Forfatter Emne: CO2-udledninger og økonomisk frihed  (Læst 1057 gange)

Offline Licensnægteren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    16%
  • Country: 00
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
CO2-udledninger og økonomisk frihed
« Dato: December 11, 2019, 05:01:56 pm »
Altid fornuftige indlæg man får når man går ind på klimarealisme.dk

Citér

Christian Bjørnskov har skrevet dette indlæg på Punditokraterne.

Den danske regering har forpligtet sig på et mål om en 70 % reduktion af Danmarks CO2-udledninger de næste år. Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen har på næsten komisk vis blankt indrømmet, at regeringen ingen anelse har om, hvordan man skal nå målet, men at den er meget fokuseret på at nå det. Den eneste ting, man kan være sikker på med den nuværende regering, er at planen er at lade staten styre transitionen mod en lavemissionsøkonomi. Spørgsmålet er derfor, hvor effektiv den type løsning er?

Vi har tidligere skrevet kort om det overordnede emne (læs her og her), men uden et baggrundspapir. Forskellen i dag er, at jeg skal præsentere et papir ved næste års konference i the Public Choice Society, der løber af stablen 12. marts i Newport Beach, CA. Den foreløbige version af det nye papir, der har titlen “Economic Freedom and the CO2 Kuznets Curve”, kan downloades ved at gå til Current Research på min hjemmeside.

Pointen i papiret er, at rent politisk-økonomisk teori ikke kan hjælpe os med spørgsmålet. Man behøver ikke engang acceptere mærkværdige marxistiske idéer og Mariana Mazzucatos gakkede påstande om innovation for at nå en situation, hvor teori ikke hjælper. Man kan dog sige, at jo mere vægt man lægger på de politiske incitamentproblemer, som public choice-litteraturen har dokumenteret så overdådigt de sidste 60 år, eller jo mere man lægger vægt på de epistemiske problemer, som den østrigske tradition fokuserer på, jo mere kommer man til at hælde mod en klar teoretisk konklusion: En fri markedsøkonomi vil skabe en ’økologisk transition’ hurtigere og mere effektivt end et mere politisk kontrolleret samfund. Jo mindre vægt man lægger på disse elementer, og jo mere vægt man lægger på klassiske eksternalitetsproblemer og problemer med høj diskontering, jo mere havner man teoretisk i den modsatte konklusion hvor større økonomisk frihed er forbundet med værre performance.

https://klimarealisme.dk/2019/12/11/co2-udledninger-og-oekonomisk-frihed/
http://punditokraterne.dk/2018/12/29/forurening-og-frihed/
http://punditokraterne.dk/2019/06/27/befolkning-klima-og-vaekst-3-partikelforurening/
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: CO2-udledninger og økonomisk frihed
« Svar #1 Dato: December 11, 2019, 05:04:27 pm »
Mange fine fremmedord gør ikke sagen bedre.

Offline Licensnægteren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    16%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 11, 2019, 05:19:37 pm »
Mange fine fremmedord gør ikke sagen bedre.
Der er også en fin graf i artiklen på deres hjemmeside.
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 11, 2019, 07:20:28 pm »
Der er mange mange måder at nedbringe Danmarks CO2-forbrug på. Fælles for dem er at de er meget dyre for Danmark og/eller danskerne vil formentlig ikke være med til det.

En af grundene til at danskerne har en meget høj CO2-udledning er at erhvervslivet også indregnes og vi har en meget stor skibsfart som vejer meget kraftigt i dette regnskab. Man kunne såmænd bare forbyde rederivirksomhed i Danmark og med et slag er de halvt i mål med målsætningen. Der er selvfølgelig de ulemper at Danmark mister mange milliarder pr år samt at det selvfølgelig ikke giver mindre forurening på nogen måde (nok endda tværtimod) da lasten stadig vil blive fragtet, bare af udenlandske rederier.

Sådan kan man jo finde på mange kreative og urealistiske måder at komme i mål på.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 11, 2019, 07:29:29 pm »
I 2017 eksporterede Danmart for 43 mia. kr. af vindsektorens produkter, så det er en god forretning at være førende.

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 11, 2019, 10:07:19 pm »
Der er mange mange måder at nedbringe Danmarks CO2-forbrug på. Fælles for dem er at de er meget dyre for Danmark og/eller danskerne vil formentlig ikke være med til det.

Det findes da  gratis. Anti-rød kom med et om at spare varme. Fuldstændigt gratis.

Jeg har tidligere nævnt et. Afgiftsnedsættelse eller -fritagelse for biler under 100 000 kroner. Fuldstændigt gratis.

Flere gange har jeg nævnt: nedsættelse af bilernes hastigheder og accelerationer samt lettere og mindre biler. Fuldstændigt gratis.

