Din-debat.dk => Fri Debat => Emne startet af: nobody efter Juni 28, 2017, 11:46:57 am

Titel: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 28, 2017, 11:46:57 am
Hvordan kan den civiliseret verden tillade, at verdens største virksomheder bliver taget som gidsler af en hacker, om nogen så burde der være dødsstraf for sådanne noget, hackeren gør det jo kun for at tjene penge på det, i teorien har hackeren taget 6-miliarder mennesker som gidsler, og det koster samfundet milliarder af Kr hver eneste dag.

Det er så ikke "kun" Mærsk men næsten alle multinationale virksomheder der er taget som gidsler, olieselskaber, flyselskaber, elværker, skibsfarten og kommuner og alt muligt andet.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: El_Nino efter Juni 28, 2017, 04:25:13 pm
Tja Poul Jørgensen - vi er åbenbart ret sårbare her i vesten med et åbent samfund. Kunne håbe at FE fik flere ansøgninger til deres Hacker-jobs.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 28, 2017, 04:39:45 pm
EL_Nino.

(et underligt navn, men OK:). ).

Du har ret, dette er en terror handling, en som kan lamme hele den civiliseret verden, og nu har de set deres "magt", men jeg forstår så ikke Mærsk, at deres skibe er "on-line" , med deres PCèr med alle deres oplysninger på, det virker for dumt og for uprofessionelt, men nu har de måske lært noget.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen 
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: politisk ukorrekt efter Juni 28, 2017, 04:43:30 pm
Folk, der går ind for det kontantløse samfund, burde tænke sig om en ekstra gang. Se bare hvor sårbare vore elektroniske systemer er for hackers. Den dag, hvor vi er helt afhængige af teknologien, bliver vi også ekstremt sårbare. Derfor er og bliver jeg en stor modstander af det kontantløse samfund. Det er altid godt at have kontanter i baghånden, hvis alle systemerne skulle gå ned.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 28, 2017, 04:47:15 pm
Politisk Ukorrekt.

Intet kan være mere sandt, men hvad pokker hjælper det hvad vi siger, det er jo hjerne"døde" politikker der bestemmer hvad vi skal og ikke skal. Venlig Hilsen Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: politisk ukorrekt efter Juni 28, 2017, 11:21:42 pm
Politisk Ukorrekt.

Intet kan være mere sandt, men hvad pokker hjælper det hvad vi siger, det er jo hjerne"døde" politikker der bestemmer hvad vi skal og ikke skal. Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Tja, men det er jo desværre folket, der vælger disse hjernedøde politikere. Så politikerne er præcist så dumme, som folket tillader dem at være. :yes:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: GuBBi efter Juni 29, 2017, 12:30:53 am
Der er helt utvivlsomt IKKE tale om en enlig hacker et sted. Der er tale om en organisation af en art der har lavet dette angreb, meget muligt statsstøttet. Rusland, Kina, og Nordkorea er mine top-3 bud på hvem der står bag i sidste ende.

@PU: Jeg vil mene det er lettere at forfalske kontante penge end de digitale af slagsen. Sidstenævnte er mig bekendt aldrig sket. Folk har stjålet digitalt, naturligvis, og indimellem på virkelig kloge metoder, men fordi ethvert beløb på en bankkonto altid skal kunne føres tilbage til et eller andet, vil jeg mene at det er meget svært at svindle med.

Så kan du argumentere for at vi bør slæbe rundt på klumper af guld, men den slags kan også forfalskes, for er det virkelig en solid guldbar det der, eller er det bare en forgyldt blylegering? Når det kommer til betalingsmidler vil du på et eller andet tidspunkt altid nå til et punkt hvor du er nød til bare at stole på den valuta der bliver brugt, efter en overfladisk test. Alternativet er en decideret bytteøkonomi, og det er ikke noget godt alternativ overhovedet.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: politisk ukorrekt efter Juni 29, 2017, 12:42:00 am
@GuBBi,

min frygt med hensyn til det kontantløse samfund (som KOMMER på et tidspunkt, for det har Illuminati med Rothschilds og Rockefeller i spidsen planlagt for længst), er at alle systemer bryder sammen, så én, der f.eks. har 117.000 kr. på bankkontoen, lige pludselig bliver hacket og så bliver hans pengesum nulstillet. Og så på en eller anden måde, vil systemet blive ødelagt, så han ikke længere kan bevise, at han vitterligt havde 117.000 kr. på sin bankkonto.

Og så kan man også forestille sig, at microchips kan blive hacket og misbrugt. Lige nu eksperimenteres der med fingerscanning, så ens pegefinger f.eks. kan give adgang til nogle ting. Men en finger kan vel også hackes, så de kriminelle bare hacker sig ind på ens pegefinger og replikerer den. Og dermed flænser ens bankkonto eller personlige oplysninger.

Måske er jeg gammeldaws, men nej, jeg stoler ikke så meget på al den nymodens teknik.

