Forfatter Emne: Tyskland stadig delt  (Læst 185 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Tyskland stadig delt
« Dato: November 08, 2019, 12:25:24 pm »
Tyskland har i denne uge fejret, at Tyskland igen blev samlet for 30 år siden. Men ifølge CNN er Tyskland stadig delt. Det mener vesttyskerne dog ikke. Men i det tidligere DDR mener halvdelen af befolkningen noget andet. Se https://www.cnn.com/2019/11/07/europe/berlin-wall-fall-30th-anniversary-intl-grm/index.html

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Er Danmark - og alle andre lande - så ikke også delt?
« Svar #1 Dato: November 08, 2019, 01:38:31 pm »
I Skanderborg Kommune ligger gennemsnitsindkomsten f.eks. på 313.221 kroner (2016).

- mens gennemsnitsindkomsten i Lolland Kommune er 236.847 kroner (2016).

« Senest Redigeret: November 08, 2019, 01:43:56 pm af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er en smuk - men kommunistisk tanke - at alle skal være lige
« Svar #2 Dato: November 08, 2019, 01:59:36 pm »
I Tyskland har befolkningen aldrig været lige

I et kapitalistisk land må man selv gøre noget - hvis man tjener for lidt

Samfundet kan sørge for lige muligheder i et kapitalistisk demokrati - og resten er op til borgerne.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Er Danmark - og alle andre lande - så ikke også delt?
« Svar #3 Dato: November 08, 2019, 02:02:51 pm »
I Skanderborg Kommune ligger gennemsnitsindkomsten f.eks. på 313.221 kroner (2016).

- mens gennemsnitsindkomsten i Lolland Kommune er 236.847 kroner (2016).
Og i det tidligere DDR åbenbart kun på omkring 240.000 kr. (2018), mens den i det tidligere Vesttyskland ligger på omkring 320.000 kr. (2018)

Forskellene på politiske holdninger i de to dele af Tyskland er dog langt større.

Desuden sammenligner vi jo indtægterne med små byer og landkommuner i Danmark og ikke med storbyer som København og Århus, selvom der jo også var storbyer i det tidligere DDR.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Det er en smuk - men kommunistisk tanke - at alle skal være lige
« Svar #4 Dato: November 08, 2019, 02:05:28 pm »
I Tyskland har befolkningen aldrig været lige

I et kapitalistisk land må man selv gøre noget - hvis man tjener for lidt

Samfundet kan sørge for lige muligheder i et kapitalistisk demokrati - og resten er op til borgerne.
Forskellene mellem de to dele af Tyskland eksisterede ikke, før Tyskland blev delt i 1945. Det er derfor de 45 år fra 1945 til 1990, som østtyskerne bare stadig ikke er kommet sig helt over.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er nok ikke sandt
« Svar #5 Dato: November 08, 2019, 02:13:30 pm »
Forskellene mellem de to dele af Tyskland eksisterede ikke, før Tyskland blev delt i 1945. Det er derfor de 45 år fra 1945 til 1990, som østtyskerne bare stadig ikke er kommet sig helt over.

Tyskland har aldrig været et kommunistisk diktatur med lige løn til alle.

Der har altid været forskelle - og der vil altid være forskelle.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Forsvareren opstiller et krav
« Svar #6 Dato: November 08, 2019, 02:20:52 pm »
Fordi Tyskland har været delt, opstiller Forsvareren et krav om - at den østlige del skal tjene lige så meget som resten af Tyskland.

- men er det rimeligt?

« Senest Redigeret: November 08, 2019, 02:41:39 pm af Anklageren »

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Det er nok ikke sandt
« Svar #7 Dato: November 08, 2019, 02:53:29 pm »
Det påstår jeg da heller ikke. Så hvor i alverden har du dog fået den idé fra?.

Citér
Bevis at østområdet og det tidligere Preussen var fattigere end resten af Tyskland før 1945!?? For det tror jeg ikke umiddelbart på overhovedet!

At DDR var en økonomisk ruin i slutningen af 1980'erne er noget ganske andet, som også fremgik af serien Frihedens Pris (Preis der Freiheit) i 3 dele, som jeg lige har set i denne uge på ZDF. Dog var der nogle store guldreserver på mange milliarder mark, der blev skjult for befolkningen og, som bare forsvandt i forbindelse med DDRs opløsning. Disse enorme guldreserver er aldrig fundet, og ingen ved stadig ret meget om, hvor de forsvandt hen. Man mistænker dog forskellige personer fra DDRs daværende magtapparat. Men i princippet kan de også være stjålet af Vesttyskland eller Vesttysklands efterretningstjeneste. Vi får det nok aldrig at vide.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 08, 2019, 03:01:36 pm »
Det påstår jeg da heller ikke. Så hvor i alverden har du dog fået den idé fra?.

Der hvor du skrev, at "forskellene mellem de to dele af Tyskland eksisterede ikke, før Tyskland blev delt i 1945"
Citér

Citér
Bevis at østområdet og det tidligere Preussen var fattigere end resten af Tyskland før 1945!?? For det tror jeg ikke umiddelbart på overhovedet!

At DDR var en økonomisk ruin i slutningen af 1980'erne er noget ganske andet, som også fremgik af serien Frihedens Pris (Preis der Freiheit) i 3 dele, som jeg lige har set i denne uge på ZDF. Dog var der nogle store guldreserver på mange milliarder mark, der blev skjult for befolkningen og, som bare forsvandt i forbindelse med DDRs opløsning. Disse enorme guldreserver er aldrig fundet, og ingen ved stadig ret meget om, hvor de forsvandt hen. Man mistænker dog forskellige personer fra DDRs daværende magtapparat. Men i princippet kan de også være stjålet af Vesttyskland eller Vesttysklands efterretningstjeneste. Vi får det nok aldrig at vide.

Jeg skal da ikke bevise noget  :smile1:

Hvis jeg skulle bygge en fabrik, så ville jeg foretrække, at den lå et sted, hvor det er let at eksportere varerne - så af denne - og andre grunde - vil forskellige egne i et land aldrig have lige muligheder.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 08, 2019, 03:17:13 pm »
Jeg skal da ikke bevise noget  :smile1:

Hvis jeg skulle bygge en fabrik, så ville jeg foretrække, at den lå et sted, hvor det er let at eksportere varerne - så af denne - og andre grunde - vil forskellige egne i et land aldrig have lige muligheder.
Forskellen mellem økonomien i DDR på den ene side og Vesttyskland og Danmark på den anden side blev skabt af Marshallhjælpen, hvilket du jo kan læse alt om på https://da.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen DDR fik dog også tilbudt denne hjælp, men Sovjetunionen takkede nej på vegne af blandt andet DDR, fordi Sovjetunionen frygtede, at USA ellers ville have fået for stor indflydelse.

Mit problem med din holdning er så, at du nu åbenbart mener, at den tyske regering skal være ligeglad med borgerne i det tidligere DDR og nægte østtyskerne hjælp til at få deres økonomi på fode igen. Men dette ville jeg bestemt ikke råde den tyske regering til! For så risikerer de da først for alvor at få problemer med østtyskerne!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
- og så virkeligheden
« Svar #10 Dato: November 08, 2019, 06:43:01 pm »
Genforening førte til en stor stigning i den gennemsnitlige levestandard i det tidligere Østtyskland og en stagnation i Vesten, da 2 billioner dollars i de offentlige udgifter blev overført til øst - eller et gennemsnit på 100 milliarder euro om året i 20 år.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: - og så virkeligheden
« Svar #11 Dato: November 08, 2019, 07:00:54 pm »
Genforening førte til en stor stigning i den gennemsnitlige levestandard i det tidligere Østtyskland og en stagnation i Vesten, da 2 billioner dollars i de offentlige udgifter blev overført til øst - eller et gennemsnit på 100 milliarder euro om året i 20 år.
Jeg ved ikke, hvor mange penge øst fik. Men det var ikke nok og ikke noget, der havde lige så stor effekt som Marshallhjælpen. Derfor har Tyskland stadig det problem, at halvdelen af beboerne i øst føler sig behandlet som andenrangsborgere og stemmer på AfD eller Die Linke. Et af disse to partier kan nemt risikere at vinde landsdelsvalgene i øst og også at blive så stor på landsplan, at det bliver svært at danne regering. Tyskland risikere også, at det fører til mere ekstremisme og terror.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det har jeg jo lige skrevet
« Svar #12 Dato: November 08, 2019, 07:23:08 pm »

Jeg ved ikke, hvor mange penge øst fik. Men det var ikke nok og ikke noget, der havde lige så stor effekt som Marshallhjælpen. Derfor har Tyskland stadig det problem, at halvdelen af beboerne i øst føler sig behandlet som andenrangsborgere og stemmer på AfD eller Die Linke. Et af disse to partier kan nemt risikere at vinde landsdelsvalgene i øst og også at blive så stor på landsplan, at det bliver svært at danne regering. Tyskland risikere også, at det fører til mere ekstremisme og terror.

Der blev overført 2 billioner euro til det tidligere Østtyskland - eller et gennemsnit på 100 milliarder euro om året i 20 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/German_reunification#Cost_of_reunification

Det er meget mere end Marshall hjælpen.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Det har jeg jo lige skrevet
« Svar #13 Dato: November 08, 2019, 07:46:42 pm »
Der blev overført 2 billioner euro til det tidligere Østtyskland - eller et gennemsnit på 100 milliarder euro om året i 20 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/German_reunification#Cost_of_reunification

Det er meget mere end Marshall hjælpen.
Måske nok. Det er bare svært at sammenligne, fordi størrelsen af Marshallhjælpen er angiver i 1947-dollars, og størrelsen af hjælpen til det tidligere DDR jo er angivet i moderne euro. Tallene ser derfor bort fra alle prisstigningerne og den inflation, der jo har været siden 1947, da normallønnen måske kun var 50 øre i timen.

Under alle omstændigheder har hjælpen ikke været stor nok eller også har pengene været brugt forkert. For ellers ville problemerne jo ikke have været så store, som de desværre stadig er.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er ikke noget stort problem
« Svar #14 Dato: November 08, 2019, 08:07:36 pm »

Som man kan se, så tjener tyskerne lige så meget i det tidligere Østtyskland, som tyskerne f.eks. tjener i Slesvig og i Holsten.