

Det kan godt være, at du mener, at jord ikke er noget, man burde kunne købe, men tilhøre fællesskabet. Det ender altid med at tilhøre staten og dem, der arbejder, er slaver for staten. Jeg har spurgt dig op til flere gange, hvorfor ALLE kommunistiske lande er gået over til privatisering af jordbrug i stedet for kollektivt eller statsejet. Hvorfor insistere på, at jord skal tilhøre fællesskabet, når det ikke har fungeret?
Økonomisk frihed betyder, at individer har ret til at foretage økonomiske valg. At købe, sælge, opspare, investere, tabe, at handle på frie markeder. Det har man ikke i kommunistiske lande. Igen ALLE kommunistiske lande har indført reformeringer og liberalisering af borgernes ret, når det kommer til økonomi.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #121 Dato: December 22, 2019, 10:34:41 pm »
Vil gerne gribe fat i denne fra Carlo:
Citér
Hvorfor er dette så ikke realitet for 95% af verdens befolkning? Økonomisk frihed er kun for de få. Den private ejendomsret er for de købedygtige og nogle gange også med vold. Retssikkerhed er der ikke meget af i dagens verden.

Er du godt klar over at du bebrejder de 5% af verden der HAR retssikkerhed for at de øvrige ikke har? Det er da den mest omvendte logik.
Synes du det ville være bedre hvis INGEN havde retssikkerhed?

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    38.2%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #122 Dato: December 22, 2019, 11:26:42 pm »
Citér
Hvorfor er dette så ikke realitet for 95% af verdens befolkning? Økonomisk frihed er kun for de få. Den private ejendomsret er for de købedygtige og nogle gange også med vold. Retssikkerhed er der ikke meget af i dagens verden.

Er du godt klar over at du bebrejder de 5% af verden der HAR retssikkerhed for at de øvrige ikke har? Det er da den mest omvendte logik.

Nej, kun at Homofaber, og måske også dig, siger at kapitalisme betyder retssikkerhed.

Nu kommer Homofaber straks med sin helgarderede tipskupon og siger at når det ikke er retssikkerhed, så er det ikke kapitalisme. Og at jeg lever i mørke, fordi jeg ikke har forstået hvad kapitalisme er.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.2%
    • Vis profil
« Svar #123 Dato: December 22, 2019, 11:43:04 pm »
Nej, kun at Homofaber, og måske også dig, siger at kapitalisme betyder retssikkerhed.

Nu kommer Homofaber straks med sin helgarderede tipskupon og siger at når det ikke er retssikkerhed, så er det ikke kapitalisme. Og at jeg lever i mørke, fordi jeg ikke har forstået hvad kapitalisme er.
Hvorfor skulle kapitalisme dog være ensbetydende med retssikkerhed??

De to ting har jo umiddelbart intet med hinanden at gøre!

Det eneste, man kan sige i den forbindelse, er vel, at kommunisme betyder, at der ikke er nogen retssikkerhed. For kommunisme kan jo ikke fungere uden diktatur og censur, hvilket altid medfører korruption, der igen forhindrer retssikkerheden.

Men kapitalistiske lande kan derimod være alt fra demokrati til diktatur. Der kan være masser af korruption eller ingen korruption, og der kan være hård censur eller ingen censur. Derfor kan man ikke generelt sige noget om retssikkerhed i kapitalistiske lande. For der står alle muligheder jo åbne.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
    • Vis profil
« Svar #124 Dato: December 22, 2019, 11:59:44 pm »

Det eneste, man kan sige i den forbindelse, er vel, at kommunisme betyder, at der ikke er nogen retssikkerhed.

Kommunisme forhindrer ikke retssikkerhed. De to ting har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre.

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #125 Dato: December 23, 2019, 12:08:41 am »
Citér

Jeg skal ikke kunne tale for homofaber, men jeg vil argumentere for at liberalisme medfører retssikkerhed, fordi det er statens vigtigste rolle i et liberalt samfund at håndhæve individdets rettigheder. Men du kan godt have kapitalisme uden liberalisme.

Dermed ikke sagt at liberalisme nødvendigvis er det eneste system med retssikkerhed.