Sidst, men ikke nødvendigvis mindst, har jeg forebehold angående helbredsrisici. Trådløs teknologi er usundt. Bare se denne undersøgelse:

http://www.bt.dk/udland/har-du-altid-din-mobil-taet-paa-dig-det-har-en-tydelig-effekt-paa-din-hjerne


Det er i mine øjne også helbredsmæssigt risikabelt at skulle have al denne teknologi på os 24/7/365.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 06:26:03 am
Politisk Ukorrekt.

Den Chips jeg tænker på, den skal jo ikke være en Chips på den måde, men kun en "sender" som sender visse oplysninger, om personens helbred og stedet hvor personen er.

Jeg prøvede engang at oprette en "net-konto", jeg prøvede 4-5-gange, sidste gang loggede en fra banken (SDS) ind på min PCèr så hun kunne hjælpe mig, alt gik som det skulle, lige til sidst hvor jeg trykkede "Udfør", så skrev den fejl, det forstod hende i banken ikke, så jeg opgav, Ca. 1-måned efter blev min konto tømt, det viste sig at der var en der havde hacket banken, og havde lavet en kopi-kort af mit kort, som personen så gik i banken med og lavede valutahandel med og førte pengene over på en anden konto i banken, som så automatisk blev overført til en skjult konto i en 3`je bank, han havde lavet 52 falske kort og havde tømt alle 52 kontoer inden han blev fanget i København, og dette var Ca. 15-år siden, så jeg tror ikke vi kan sikre os som systemet er i dag.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 06:43:22 am
Og med den viden vi har om sikkerhed, så forstår jeg ikke hvorfor en som Mærsk lader så vigtige oplysninger ligge på en "åben" PCèr, propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr også bruger skibet ikke engang en "lukket" Pcèr til at styre det og alle oplysningerne ombord på skibet, det finder jeg ret ubegavet.

For nogle år  siden blev ISS også hacket og den var ved at styrte ned, så alle ved at problemet er der, nu bruger hackerne selv nettet til at "arbejde" fra, så ! men, forstil jer lige at hele verdens IT netværk brød totalt ned så intet virkede, så ingen Tlf:,TV, Radioer eller PCèr ville kunne virke, verden ville gå helt i stå.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen 
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 10:36:23 am
propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr

- så resten af skuden fik de altså til rene spotpriser...?  :ROFL:

'En milliard for 'propellen' - (altså skruen).... :hyper: :dash2: :big_grin:

DU er sgu da en jubelklovn af dimensioner...  :blum:


"Skibet er bygget på skibsværftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Okpo, der ligger i Sydkorea, og ifølge DSME har det kostet lidt mere end en milliard danske kroner at bygge skibet"


http://nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-70864926s%C3%83%C2%A5-dyrt-er-verdens-st%C3%83%C2%B8rste-containerskib.html


Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 11:04:32 am


Jeg prøvede engang at oprette en "net-konto", jeg prøvede 4-5-gange, sidste gang loggede en fra banken (SDS)

du havde altså allerede netbank før 1990....? - året hvor 'SDS' blev til 'Unibank'

https://da.wikipedia.org/wiki/Sparekassen_SDS



- vi andre måtte pænt vente 8 år for at få dén mulighed... :big_grin:

https://www.danskebank.com/da-dk/Presse/nyheder/Pages/smpm07081998.aspx
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Lunavecchia efter Juni 29, 2017, 12:50:20 pm

Du har ret, dette er en terror handling, en som kan lamme hele den civiliseret verden, og nu har de set deres "magt", men jeg forstår så ikke Mærsk, at deres skibe er "on-line" , med deres PCèr med alle deres oplysninger på, det virker for dumt og for uprofessionelt, men nu har de måske lært noget.

Der er vist kun én, der er dum og uprofessionel her, og det ser desværre ikke ud til, at der er håb forude.

Lad være at containerskibe af den slags, som Mærsk sejler med, i høj grad er computerstyrede, men i situationen her, er det blandt andet havneterminalerne, som er ramt. Logistik, ordrer ind og ordrer ud er alt sammen computerstyret, og går systemet ned, er man på den.

For en del år siden gik systemet ned på den virksomhed, jeg arbejdede på. Der var ikke tale om hackere, men bare et ganske almindeligt nedbrud.
Det medførte, at de læssede lastbiler, der skulle køre varerne ud fra virksomheden, ikke kunne køre ud. Rent fysisk kunne de selvfølgelig bare køre, men varerne kunne ikke bliver registreret, så de var nødt til at blive, hvor de var. Det forplantede sig til resten af virksomheden og kostede i øvrigt nogle timers produktionsstop, indtil hjulenetrillede igen.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 01:06:33 pm
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 29, 2017, 01:43:21 pm
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen



DER STÅR IKKE EN DYT OM EN SKRUE TIL EN MILLIARD,DUMME POUL!!


Det er muligt bolværksmatroser, landkrabber og journalister kalder skruen på et skib for en propel, - men nu har jeg sejlet hele mit liv, bl.a. også med Mærsk, og har aldrig oplevet en rigtig dansk sømand der gjorde det, - de kalder det altså en skrue.

Rent teknisk er forskellen den at en propel er noget der sidder på et fly og flytter luft, - en skrue sidder på et skib og flytter vand. De ser derfor også helt forskellige ud.

