Forfatter Emne: Er Du ensom – eller er du bare alene-  (Læst 869 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Er Du ensom – eller er du bare alene-
« Dato: December 11, 2014, 04:03:11 pm »
Er Du ensom – eller er du bare alene-

Ikke mange4 vil indrømme de er ensomme. Det vil føles som at anklage de pårørende for at svigte. Nej tingene er som de er, og det er der ikke noget at gøre ved. De unge har jo så travlt med deres. Og jeg har det jo godt nok.

Og sådan er det. Disse alene mennesker ses overalt. På gaden og i indkøbscentret – og ved busstoppestederne hvor de står og vener på bussen. Måske veksler et par ord med andre alenemennesker. Fortrinsvis om vejret.
Hvorefter de skynder sig ind i bussen og sætter sig på hvert sit sæde – og forretter sit ærinde enkeltvis.

Hvad nu hvis nogle af disse kunne finde sammen om et eller andet.? Måske spise sammen en gang imellem. Eller gå tur iblandt.

Måske følges til et af de arrangementer som ældresagen laver.

For det kan være kedeligt altid at traske rundt alene. Eller være alene ved bordet.  Eller komme alene ind i et fyldt lokale, hvor alle de andre lader til at kende hinanden. De knevrer løs i hvert fald.

Men hvordan få skabt den kontakt mellem disse mennesker. Man går jo ikke bare hen og spørger en vildt fremmed om han/hun har lyst til at foretage sig et eller andet med en selv. Så ville man forekomme desperat.

Men hvis nu der fandtes en opslagstavle et sted, hvor man kunne skrive:” Hej. Jeg er en kvinde på 73 år der bor i højvangen. Jeg kunne godt tænke mig at finde 2-4 personer at spise sammen med regelmæssigt på skift hos hinanden.

Eller jeg er en mand på 71 år der bor i Vrold. Jeg elsker at gå ture i skoven, men vil gerne have nogen at følges med – mænd eller kvinder. Bare nogen at dele oplevelsen med.
Eller – kun fantasien sætter grænser.

Men hvor kunne sådan en tavle hænge så alle kan se den, og vil den ikke blive fyldt med alskens vås, om forsvundne hunde eller bortløbne katte. Jo sikkert. Men hvad gør det. Det får bare folk til at holdeøje med hvad der sker rundt omkring.

Og hvad med de ældre enlige. Ville de turde reflektere på sådan et opslag. Ja nogle vil, men ikke alle.  Men så har de pårørende der måske lige ser, at her er der noget der kan passe til vores kære. Hjemme4hjælpere og lignende kunne måske også få ideer.

Og hvor så ville det være passende at anbringe sådan en tavle.
 Svaret ligger ligefor. I det ugentlige annonceblad som bliver omdelt til hver eneste husstand i landet. De kan oven i købet lave det sådan at den er rettet mod lokalområderne – for det er der det foregår.

Hvad mener Du???

Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.8%
    • Vis profil
Sv: Er Du ensom – eller er du bare alene-
« Svar #1 Dato: December 11, 2014, 05:11:14 pm »
Nu hører jeg til tider... Radio 24syv - nattevagten.

Det sker også, at ensomme mennesker ringer ind, og de "har slet ingen kontakt" til andre mennesker...  i løbet af samtalen, får vi så at vide, at .. jo.. de snakker da med naboen.. men børnene har vendt "dem"  hende..  ryggen...  nå.. jo.. datteren har foræret hende en hund, for så havde hun jo muligheden for, at få kontakt på gåture med hunden... men den var vist kun til besvær... og datterens sygdom, kunne "hun" jo ikke tage sig af, for hun havde det jo "meget værre"...

Somme tider, er folk selv skyld i deres ensomhed.

Hvis de jager familien væk, med deres evindelige beklagelser -  og vennerne.. kun tænker på sig selv og så sig selv... så er der en grund til, at de er ensomme.

Men selvfølgelig kan venner og bekendte være døde og borte - den tid kommer for alle, hvis vi lever længe nok.

Og så er nettet en rigtig god ting, hvor de kan finde nye venner - og et debat-forum kan også give nye venskaber, men Facebook er også en god ting, hvor de kan søge gamle bekendte !

Dem der har det værst, må være dem der stejler som "en gal hest" - når talen kommer på -  at lære at bruge en computer  :Laie_75B:

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Er Du ensom – eller er du bare alene-
« Svar #2 Dato: December 11, 2014, 07:06:54 pm »
Den ældste generation er ikke til computere. Selvom de ville vil de have svært ved at finde ud af det.
Allerede nu har jeg besvær. Endda efter at have haft computer i 19 år.

Men det er jo der pårørende og andre har mulighed for at hjælpe deres  enlige
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje