Forfatter Emne: Glædelig Jul og godt Nyytår!  (Læst 3921 gange)

Floridor

• Gæst
Sv: Glædelig Jul og godt Nyytår!
« Svar #15 Dato: December 24, 2014, 12:51:16 am »
Tak skal du ha' Sailor Duck....

- nu er det jo nok ikke til at opdrive en ordentlig ædelgran der omme på den anden side af kuglen - så her er en fantastisk ide til messen ombord...

- såee, God Jul og det bedste nytår - til dig og resten af gutterne... :Laie_94:

:Laie_48:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Glædelig jul i Curacao
« Svar #16 Dato: December 24, 2014, 02:32:55 am »
Her snakker vi også om, at det er varmt, men det betyder -5° Celsius og varmen giver meget sne.

Jeg så lige, at der er en flaske Smirnoff 70cl på tilbud i Pisiffik til 299,- og to flasker WOLFBERGER RIESLING til 188,- . Tilbudsavisen påstår, at man kan spare 120,- på vodkaen og 119,- på de to flasker Riesling.

Der er også tilbud på 20 grønne Tuborg eller Carlsberg for 295,- og på 1/2 grønlandsk lam på 6,5-7 kg for 499,- hvor normalprisen er 695,-

Det er vist nytårstilbud, for tilbuddene gælder fra 27/12, men en rigtig nytårsfest kan godt løbe op, selvom man bliver hjemme og holder sig til tilbudene.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline dduck

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: December 24, 2014, 05:02:16 am »
Floridor, det var dog et fantastisk træ....
Først skal træet vises
Siden skal det spises.....

Sidste år anede jeg ikke rigtig hvad jeg skulle skrive i den traditionelle julemail til venner og familie, så jeg lod egentlig bare fingrene løbe lidt på tastaturet, og det kom der følgende ud af:

Tjahh.....
Så er det jo igen blevet sådan lidt hen på året, lige omkring den tid hvor alle går i julepanik og prøver at få bugt med de sidste spareskillinger....
I Victoria i British Columbia sidder vi, en flok forhutlede søfolk i mandskabets lugaf med røde, plirrende øjne og forsøger at se hinanden gennem de tykke tykke tåger af shag-tobak.
Det hjælper naturligvis ikke på sigtbarheden at vi løb tør for petroleum til vores lampe for snart 7 måneder siden, og nu er nødt til at bruge hvalolie som brændstof når vi skal have lidt lys.
Søstøvler, sydveste olietøj og stortrøjer er stadig våde efter sidste togt, og udsender en blandet hørm af menneskelige uddunstninger, mug og læder i hastigt nedbrud, men efterhånden vænner man sig til den stramme odeur, og når man kommer ned fra dækket vænner man sig såmænd til det efter ganske få minutter.
Det har jo sine fordele, da man så ikke rigtig lægger mærke til at det saltede soflæsk måske er en del grønnere end godt er, og at det sidste kål burde have været spist for flere uger siden.
Skibsdrengen, som samtidig sejler som "fransk kok" har måtte døje mange drøje hug fra os alle når han serverer halvkogt kød,  stegt saltet torsk som på det nærmeste er så brændt at det er umuligt at se hvad det er..
Men i morgen er det jul, og så skal der rigtig kræses for os alle: De sidste tørrede ærter er sat i blød i en blanding af skibsøl og havvand, en forsvarlig spandfuld klipfisk har kogt det meste af dagen med skibsøl og eddike, og snart vil der blive tilsat beskøjter, som vi netop nu sidder og banker mod bordkanten for at få så mange mider ud som muligt før de skal i gryden.
De sidste to pund bygmel er blevet gemt, så vi i morgen kan bage frisk brød. Desværre er vores sidste kartofler så spirede og runkne at de ikke rigtig duer til at koge, men bedstemanden har lovet at skære dem i tynde skiver og stege dem i læderfedt så vi kan få dem til julemiddagen.
Tømmermanden har reparareret sin violin så godt han kan, og der er da stadig to strenge som ikke er knækket, så julemusikken er også sikret.
Åh, det bliver en fest!
De sidste par måneder har jeg gemt benene fra det kogte flæsk, og har brugt dem til at lave en lille model af vores skib, som jeg har tiltænkt skipper som en gave fra os allesammen.
Der går rygter om at vi måske kan få en last klipfisk i Sankt John, som skal hjem til Danmark, så med lidt held kan vi måske anløbe København en gang i januar.
Det bliver en artig last at transportere, i løbet af ganske få dage har de suget så meget af bundvandet til sig at de begynder med at gære, så der bliver en stank uden lige de næste par uger før vi kommer frem,
 men jeg ved at købmændene i København er rigtig dygtige til at få tørret fisken igen, så lugten næsten forsvinder.
Faktisk skulle det være meget eftertragtet blandt de lidt mere velstillede familier at købe denne fisk, da lugten efter sigende er et tegn på at det er ekstra god dybhavstorsk der er blevet brugt i fremstillingen, så købmændene lider såmænd ingen nød ved at fisken er gæret...

Men hvis vi er heldige med vejret, og vi ikke får skørbugen ombord under overfarten er der vel en god chance for at de fleste af os er i live og ved nogenlunde helbred når vi som sagt ankommer en gang i januar i det nye år...

Hvem ved, måske kan jeg lokkes til at offentliggøre dette års historie også.
Hvis altså ikke I allesammen ligger og kaster op i væmmelse  ;o)
Don't feed the troll...

Joakim

• Gæst
Alle ønskes god jul og et godt nytår.
« Svar #18 Dato: December 24, 2014, 01:41:58 pm »

Vintersne

• Gæst
Sv: Alle ønskes god jul og et godt nytår.
« Svar #19 Dato: December 24, 2014, 04:37:43 pm »

Jeg kan vist ikke skaffe noget "vintersne" til jer i år den 24. december på min fødselsdag - dog snakker de om lidt sne i Nordjylland - måske i morgen*S*!

Glædelig Jul

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: December 24, 2014, 07:37:35 pm »
God Jul allesammen ....  :santa2:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: December 24, 2014, 11:45:23 pm »
Jam da os glædelig jul til dig, svin,  :girl_bye2: :JC_cookies:
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: December 26, 2014, 12:00:39 am »
Tak Landbo - håber det går godt hos jer  :biggrin:
Tak, det går - stadig uden job, og med stress i huset, så en smule presset :-)
Og da det meste af min tid går med ansøgninger, er der ikke så meget tid ti debat heller.
« Senest Redigeret: December 26, 2014, 05:53:15 pm af Landboen »
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Campanule

• Gæst
« Svar #23 Dato: December 27, 2014, 12:19:19 pm »
Håber alting lykkes for dig - jeg ved godt, det er svært.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: December 27, 2014, 04:04:10 pm »
Herfra det varme Curacao skal også lyde et velment "God jul og et godt nytår" til alle på debatten.
Jeg holder jul på et engelsk skib, og engelskmanden har jo fået rodet lidt rundt i datoerne, så  vi holder først jul d. 25., men den 24. er alle officererne ude at spise med kniv og gaffel, og så får resten af besætningen lov til at bruge officersmessen til deres fest. Vi har hovedsageligt filippinere som menig besætning, og de holder jul som andre civiliserede, nemlig d. 24 ;o)
Et par dage efter jul er det så den menige besætnings tur til at spise i land, og på et tidspunkt mellem jul og nytår regner vi med at lave et BBBQ (Beach Barbeque) for allesammen, officerer og menige.
Temperaturen er ikke en grad under "nogen-og-tredive" på noget tidspunkt, og i dag har det regnet en del, og det kommer det formodentlig til de næste par dage. Der er ikke en egentlig regntid på øen, der kommer bare nogle vældig intense byger ind i mellem.
Kan I have det rigtig godt , hele banden.