Misforståelsen kommer nok af at skruen på et skib på engelsk hedder propeller.

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 02:02:37 pm
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

Du fatter da ikke en rygende fis af noget som helst..!  :blum:

Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta

TROR du så selv at 'propellen' alene kostede en milliard...? - Tror du, Poul...?  :ROFL:

- og alt dit snakken udenom får dig altså ikke til at fremstå som specielt begavet.. :dash2:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Lunavecchia efter Juni 29, 2017, 02:12:50 pm
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

Du fatter da ikke en rygende fis af noget som helst..!  :blum:

Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta

TROR du så selv at 'propellen' alene kostede en milliard...? - Tror du, Poul...?  :ROFL:

- og alt dit snakken udenom får dig altså ikke til at fremstå som specielt begavet.. :dash2:

Uanset hvad man kalder sådan en "dims" fortæller linket Poul Jørgensens link, at skibet ovenikøbet har to propeller.

Hvis én propel koster 1 milliard, koster 2 propeller altså 2 milliarder (medmindre man har fået mængderabat), men hvordan hænger det sammen med, at 10 skibe inklusive 20 propeller i alt koster 10 milliarder kroner?

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 29, 2017, 02:23:32 pm
Jeg tror også der er tale om en hakker. Min fader - ohh min fader og faderlige ophav - har nemlig også haft sin pc hakket af en rigtig hakker! Jeg er temmelig sikker at denne her hakker rent faktisk kom fra Krønge... nærmere bestemt en vi*vis* person der bor i nr. 7 på en *vis* vej !

Det er ikke smart at sende dem tosse i hoved på dem i nr 7, fordi han tror på dig, lige som da han røg efter hende påBursøvej med øksen fordi han fandt ud af hun slet ikek var hans kæreste da ham den anden flyttede ind. http://localeyes.dk/a09736-1234-anholdt-for-at-smadre-genbos-bil-med-oekse/


Han har ikke kun en skrue løs, han mangler det meste af værtøjskassen. Så skal du sende ham nogen steder, så er det nummer 6 eller 50.


Jeg troede ikke vi i den grad havde hill-billies og trailer-trash i Danmark.

Men historierne fra Krønge, både de sande og de opdigtede samt det persongalleri der beskrives lever mere end op til begge betegnelser.

Hvornår kommer filmen om Krøngerne ?

(https://dz9aqlfbnvif7.cloudfront.net/uploads/show/1/banner.png)


Titel: Dette `skib´ er nok billigere at bygge,
Indlæg af: Trådløse-Anna efter Juni 29, 2017, 03:51:16 pm

Uanset hvad man kalder sådan en "dims" fortæller linket Poul Jørgensens link, at skibet ovenikøbet har to propeller.

Hvis én propel koster 1 milliard, koster 2 propeller altså 2 milliarder (medmindre man har fået mængderabat), men hvordan hænger det sammen med, at 10 skibe inklusive 20 propeller i alt koster 10 milliarder kroner?

Skruer og propeller, på dette `skib´ hedder det vist propeller,  :girl_smile:

(https://ing.dk/sites/ing/files/styles/w800_16-9/public/images/40151.jpg?itok=W75_iGYH)

Man ser tydeligt propellerne
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: GuBBi efter Juni 29, 2017, 04:18:57 pm
Det er jer der fejlagtigt antager at der bliver talt om danske kroner, men udfra kontekst er det klart for enhver at der hentydes til 1 milliard islandske kroner, hvilket er ~ 63,5 millioner DKK.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: politisk ukorrekt efter Juni 29, 2017, 04:24:35 pm
Det er jer der fejlagtigt antager at der bliver talt om danske kroner, men udfra kontekst er det klart for enhver at der hentydes til 1 milliard islandske kroner, hvilket er ~ 63,5 millioner DKK.

Tja, men det er tydeligt at der er en håndfuld brugere, der udnytter enhver lejlighed til at mobbe hr. Jürgensen. Lidt ligesom i Folkeskolen, hvor børnene udser sig et mobbeoffer og så med lys og lygte leder efter det mindste, de kan drille ham med. Også når han faktisk har ret eller er inde på noget af det rigtige. At han så lige ikke fik specificeret, at der er tale om islandske kroner, er en anden sag. Det var da en fejl. Men det var jo ikke helt skævt, det han skrev.

Jovist siger han da af og til noget vrøvl, men det gør alle vi andre herinde vel også engang imellem. :blum:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 04:44:16 pm
Verdens største containerskib har altså kun en motor og en propel, motoren er på 115.000-Hk og den trækker en propel, akslen fra motoren til propellen er 110-meter lang i 11-stykker, prisen på den milliard skyldes at der er tale om en hel propel i et stykke.

Prøv engang at se noget TV, H2/nat-geo, der viste de hvordan de samlede det skib og hvad det kostede, og propellen var den dyreste enhed på hele skibet og derefter kom selve motoren.

Nå men pyt, nu virker Mærsk så igen :) .

Venlig Hilsen Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 05:03:48 pm
Verdens største containerskib har altså kun en motor og en propel, motoren er på 115.000-Hk og den trækker en propel, akslen fra motoren til propellen er 110-meter lang i 11-stykker, prisen på den milliard skyldes at der er tale om en hel propel i et stykke.

Prøv engang at se noget TV, H2/nat-geo, der viste de hvordan de samlede det skib og hvad det kostede, og propellen var den dyreste enhed på hele skibet og derefter kom selve motoren.

Nå men pyt, nu virker Mærsk så igen :) .

Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Jeg går med 'verdens største' ud fra at du tænker på 'Madrid Mærsk'...?

- den skude kostede den nette sum af 1.043.743.200,00 DKK

Du vil så prøve at bilde nogle ind - at skruen/propellen ALENE kostede 1 milliard - og at resten af skibet, inklusive motor - så kostede de resterende 43,7 millioner...

https://maritimedanmark.dk/?Id=34443

- har du selv et par tøjklemmer...?  :blum: :JC_ghey:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Lunavecchia efter Juni 29, 2017, 05:04:48 pm
Verdens største containerskib har altså kun en motor og en propel, motoren er på 115.000-Hk og den trækker en propel, akslen fra motoren til propellen er 110-meter lang i 11-stykker, prisen på den milliard skyldes at der er tale om en hel propel i et stykke.

Prøv engang at se noget TV, H2/nat-geo, der viste de hvordan de samlede det skib og hvad det kostede, og propellen var den dyreste enhed på hele skibet og derefter kom selve motoren.

Nej, man kan sgu da heller aldrig regne med Løgnepressen, som skriver om både 1, 2, 3 og 4 motorer, så skuden kan sejle både forlæns og baglæns og sidelæns.

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta

Men hvad forstand har bønder på agurkesalat?
I øvrigt var jeg med et af mine børnebørn på Langelinje for at se skibet, da det lå der for første, eneste og sidste gang.
Da vi opdagede, hvor lang køen var for at komme op og se skibet, enedes vi om at nøjes med at se, hvad vi kunne se nedefra kajen.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Upsala efter Juni 29, 2017, 05:28:25 pm
Verdens største containerskib har altså kun en motor og en propel, motoren er på 115.000-Hk og den trækker en propel, akslen fra motoren til propellen er 110-meter lang i 11-stykker, prisen på den milliard skyldes at der er tale om en hel propel i et stykke.

Prøv engang at se noget TV, H2/nat-geo, der viste de hvordan de samlede det skib og hvad det kostede, og propellen var den dyreste enhed på hele skibet og derefter kom selve motoren.

Nej, man kan sgu da heller aldrig regne med Løgnepressen, som skriver om både 1, 2, 3 og 4 motorer, så skuden kan sejle både forlæns og baglæns og sidelæns.

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta

Men hvad forstand har bønder på agurkesalat?
I øvrigt var jeg med et af mine børnebørn på Langelinje for at se skibet, da det lå der for første, eneste og sidste gang.
Da vi opdagede, hvor lang køen var for at komme op og se skibet, enedes vi om at nøjes med at se, hvad vi kunne se nedefra kajen.


Sikker en oplevelse at se så et stort skib tæt på, altså hvis du og dine børnebørn ku se noget.
Mærsk er nærig med beskrivelser, men chefen her fortæller at der er begge 2. 3. 0g 4 motorer afhængig af hvordan man kigger på teknikken.

Ifølge ham som ved lidt om skiber har den 1 motor som holder de to skruer kørende, derudover er der to bow trusters for at navigere sidelens og i stærk strøm.

Om de har en separat motor for hvert bow truster måtte chefen melde pas på.
Hvor ville det være spændende at sejle med så et krabat og gir dem gas

Håber jeg fik alle navner rigtigt 
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Massey efter Juni 29, 2017, 05:30:16 pm
Tja Poul Jørgensen - vi er åbenbart ret sårbare her i vesten med et åbent samfund. Kunne håbe at FE fik flere ansøgninger til deres Hacker-jobs.

Ikke så længe de underbetaler deres ansatte, de er ikke værd og arbejde for.
Det er det samme i alle deres sektioner.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 05:34:30 pm
Lunavecchia.

Det er ikke det skib jeg tænker på, jeg kan ikke huske navnet på det, men det starter med "Ecu" mener jeg, men jeg kan ikke huske navne, det du henviser til har jo også "kun" 40.385-Hk, det jeg prøver at henvise til har 115.000-Hk på en motor og har direkte træk til propellen uden gearkasse.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 29, 2017, 05:39:07 pm
Lunavecchia.

Det er ikke det skib jeg tænker på, jeg kan ikke huske navnet på det, men det starter med "Ecu" mener jeg, men jeg kan ikke huske navne, det du henviser til har jo også "kun" 40.385-Hk, det jeg prøver at henvise til har 115.000-Hk på en motor og har direkte træk til propellen uden gearkasse.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen


"direkte træk til propellen uden gearkasse." - sig mig ved du overhovedet hvad du snakker om og hvordan den størrelse motorer virker ?

