Forfatter Emne: Regeringen vil give 4,5 mia. til Danmarks rigeste, og de nyuddannede skal betale  (Læst 263 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    85.2%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det er egentlig et debatoplæg, som jeg har hugget fra DR, men jeg synes, det er godt.

Det koster 4,5 milliarder kroner om året at sløjfe arveafgiften. Hvem skal betale for det? Det skal de unge og nyuddannede, må man forstå. Det kom nemlig i denne uge frem, at regeringens hemmelige plan er, at sænke dagpengesatsen for de nyuddannede med et nogenlunde tilsvarende beløb.

Lad os lige slå fast med det samme, at det er en ufattelig dårlig byttehandel.

Mange danskere arver ganske lidt eller ingenting. Omvendt efterlader den rigeste procent af danskerne sig i gennemsnit 16 mio. kroner.

Det er først, når arven overstiger ca. 300.000 kr., at der betales skat. Derudover kan man allerede i dag hvert år skattefrit overføre 64.000 kroner til hvert barn og barnebarn. Har man f.eks. to børn, så kan man i løbet af bare fem år altså overføre mere end 600.000 skattefrit til børnene.

Derfor kommer det kun de rigeste til gode.

Er det rimeligt, at ungdommen skal betale til de aller rigeste?

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
Det her hænger sammen med at Liberal-alliances forståelse af liberalisme er at det er et eller andet med lave skatter. Faktisk liberalisme har at gøre med at sikre individernes rettigheder og fjerne forhindringer for at talentfulde mennesker får muligheden for at bevæge sig frem i verden, men den del har de aldrig rigtig fattet.

Og nej, naturligvis er det ikke frygteligt uretfærdigt at betale arveafgift af penge man arver! Det er penge man aldrig selv har arbejdet for! At fjerne arveafgiften er at gå væk fra et liberalt økonomisk system, og istedet gå imod et oligarkisk system. Men det ord kender kuglestøderne i liberal alliance sikkert slet ikke.

Det her forslag er dårligt for samfundsøkonomien, er dårligt for muligheden for social mobilitet, er umoralsk, og er ideologisk helt væk fra hvad de hævder at stå for. Kan godt være jeg lyder harm, men liberal alliance i øjeblikket er bare idioti på dåse.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    85.2%
    • Vis profil
Det her hænger sammen med at Liberal-alliances forståelse af liberalisme er at det er et eller andet med lave skatter. Faktisk liberalisme har at gøre med at sikre individernes rettigheder og fjerne forhindringer for at talentfulde mennesker får muligheden for at bevæge sig frem i verden, men den del har de aldrig rigtig fattet.

Og nej, naturligvis er det ikke frygteligt uretfærdigt at betale arveafgift af penge man arver! Det er penge man aldrig selv har arbejdet for! At fjerne arveafgiften er at gå væk fra et liberalt økonomisk system, og istedet gå imod et oligarkisk system. Men det ord kender kuglestøderne i liberal alliance sikkert slet ikke.

Det her forslag er dårligt for samfundsøkonomien, er dårligt for muligheden for social mobilitet, er umoralsk, og er ideologisk helt væk fra hvad de hævder at stå for. Kan godt være jeg lyder harm, men liberal alliance i øjeblikket er bare idioti på dåse.

Det er jeg helt enig i, men regeringen påstår, at man skal betale skat af pengene to gange.

Det er noget sludder, for en stor del af danskernes arv stammer fra prisstigninger på fast ejendom - og det er penge, som der aldrig er betalt skat af.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Jeg vil til dels gerne erkende at der bliver betalt skat af nogle af pengene to gange, selvom du naturligvis har ret når det kommer til fast ejendom. Men det er bare komplet ligegyldigt, for det er ikke de samme personer der betalter skatten. Når jeg en dag dør skal jeg ikke betale noget længere, mine arvinger skal gøre det i boet efter mig, før de kan få nogle af pengene selv (Ikke at jeg ejer enorme formuer dog).

For mig at se er arveafgift den MEST retfærdige beskatning man kan lave, fordi det er beskatning af noget man ikke har arbejdet for. Det er beskatning af penge der bare halv-tilfældigt lander i skødet på en. De borgerlige partier har efter min mening et bedre argument når de angriber topskatten.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    85.2%
    • Vis profil
Jeg vil til dels gerne erkende at der bliver betalt skat af nogle af pengene to gange, selvom du naturligvis har ret når det kommer til fast ejendom. Men det er bare komplet ligegyldigt, for det er ikke de samme personer der betalter skatten. Når jeg en dag dør skal jeg ikke betale noget længere, mine arvinger skal gøre det i boet efter mig, før de kan få nogle af pengene selv (Ikke at jeg ejer enorme formuer dog).

For mig at se er arveafgift den MEST retfærdige beskatning man kan lave, fordi det er beskatning af noget man ikke har arbejdet for. Det er beskatning af penge der bare halv-tilfældigt lander i skødet på en. De borgerlige partier har efter min mening et bedre argument når de angriber topskatten.

Da jeg var meget yngre tænkte jeg, at (stor) arv egentlig er det modsatte af, at enhver er sin egen lykkes smed - og at man kun burde kunne arve personlige ting.

- men jeg kan godt se, at det ville være umuligt at gennemføre.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.4%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil

I mange tilfælde bliver der betalt skat af de samme penge to gange (eller flere), men det er naturligvis flere forskellige mennesker, der betaler skatten.
Hvis jeg  tjener 50.000 kr, jeg betaler skat af, og derefter aflønner en rengøringskone til at gøre rent i mit hjem (hvad jeg ikke kunne drømme om at gøre) skal vedkommende også betale skat af det, jeg allerede har betalt skat af én gang.

Hvad der derimod kan gøre skatten (eller afgifterne til staten) uigennemskulelig er, at først betaler man personskat arbejdsindtægt til stat ( og kommune). Derefter moms og yderligere afgifter på "luksusvarer" til staten.

Personskatten på arbejdsindkomst er i øvrigt en relativt ny opfindelse https://www.business.dk/skat/skattens-historie-i-danmark
I'm a Troll