Forfatter Emne: CDU - Die Linke  (Læst 1208 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Du er en kvik fyr Erasmus
« Svar #120 Dato: November 02, 2019, 09:55:40 am »
Er DF så krokodillen og S stæren? Eller er det omvendt? :big_grin:

Ja,
Tænkte jeg nok! :smile1:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Du er en kvik fyr Erasmus
« Svar #121 Dato: November 02, 2019, 09:59:19 am »
Er DF så krokodillen og S stæren? Eller er det omvendt? :big_grin:

Ja,
Tænkte jeg nok! :smile1:

Hvordan gik det egentlig dig og Morlille efter Holberg?

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    62.8%
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: CDU - Die Linke
« Svar #122 Dato: November 04, 2019, 09:37:54 pm »
Tyske CDU er gået i total nedsmeltning. Der er blevet ledelseskrise med kritik af Kramp-Karrenbauer. Angela Merkel holder sig tilbage.

CDU har slåset som en sæk vildkatte siden 1948. Men da Angela Merkel kom til, formåede hun at skaffe ro i partiet. Men nu er freden brudt, hvor partiet i forvejen er på hælene i opinionsmålingerne.

En kommentator mente at CGU er blevet socialdemokratisk og har forladt deres liberalistiske mærkesager. Som har efterladt et tomrum på højrefløjen, hvor AfD trænger ind.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
« Svar #123 Dato: November 04, 2019, 10:55:12 pm »
Tyske CDU er gået i total nedsmeltning. Der er blevet ledelseskrise med kritik af Kramp-Karrenbauer. Angela Merkel holder sig tilbage.

CDU har slåset som en sæk vildkatte siden 1948. Men da Angela Merkel kom til, formåede hun at skaffe ro i partiet. Men nu er freden brudt, hvor partiet i forvejen er på hælene i opinionsmålingerne.

En kommentator mente at CGU er blevet socialdemokratisk og har forladt deres liberalistiske mærkesager. Som har efterladt et tomrum på højrefløjen, hvor AfD trænger ind.
Hvor har du dog set dette henne?

Tyskland fejrer i denne uge det, der skete i samme uge for 30 år siden, hvor stadig større demonstrationer i DDR førte til regimets fald og genforeningen af de to Tysklande. Men din påstand om, at CDU engang var et nationalistisk fremmedhader-parti ligesom AfD har mig bekendt intet på sig?

AfD er derimod et nyt højreekstremt fremmedhader-parti, der blev grundlagt i det tidligere i det tidligere DDR i april 2013. Altså omkring 20 år efter, at DF blev grundlagt på samme måde i Danmark. Så selvom de to partier ligner hinanden, er der 20 års forskel på dem. Umiddelbart tvivler jeg på, at tyskerne vil begynde at betragte AfD som et stuerent parti, ligesom det skete for DF i 2001, da Anders Fogh accepterede DF som støtteparti 6 år efter, at DF var dannet i 1995. Men det er da muligt, at det kan ske på et eller andet tidspunkt også for AfD, selvom partiet jo allerede har eksisteret i 6 år uden, at det er sket endnu.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    62.8%
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #124 Dato: November 06, 2019, 11:06:25 pm »
Men din påstand om, at CDU engang var et nationalistisk fremmedhader-parti ligesom AfD har mig bekendt intet på sig?

Det har jeg heller ikke krevet. Kun at CDU ikke længere markerer sig på de liberalistiske mærkesager med skattelettelser, nedskæringer og privatiseringer.

Og i CSU er de begyndt at tale nogenlunde kultiveret, hvad det ellers har knebet med.

Citér
AfD er derimod et nyt højreekstremt fremmedhader-parti, der blev grundlagt i det tidligere i det tidligere DDR i april 2013.

AfD blev grundlagt som en reaktion på den græske krise, som antii_EU-parti.

Citér
Altså omkring 20 år efter, at DF blev grundlagt på samme måde i Danmark. Så selvom de to partier ligner hinanden, er der 20 års forskel på dem. Umiddelbart tvivler jeg på, at tyskerne vil begynde at betragte AfD som et stuerent parti, ligesom det skete for DF i 2001, da Anders Fogh accepterede DF som støtteparti 6 år efter, at DF var dannet i 1995. Men det er da muligt, at det kan ske på et eller andet tidspunkt også for AfD, selvom partiet jo allerede har eksisteret i 6 år uden, at det er sket endnu.

Det må 83 millioner tyskere selv ligge og rode med.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
« Svar #125 Dato: November 07, 2019, 05:26:53 am »
Citér
AfD er derimod et nyt højreekstremt fremmedhader-parti, der blev grundlagt i det tidligere i det tidligere DDR i april 2013.

AfD blev grundlagt som en reaktion på den græske krise, som antii_EU-parti.
Muligt. Men det er stadig kun i det tidligere DDR, at AfD får så mange stemmer, at de er noget større problem.

Citér
Citér
Altså omkring 20 år efter, at DF blev grundlagt på samme måde i Danmark. Så selvom de to partier ligner hinanden, er der 20 års forskel på dem. Umiddelbart tvivler jeg på, at tyskerne vil begynde at betragte AfD som et stuerent parti, ligesom det skete for DF i 2001, da Anders Fogh accepterede DF som støtteparti 6 år efter, at DF var dannet i 1995. Men det er da muligt, at det kan ske på et eller andet tidspunkt også for AfD, selvom partiet jo allerede har eksisteret i 6 år uden, at det er sket endnu.

Det må 83 millioner tyskere selv ligge og rode med.
Det er ikke de almindelige tyskere, der afgør dette, ligesom det jo heller ikke var os, men derimod Anders Fogh, der i Danmark afgjorde, at han gerne ville samarbejde med DF som støtteparti. I Tyskland vil Merkel under ingen omstændigheder gøre det samme med AfD. Men om en af hendes efterfølgere vil, kan kun fremtiden jo vise. Indtil videre har der heller ikke i nogen af delstaterne været CDU-ledere, der vil samarbejde med AfD.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Tysk politik er meget speciel
« Svar #126 Dato: November 07, 2019, 09:49:31 am »
Det er et udtryk for en overfladisk tankegang at sammenligne dansk og tysk politik direkte.

Danmark har ikke tabt 2. verdenskrig - har ikke været delt mellem øst og vest - og nazisme har aldrig fyldt ret meget i Danmark.

Det er bare noget jeg konstaterer - for jeg synes ikke - det egner sig til debat.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    70.2%
    • Vis profil
Sv: Tysk politik er meget speciel
« Svar #127 Dato: November 07, 2019, 10:31:10 am »
Det er et udtryk for en overfladisk tankegang at sammenligne dansk og tysk politik direkte.

Danmark har ikke tabt 2. verdenskrig - har ikke været delt mellem øst og vest - og nazisme har aldrig fyldt ret meget i Danmark.

Det er bare noget jeg konstaterer - for jeg synes ikke - det egner sig til debat.
Danmark har tabt andre krige, f. eks. i 1864, og vi mistede Sønderjylland i 56 år fra 1864 til1920.

Desuden var der mange, der skammede sig over samarbejdspolitikken under besættelsen. Angsten for at blive straffet for den af englænderne efter 1945 var også stor.

Så forskellen mellem dette og tyskernes nederlag har ikke været så stor, at vi med rimelighed kan føle os hævet over dem.

Det, der idag er anderledes, er derimod det tidligere DDR, der stadig er meget forskellig fra Danmark og Vesttyskland. For DDR-borgerne er stadig ikke kommet sig helt over de 45 år fra 1945 til 1990, hvor de havde såkaldt planøkonomi og intet demokrati. Derfor ser vi jo også, at det er der, folk søger mod fløjene og enten stemmer på AfD eller Die Linke.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det her - er der stadigvæk nogen - der kan huske
« Svar #128 Dato: November 07, 2019, 11:33:30 am »
I kontrast til Flødeskums-fronten

« Senest Redigeret: November 07, 2019, 12:07:39 pm af Anklageren »