(http://www.marcopolocruises.net/wp-content/uploads/2014/01/CMA-CGM-Marco-Polo-engines.jpg)


Engines, power, propulsion: Marco Polo ship engines are of the type 11RT96flex-C (SUL design). The ship has 10 wind turbines (power output 14 MW, which is comparable to ~1100 cars with 100 HP/horsepower); 2-stroke diesel engines (Wartsila RT-flex96C, 14-cylinder, power 80080 kW, the installed on the ship version is 11-cylinder); single shaft propulsion with fixed-pitch propellers. The 14-cylinder version is the largest marine diesel engine in the world, installed on the the Maersk’s new E-class container ships. You can read more about the engine at Wartsila.com.

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Lunavecchia efter Juni 29, 2017, 05:47:29 pm
Lunavecchia.

Det er ikke det skib jeg tænker på, jeg kan ikke huske navnet på det, men det starter med "Ecu" mener jeg, men jeg kan ikke huske navne, det du henviser til har jo også "kun" 40.385-Hk, det jeg prøver at henvise til har 115.000-Hk på en motor og har direkte træk til propellen uden gearkasse.
Nej, det skal nok passe, at du snakker om et helt andet skib, for det skib, der var verdens største i 2013, er naturligvis ikke længere verden største skib her i 2017. Der bliver sikkert hele tiden bygget nye "verdens største skibe".

Men det var dig, der linkede til en artikel om Majestic Mærsk, og så går alle andre normale mennesker ud fra, at det er det skib, vi snakker om -selv om det så for længst er blevet overhalet indenom.

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 06:55:47 pm



"direkte træk til propellen uden gearkasse." - sig mig ved du overhovedet hvad du snakker om og hvordan den størrelse motorer virker ?

(http://www.marcopolocruises.net/wp-content/uploads/2014/01/CMA-CGM-Marco-Polo-engines.jpg)


Engines, power, propulsion: Marco Polo ship engines are of the type 11RT96flex-C (SUL design). The ship has 10 wind turbines (power output 14 MW, which is comparable to ~1100 cars with 100 HP/horsepower); 2-stroke diesel engines (Wartsila RT-flex96C, 14-cylinder, power 80080 kW, the installed on the ship version is 11-cylinder); single shaft propulsion with fixed-pitch propellers. The 14-cylinder version is the largest marine diesel engine in the world, installed on the the Maersk’s new E-class container ships. You can read more about the engine at Wartsila.com.

Bare glem det, Phil.. - Polle kan man ikke lære noget... :ROFL:

- nu er det pludseligt 'et helt andet skib' vi taler om..! - (det med skruen og milliarden er glemt for længst!)  :ohmy:

Staklen får jo al sin viden fra Discovery - han tror sgu stadig at kaptajnen bare råber 'ohøj' til matroserne på dækket - og skriger arrigt ned i messingtragten oppe på broen... :hyper:

- og at styrmanden selvfølgelig står ved et stort træ-ror mens han river lidt i skibstelegrafen... :blum: :big_grin: :ROFL:

(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6c/15/25/6c152525c5561eeb92da1583bbb97763--the-sartorialist-vintage-nautical.jpg)



Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 29, 2017, 07:42:41 pm
Lunavecchia.

Det var "tørresnoren" der kom med det link.
"Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta ".

Men du har ret, jeg taler om et helt andet skib, og det har ingen gearkasse men direkte træk på propellen, på samme måde som de gamle "Hundested kutter" havde det, de havde bare en "vende-skrue", det har denne maskine så ikke, der vender man omløbsretningen på selve motoren.

Venlig hilsen Poul jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 29, 2017, 08:07:54 pm
så forstår jeg ikke hvorfor en som Mærsk lader så vigtige oplysninger ligge på en "åben" PCèr, propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr

Kunne vi for en gangs skyld liiiige prøve at holde fast i - om du stadig påstår at 'en som Mærsk' har købt et skib med en propel - der 'alene koster 1 milliard Kr'....?

- ikke alt dit udenomssnak med 'Hundestedmotorer' og 'gearkasser' - bare svar mig på det med 'milliarden'..... - Tak!
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Lunavecchia efter Juni 29, 2017, 08:49:22 pm
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

Poul Jørgensen
Klik lige på det link, du selv lagde i en kommentar tidligere i dag.

Linket omtaler Majestric Mærsk, som var på besøg i København i 2013.
Og hold så op med al den udenomssnak.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 30, 2017, 08:35:43 am

Og hold så op med al den udenomssnak.

Nej, det kunne vi jo sige os selv...

- ikke en lyd kommer der ud af oraklet fra Krønge... :big_grin: :blum:

Hver gang Poul bliver grebet i at kvaje sig, så bliver han ligesom som en mandel der er blevet skoldet et par minutter -

- man presser ham lidt.. - og er han smuttet..!  :ROFL:



 
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: dna efter Juni 30, 2017, 09:25:00 am
Det er vist på tide, der kommer ind en kyndig person ind her.

1: Skruen kan principielt både hede propel og skrue. Det engelske ord er desuden propeller. Skrue er det mest almindelige ord som bruges i daglig tale.