Så må du hilse ude på Campen, - skal i spise ovre på fortet ?
« Senest Redigeret: December 27, 2014, 04:05:53 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Rollo

• Gæst
« Svar #25 Dato: December 27, 2014, 08:16:25 pm »
Tjahh.....
Så er det jo igen blevet sådan lidt hen på året, lige omkring den tid hvor alle går i julepanik og prøver at få bugt med de sidste spareskillinger....
I Victoria i British Columbia sidder vi, en flok forhutlede søfolk i mandskabets lugaf med røde, plirrende øjne og forsøger at se hinanden gennem de tykke tykke tåger af shag-tobak.
Det hjælper naturligvis ikke på sigtbarheden at vi løb tør for petroleum til vores lampe for snart 7 måneder siden, og nu er nødt til at bruge hvalolie som brændstof når vi skal have lidt lys.
Søstøvler, sydveste olietøj og stortrøjer er stadig våde efter sidste togt, og udsender en blandet hørm af menneskelige uddunstninger, mug og læder i hastigt nedbrud, men efterhånden vænner man sig til den stramme odeur, og når man kommer ned fra dækket vænner man sig såmænd til det efter ganske få minutter.
Det har jo sine fordele, da man så ikke rigtig lægger mærke til at det saltede soflæsk måske er en del grønnere end godt er, og at det sidste kål burde have været spist for flere uger siden.
Skibsdrengen, som samtidig sejler som "fransk kok" har måtte døje mange drøje hug fra os alle når han serverer halvkogt kød,  stegt saltet torsk som på det nærmeste er så brændt at det er umuligt at se hvad det er..
Men i morgen er det jul, og så skal der rigtig kræses for os alle: De sidste tørrede ærter er sat i blød i en blanding af skibsøl og havvand, en forsvarlig spandfuld klipfisk har kogt det meste af dagen med skibsøl og eddike, og snart vil der blive tilsat beskøjter, som vi netop nu sidder og banker mod bordkanten for at få så mange mider ud som muligt før de skal i gryden.
De sidste to pund bygmel er blevet gemt, så vi i morgen kan bage frisk brød. Desværre er vores sidste kartofler så spirede og runkne at de ikke rigtig duer til at koge, men bedstemanden har lovet at skære dem i tynde skiver og stege dem i læderfedt så vi kan få dem til julemiddagen.
Tømmermanden har reparareret sin violin så godt han kan, og der er da stadig to strenge som ikke er knækket, så julemusikken er også sikret.
Åh, det bliver en fest!
De sidste par måneder har jeg gemt benene fra det kogte flæsk, og har brugt dem til at lave en lille model af vores skib, som jeg har tiltænkt skipper som en gave fra os allesammen.
Der går rygter om at vi måske kan få en last klipfisk i Sankt John, som skal hjem til Danmark, så med lidt held kan vi måske anløbe København en gang i januar.
Det bliver en artig last at transportere, i løbet af ganske få dage har de suget så meget af bundvandet til sig at de begynder med at gære, så der bliver en stank uden lige de næste par uger før vi kommer frem,
 men jeg ved at købmændene i København er rigtig dygtige til at få tørret fisken igen, så lugten næsten forsvinder.
Faktisk skulle det være meget eftertragtet blandt de lidt mere velstillede familier at købe denne fisk, da lugten efter sigende er et tegn på at det er ekstra god dybhavstorsk der er blevet brugt i fremstillingen, så købmændene lider såmænd ingen nød ved at fisken er gæret...
Men hvis vi er heldige med vejret, og vi ikke får skørbugen ombord under overfarten er der vel en god chance for at de fleste af os er i live og ved nogenlunde helbred når vi som sagt ankommer en gang i januar i det nye år...

Hvem ved, måske kan jeg lokkes til at offentliggøre dette års historie også.

Ja tak, dduck, en underholdende sømandshistorie vil være velkommen!

Rollo.