På verdenplan: alle de husholdninger der bruger brændsel af træ. Giv dem allesammen gratis et sæt af en kogeplade med parabol til at varme den fra solen. Kan financieres ved at spare et par vindkraftværker.

Endvidere: forbyd ventilatorer i husholdningerne.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 11, 2019, 10:29:17 pm »

Det findes da  gratis. Anti-rød kom med et om at spare varme. Fuldstændigt gratis.

Jeg har tidligere nævnt et. Afgiftsnedsættelse eller -fritagelse for biler under 100 000 kroner. Fuldstændigt gratis.

Flere gange har jeg nævnt: nedsættelse af bilernes hastigheder og accelerationer samt lettere og mindre biler. Fuldstændigt gratis.

På verdenplan: alle de husholdninger der bruger brændsel af træ. Giv dem allesammen gratis et sæt af en kogeplade med parabol til at varme den fra solen. Kan financieres ved at spare et par vindkraftværker.

Endvidere: forbyd ventilatorer i husholdningerne.

Selvom det er bevist, at store havvindmøller i dag producerer billigere elektricitet - helt uden tilskud - end kulfyrede kraftværker - så elsker du kul for meget til at ofre dem.

Det er typisk dig  :smile1:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 12, 2019, 01:28:25 pm »
En stor gratis CO2-gevinst ville være at nedlægge Grønland. Uha, en der får en bullen finger i en bygd, skal flyves med helikopter til skadestuen.

Mit forslag: forlæng Københavns metro med et par stationer på Kalvebod Fælled og lav et nyt boligområde der, med plads til 60 000 mennesker. Og al infrastruktur og institutioner. Inviter de grønlændere der vil, til at bosætte sig der, med de nødvendige tilskud. Og det vil de godt, for de yngre vakse ved godt at det er byerne der er fremtidsmuligheder. Ikke pisk, kun gulerod. Og det skal ikke være en grønlændergetto. Der skal også bo andre der, ligesom grønlændere skal have mulighed for at flytte videre ud i DK.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 12, 2019, 01:40:32 pm »
En stor gratis CO2-gevinst ville være at nedlægge Grønland. Uha, en der får en bullen finger i en bygd, skal flyves med helikopter til skadestuen.

Mit forslag: forlæng Københavns metro med et par stationer på Kalvebod Fælled og lav et nyt boligområde der, med plads til 60 000 mennesker. Og al infrastruktur og institutioner. Inviter de grønlændere der vil, til at bosætte sig der, med de nødvendige tilskud. Og det vil de godt, for de yngre vakse ved godt at det er byerne der er fremtidsmuligheder. Ikke pisk, kun gulerod. Og det skal ikke være en grønlændergetto. Der skal også bo andre der, ligesom grønlændere skal have mulighed for at flytte videre ud i DK.

Du har det til fælles med anti-rød, at du også danner en fantasiverden i tankerne  :smile1:

Hvis grønlænderne ville det, så var de allerede flyttet til København.

Der er ikke nær så mange penge i det grønlandske samfund, som der er i det danske. Lønningerne er lavere, der er færre rige mennesker. En kontanthjælps modtager får husleje og EL betalt - og derudover får han 1.500 kroner om måneden til mad, tøj, møbler, mobil, TV osv.

Alligevel flytter de færreste til København.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 13, 2019, 08:16:06 am »
Du har det til fælles med anti-rød, at du også danner en fantasiverden i tankerne  :smile1:

Sjove tankelege. Det der bliver tilbage, er at Grønland har en høj CO2-belastning.

Citér
Hvis grønlænderne ville det, så var de allerede flyttet til København.

Jeg ved det ikke. Det vil være meget svært for en grønlænder at skaffe sig en bolig i Danmarks større byer.

Men en verdenstendens er at især de unge søger mod de store byer. Især pigerne, da det er der det sjove og fremtiden er. Men den længsel ikke også skulle findes i Grønland? Den er ihvertfald i Færøerne. De unge kvinder flytter til Danmark. Så bliver hannerne og deres fisk tilbage på Færøerne :hyper: Og damer vil de jo have, så de henter dem i fjernøsten. 500 orientalere er der i Færøerne og det er ca en procent af befolkningen.

Men tilbage til emnet. I Nuuk er der stor boligmangel, mens det rationelle ville være at flytte befolkningerne i bygderne til Nuuk eller en anden "større" by. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de ikke strammer ballerne og får bygget sig nogle boliger i Nuuk. Det ville der være både en økonomisk og en CO2-gevinst ved. Eller rettere: det ved jeg godt, for det forsøgte de danske myndigheder at gøre, med pisken, i 1960. Det mislykkedes og det ligger så dybt i grønlændernes rygmarv, at de ikke føler trang til gentagelse.
« Senest Redigeret: December 13, 2019, 08:20:03 am af Carlo »

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 13, 2019, 09:26:30 am »

Der er ikke nær så mange penge i det grønlandske samfund, som der er i det danske. Lønningerne er lavere, der er færre rige mennesker. En kontanthjælps modtager får husleje og EL betalt - og derudover får han 1.500 kroner om måneden til mad, tøj, møbler, mobil, TV osv.

Alligevel flytter de færreste til København.

Men dem der allerede er i KBH har alligevel råd til at drikke sig skidefulde hver dag.  :ohmy:
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Ja ja
« Svar #11 Dato: December 13, 2019, 11:54:24 am »
Grønlænderne drikker, omsorgssvigter deres børn, bor i små bygder, sejler i kajak, fanger babysæler, og danskerne er racister, der ikke kan udstå svenskere  :smile1:

Men dem der allerede er i KBH har alligevel råd til at drikke sig skidefulde hver dag.  :ohmy:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 13, 2019, 02:23:03 pm »
Selvom det er bevist, at store havvindmøller i dag producerer billigere elektricitet - helt uden tilskud - end kulfyrede kraftværker - så elsker du kul for meget til at ofre dem.

Hvor har du fra at jeg elsker kul? Fordi jeg peger på nogle helt gratis muligheder for CO2-reduktion. Du er kringlet.

Men jeg kan selv svare på hvorfor man ikke benytter de gratis muligheder: "Afgiftsnedsættelse eller -fritagelse for biler under 100 000 kroner.
Nedsættelse af bilernes hastigheder og accelerationer samt lettere og mindre biler."

Det er fordi det vil ramme den kapitalistisk økonomi hårdt. Hvis der blev grebet så hårdt ind for bilerne, ville halvdelen af Danmarks bilhandlere gå fallit. Plus der ville blive krise i autoværksteder og tankstationer.

Hvis det blev gjort på EU-plan ville det ramme bilindustrien, med økonomiske tab og massearbejdsløshed. Energifråseriet er nemlig kapitalismens brændstof. Og klimaet er slavebundet af kapitalismen.

I Tyskland er der netop vedtaget en klimaplan. Bønderne er helt oppe på dupperne med traktordemonstrationer i Berlin og fagforbundene rører på sig.

Iøvrigt kan det nemt lade sig gøre at lave en lille el-bil til under 100 000 kroner, men så vil den have mindre hastighed og acccelleration.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 13, 2019, 03:20:16 pm »

Hvor har du fra at jeg elsker kul? Fordi jeg peger på nogle helt gratis muligheder for CO2-reduktion. Du er kringlet.

Men jeg kan selv svare på hvorfor man ikke benytter de gratis muligheder: "Afgiftsnedsættelse eller -fritagelse for biler under 100 000 kroner.
Nedsættelse af bilernes hastigheder og accelerationer samt lettere og mindre biler."

Det er fordi det vil ramme den kapitalistisk økonomi hårdt. Hvis der blev grebet så hårdt ind for bilerne, ville halvdelen af Danmarks bilhandlere gå fallit. Plus der ville blive krise i autoværksteder og tankstationer.

Hvis det blev gjort på EU-plan ville det ramme bilindustrien, med økonomiske tab og massearbejdsløshed. Energifråseriet er nemlig kapitalismens brændstof. Og klimaet er slavebundet af kapitalismen.

I Tyskland er der netop vedtaget en klimaplan. Bønderne er helt oppe på dupperne med traktordemonstrationer i Berlin og fagforbundene rører på sig.

Iøvrigt kan det nemt lade sig gøre at lave en lille el-bil til under 100 000 kroner, men så vil den have mindre hastighed og acccelleration.

Den eneste grund til at EL-biler er dyre er, at fabrikkerne har udgifter til et udvikle dem, salget er endnu ikke højt, fordi fabrikkerne ikke kan følge med - så der er endnu ikke opstået konkurrence.

Prisen på EL-biler vil falde helt af sig selv, når de bliver ordentlig udviklede og der kommer mere konkurrence.

En Ellert havde bly-batterier, som er store, tunge og som relativt hurtigt bliver slidte - så der er sket meget siden. Batterierne er blevet holdbare, lettere og med større ydelse.

Det er en udvikling, som vil fortætte langt endnu.

EL-biler vil af sig selv blive billigere end benzindrevne biler er, fordi det er en meget mere simpel konstruktion - som derfor i princippet er billige at producere.

En EL-bil skal ikke have en gearkasse, der skal ikke være nogen transmission (ledninger ud til hjulene er en enkel løsning, som også giver designerne friere hænder), og selve motoren på en EL-bil er meget mere simpel, end en forbrændingsmotor er.

En EL-motor er ikke mere kompliceret end en karburator på en forbrændingsmotor.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 13, 2019, 11:01:56 pm »
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor jeg skulle have skrevet, at jeg går ind for fortsat at svine med kul?