2: Tripple-E skibene blev bygget med to motorer (jeg mener hver motor er på 43.000 hk) som trækker en skrue hver direkte med en aksel forbundet til hver sin motor. Motorens omdrejninger er altså også skruens omdrejninger. På den type motorer er tallet som regel i omegnen af max 100 omdrejninger/minut. Tidligere er skibene blevet bygget med én motor og skrue.

3: Der er også bov-thruster og agter-thruster. Jeg ved ikke præcis, hvor mange. De bruges til at bevæge skibet sideværts. De bruges ikke til at modvirke stærk strøm, men kun under manøvrer, altså når man vender rundt og lægger til og fra kaj. Det er altid ved lav fart. Man kan enten have hydrauliske og elektriske thrustere, men på denne type skibe er de formentlig elektriske. De er trukket af skibets generatorer uanset om det er den ene eller anden type.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Massey efter Juni 30, 2017, 10:00:11 am
Det er vist på tide, der kommer ind en kyndig person ind her.

1: Skruen kan principielt både hede propel og skrue. Det engelske ord er desuden propeller. Skrue er det mest almindelige ord som bruges i daglig tale.

2: Tripple-E skibene blev bygget med to motorer (jeg mener hver motor er på 43.000 hk) som trækker en skrue hver direkte med en aksel forbundet til hver sin motor. Motorens omdrejninger er altså også skruens omdrejninger. På den type motorer er tallet som regel i omegnen af max 100 omdrejninger/minut. Tidligere er skibene blevet bygget med én motor og skrue.

3: Der er også bov-thruster og agter-thruster. Jeg ved ikke præcis, hvor mange. De bruges til at bevæge skibet sideværts. De bruges ikke til at modvirke stærk strøm, men kun under manøvrer, altså når man vender rundt og lægger til og fra kaj. Det er altid ved lav fart. Man kan enten have hydrauliske og elektriske thrustere, men på denne type skibe er de formentlig elektriske. De er trukket af skibets generatorer uanset om det er den ene eller anden type.

Nu står der sjovt nok i flere af artiklerne , at der ingen agter-Truster er, så meget for kyndig.
Du rammer heller ikke med dit gæt på omdrejningerne.

http://www.dtu.dk/Nyheder/2014/02/Dynamo_Verdens-stoerste-skib---Optimeret-til-mindste-detalje (http://www.dtu.dk/Nyheder/2014/02/Dynamo_Verdens-stoerste-skib---Optimeret-til-mindste-detalje)
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Debatsvinet efter Juni 30, 2017, 10:07:43 am
How cares ... De kæmpe blikkasser er kun bygget for at skovle mammon hjem til Mærskgribbene ... :ermm:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 30, 2017, 10:25:05 am
How cares ... De kæmpe blikkasser er kun bygget for at skovle mammon hjem til Mærskgribbene ... :ermm:



De bliver hovedsagelig bygget fordi nogle mennesker der har for mange penge, i den rige del af verden vil give 6-800 kr for en trøje eller skjorte det koster 5 kr, at fremstille i Asien, - den kan i øvrigt også købes for 5. kr. i Asien, - eller et par sko det koster måske 20 - 30 kr. i Asien, kan sælges i Europa for måske 1000 Kr.


Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 30, 2017, 10:30:42 am

Desværre vil Mærsks skattebidag kunne mærkes hvis det forsvinder.
De får forhåbentlig en over nallerne for det svinderi her :angry:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven (http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven)

Men sådan går det vel, når man ikke vil betale for kvalificeret arbejdskraft, men bruger discountudgaven.


Mærsk betaler skam rigtig godt for kvalificeret arbejdskraft, og henter dem ind fra hele verden, - men har naturligvis også brug for en masse kulier.

Jeg går ud fra det meste af arbejdskraften i denne sag har været Dansk ?


Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Massey efter Juni 30, 2017, 10:33:06 am

Desværre vil Mærsks skattebidag kunne mærkes hvis det forsvinder.
De får forhåbentlig en over nallerne for det svinderi her :angry:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven (http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven)

Men sådan går det vel, når man ikke vil betale for kvalificeret arbejdskraft, men bruger discountudgaven.


Mærsk betaler skam rigtig godt for kvalificeret arbejdskraft, og henter dem ind fra hele verden.

Jeg går ud fra det meste af arbejdskraften i denne sag har været Dansk ?

Jeg slettede selv mit indlæg, jeg var lidt for hurtigt der, da det jo er algefjerner de har brugt i årevis som er blevet ulovlige imellemtiden.

Og de stopper brugen.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 30, 2017, 10:40:10 am
Lunavecchia.

Det var "tørresnoren" der kom med det link.
"Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta ".

Men du har ret, jeg taler om et helt andet skib, og det har ingen gearkasse men direkte træk på propellen, på samme måde som de gamle "Hundested kutter" havde det, de havde bare en "vende-skrue", det har denne maskine så ikke, der vender man omløbsretningen på selve motoren.

Venlig hilsen Poul jørgensen

Du har ret i at på kutterne kunne de stoppe maskinen, lade den give et ordentlig knald også vende omdrejningerne, men de maskiner var ca 1 meter høje, denne her har hydraulik, og er 13 meter, så nej de kan ikke gøre det samme.



Sikke noget vrøvl, - det er netop på de små skibsmotorer man bruger gearkasse, eller vendbar skrue.

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed. Jeg har aldrig set motorer i den størrelsesorden med gearkasse.
Sikke en kobling der ellers skulle til.

De startes i øvrigt med trykluft.

Hvis du går en tur på havnen vil du også se at stort set alle kuttere til gengæld har vendbar skrue.

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Massey efter Juni 30, 2017, 10:49:51 am
Lunavecchia.

Det var "tørresnoren" der kom med det link.
"Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta ".

Men du har ret, jeg taler om et helt andet skib, og det har ingen gearkasse men direkte træk på propellen, på samme måde som de gamle "Hundested kutter" havde det, de havde bare en "vende-skrue", det har denne maskine så ikke, der vender man omløbsretningen på selve motoren.

Venlig hilsen Poul jørgensen

Du har ret i at på kutterne kunne de stoppe maskinen, lade den give et ordentlig knald også vende omdrejningerne, men de maskiner var ca 1 meter høje, denne her har hydraulik, og er 13 meter, så nej de kan ikke gøre det samme.



Sikke noget vrøvl, - det er netop på de små skibsmotorer man bruger gearkasse, eller vendbar skrue.

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed.

De startes i øvrigt med trykluft.

Hvis du går en tur på havnen vil du også se at stort set alle kuttere til gengæld har vendbar skrue.

Du får en dementi. Du har ret.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Desdicardo efter Juni 30, 2017, 11:08:56 am

Sikke noget vrøvl, - det er netop på de små skibsmotorer man bruger gearkasse, eller vendbar skrue.

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed. Jeg har aldrig set motorer i den størrelsesorden med gearkasse.
Sikke en kobling der ellers skulle til.

De startes i øvrigt med trykluft.

Hvis du går en tur på havnen vil du også se at stort set alle kuttere til gengæld har vendbar skrue.

I den maritime verden hedder 'gearkassen' et reverse'gear' der er praktisk taget kun frem, neutral og bak så man kan næppe kalde det et gear. Kobling er ikke eksisterende på NOGET fartøj.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Phil efter Juni 30, 2017, 11:30:20 am

I den maritime verden hedder 'gearkassen' et reverse'gear' der er praktisk taget kun frem, neutral og bak så man kan næppe kalde det et gear. Kobling er ikke eksisterende på NOGET fartøj.


Jeps, det er korrekt nok, i min egen båd er der f.eks. hydraulisk gear, men naturligvis kun frem, neutral og bak.

Formodentlig også derfor kuttere fortrinsvis bruger vendbar skrue, så de på den måde kan "skifte gear" når de f.eks. skal trække et travl.

Men jeg har nu set eet fartøj med både koblings pedal, gearkasse og hele baduljen. Fyren gik også under navnet "Rasmus Klump" og holdt til i Kerteminde i begyndelsen af 90`erne. Han havde ganske enkelt pillet det hele ud af en bil og sat det over i sin båd, med koblings pedaler og det hele.

Desværre sejlede han direkte ind i kajen da han skulle prøvesejle den efter søsætning, fordi han også var kommet til at krydse virene til roret, så når han drejede bagbord på rattet, drejede skibet til styrbord.

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Desdicardo efter Juni 30, 2017, 11:46:02 am

I den maritime verden hedder 'gearkassen' et reverse'gear' der er praktisk taget kun frem, neutral og bak så man kan næppe kalde det et gear. Kobling er ikke eksisterende på NOGET fartøj.


Jeps, det er korrekt nok, i min egen båd er der f.eks. hydraulisk gear, men naturligvis kun frem, neutral og bak.

Formodentlig også derfor kuttere fortrinsvis bruger vendbar skrue, så de på den måde kan "skifte gear" når de f.eks. skal trække et travl.

Men jeg har nu set eet fartøj med både koblings pedal, gearkasse og hele baduljen. Fyren gik også under navnet "Rasmus Klump" og holdt til i Kerteminde en gang i 90`erne. Han havde ganske enkelt pillet det hele ud af en bil og sat det over i sin båd, med koblings pedaler og det hele.

Desværre sejlede han direkte ind i kajen da han skulle prøvesejle den efter søsætning, fordi han også var kommet til at krydse virene til roret, så når han drejede bagbord på rattet, drejede skibet til styrbord.

Hille den da. Det lyder som den lokale 'Poul Jørgensen' type Haha!

I den sejlklub hvor jeg var medlem var der en lignende kreativ person han lagde simpelthen en lastbilmotor med gearkasse og det hele i sin gamle karavelbyggede toldkrydser fra 30'erne. Han glemte bare at man ikke kan tage havvand  direkte ind som kølevand, motoren korroderer ret hurtigt og befæstigelserne, (motorforankringen) var ikke affjedret tilstrækkeligt så hele 'skivet' rystede som et espeløv. ;))
Senere fik han en brugt volvo penta med rigtigt marinegear installeret.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Carlo efter Juni 30, 2017, 12:38:01 pm

Jeg troede ikke vi i den grad havde hill-billies og trailer-trash i Danmark.

Men historierne fra Krønge, både de sande og de opdigtede samt det persongalleri der beskrives lever mere end op til begge betegnelser.

Hvornår kommer filmen om Krøngerne ?

Super ide. Jeg åbner lige en ny tråd.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: nobody efter Juni 30, 2017, 03:00:07 pm
KIK nu på DR2.

Der ser i det skib jeg taler om :) .

Poul Jørgensen
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Massey efter Juni 30, 2017, 03:40:05 pm
KIK nu på DR2.

Der ser i det skib jeg taler om :) .

Poul Jørgensen
http://www.containership-info.com/vessel_9285005.html (http://www.containership-info.com/vessel_9285005.html)
Det gamle skib kan umuligt være dyrere end Mærsks.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Tørresnoren efter Juni 30, 2017, 07:08:28 pm
KIK nu på DR2.

Der ser i det skib jeg taler om :) .

Poul Jørgensen

Ja, det er 87 centimeter længere end 'Madrid Mærsk'... :big_grin:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_ships

- så er det nok derfor propellen alene koster en HEL milliard...  :ROFL: :dash2:

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: dna efter Juni 30, 2017, 08:06:34 pm
Det er vist på tide, der kommer ind en kyndig person ind her.

1: Skruen kan principielt både hede propel og skrue. Det engelske ord er desuden propeller. Skrue er det mest almindelige ord som bruges i daglig tale.

2: Tripple-E skibene blev bygget med to motorer (jeg mener hver motor er på 43.000 hk) som trækker en skrue hver direkte med en aksel forbundet til hver sin motor. Motorens omdrejninger er altså også skruens omdrejninger. På den type motorer er tallet som regel i omegnen af max 100 omdrejninger/minut. Tidligere er skibene blevet bygget med én motor og skrue.

3: Der er også bov-thruster og agter-thruster. Jeg ved ikke præcis, hvor mange. De bruges til at bevæge skibet sideværts. De bruges ikke til at modvirke stærk strøm, men kun under manøvrer, altså når man vender rundt og lægger til og fra kaj. Det er altid ved lav fart. Man kan enten have hydrauliske og elektriske thrustere, men på denne type skibe er de formentlig elektriske. De er trukket af skibets generatorer uanset om det er den ene eller anden type.

Nu står der sjovt nok i flere af artiklerne , at der ingen agter-Truster er, så meget for kyndig.
Du rammer heller ikke med dit gæt på omdrejningerne.

http://www.dtu.dk/Nyheder/2014/02/Dynamo_Verdens-stoerste-skib---Optimeret-til-mindste-detalje (http://www.dtu.dk/Nyheder/2014/02/Dynamo_Verdens-stoerste-skib---Optimeret-til-mindste-detalje)

Med thrusterne udtalte jeg mig lidt mere generelt. Det er vidt forskelligt fra serie til serie, hvor mange og hvilke typer thrustere. Jeg har eksempelvis sejlet med 1 bov og 2 agter-thruster på et skib.
Med hensyn til omdrejninger så skal jeg da ærlig indrømme jeg ikke vidste de kun kører med maks 70 omdrejninger. Uanset så er der mange andre lignende motorer som typisk ligger på op til omkring 100 rpm.
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Me efter Juni 30, 2017, 11:53:04 pm
Hva sir do t d?

At der er nogle der griner af dig.

(https://i.imgur.com/oEhaYPO.jpg)
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Trådløse-Anna efter Juli 01, 2017, 09:07:55 am
At der er nogle der griner af dig.

Det gør vi vist allesammen,  :girl_blum2:
Titel: Sv: D - J !
Indlæg af: El_Nino efter Juli 01, 2017, 10:37:54 am

Postet af: Trådløse-Anna
« Dato: I dag ved 09:07:55 am »

    Indsæt -:
Citér
Det gør vi vist allesammen,  :girl_blum2:

Ja, åbenbart endnu en klovn herinde - det må være det våde vejr, som får dem til at yngle :Laie_5:

Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: politisk ukorrekt efter Juli 01, 2017, 11:17:25 am
KIK nu på DR2.

Der ser i det skib jeg taler om :) .

Poul Jørgensen

Jeg da også lidt af en skude...

Er du voksenbaby? :hyper:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Me efter Juli 01, 2017, 02:36:20 pm

Er du voksenbaby? :hyper:


Ja, var han da bare det. :smile:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Trådløse-Anna efter Juli 02, 2017, 10:26:58 am
Hvorfor lader du ikke bare de mennesker være i fred? keder du dig så meget?  :girl_sad:
Titel: Sv: Mærsk !.
Indlæg af: Debatsvinet efter Juli 02, 2017, 04:12:47 pm
Hvorfor lader du ikke bare de mennesker være i fred? keder du dig så meget?  :girl_sad:

Det gør den slags mennesker ikke ... Ikke før der er en' eller anden der bukker et 2" vandrør hen over nakken på ham ...  :punish:  :JC_sneaky: