Forfatter Emne: Drømmer du om den perfekte flæskesteg?  (Læst 3083 gange)

Vintersne

• Gæst
Drømmer du om den perfekte flæskesteg?
« Dato: December 19, 2014, 10:22:21 am »
Drømmer du om den perfekte flæskesteg?

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11014040

"Du kender det sikkert: Du har glædet dig til julemaden hele dagen, fadet med flæskesteg kommer på bordet, du fanger et stykke og opdager straks, at sværen ikke er sprød. Katastrofe.

Dette scenarium kan man ifølge Teknologisk Institut undgå, hvis man følger institutionens egne råd til den perfekte flæskesteg, der både inkluderer sprød svær uden at stegen bliver tør.

Laboratorieleder Anne Camilla Bejerholm fortæller, at hun selv bruger opskriften derhjemme og således helt står inde for den."

Har du fået gæster Juleaften, og sidder samtidigt med din familie til bords, for at spise flæskesteg - og gæsterne rynker på næsen, over at sværen ikke er sprød - ja så kan du her se den perfekte fremgangsmåde, for at middagen, skal blive en succes?

Hvad mener du?

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    13%
    • Vis profil
Sv: Drømmer du om den perfekte flæskesteg?
« Svar #1 Dato: December 19, 2014, 10:34:45 am »
Hej Vintersne :)

Jeg lægger stegen med sværen nedad, den første halve time, det giver en sprød svær.

Men der er også forskel på flæskestege, hvis der mangler fedt i sværen, kan den være svær at få sprød.

God jul  :santa2:

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 19, 2014, 03:35:01 pm »

Jeg lægger stegen med sværen nedad, den første halve time, det giver en sprød svær.

Men der er også forskel på flæskestege, hvis der mangler fedt i sværen, kan den være svær at få sprød.

DET sker ikke med mine Grissebasser ...
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Vintersne

• Gæst
« Svar #3 Dato: December 19, 2014, 03:56:31 pm »

DET sker ikke med mine Grissebasser ...

Det kan være at dine er kæledyr??

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 19, 2014, 06:31:18 pm »
Min flæskesteg er altid blevet perfekt. Jeg gennemgår altid sværene for at se om de er skåret rigtig igennem og salter mellem hvert svær. Og langtidssteger den, så synes jeg kødet smager meget bedre.

Når jeg skal have rester derfra næste dag, skærer jeg sværen inden opvarmning af som nævnt i linket, så bliver det helt sprød igen.

El_Nino

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 19, 2014, 08:55:28 pm »
Min flæskesteg er altid blevet perfekt. Jeg gennemgår altid sværene for at se om de er skåret rigtig igennem og salter mellem hvert svær. Og langtidssteger den, så synes jeg kødet smager meget bedre.

Når jeg skal have rester derfra næste dag, skærer jeg sværen inden opvarmning af som nævnt i linket, så bliver det helt sprød igen.

Savle savle - mumms :Laie_68:

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 20, 2014, 11:39:45 am »
Det eneste ved julemaden der kan drille mig lidt, er de brune kartofler. De bliver da gode nok, men alligevel ikke helt som jeg husker min kære farmors..

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 20, 2014, 11:45:54 am »

Ja.. mums.  Stegen smager meget bedre, kan nærmeste trevle lidt og alligevel være dejlig saftigt. Min veninde som ellers ikke spiser meget svinekød, kan slet ikke holde sig tilbage med min flæskesteg.  :heart:

Vintersne

• Gæst
« Svar #8 Dato: December 21, 2014, 11:02:50 am »

Ja.. mums.  Stegen smager meget bedre, kan nærmeste trevle lidt og alligevel være dejlig saftigt. Min veninde som ellers ikke spiser meget svinekød, kan slet ikke holde sig tilbage med min flæskesteg.  :heart:

Det kunne så være, at vi skulle møde op hos dig, og prøve din flæskesteg-he-he*S*!

Mærkeligt nok, blev steg flæsk med persillesovs Danmarks nationalret i en nylig konkurrence?

Evalu

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 21, 2014, 11:13:59 am »
Hvis man bruger bagepapir til at pakke den afkølede flæskesteg ind i,  bliver sværen ikke blød i køleskabet.   :LaieA_045:

Kenneth

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 21, 2014, 08:58:40 pm »
Skal jeres flæskesteg være økologisk, eller er det lige meget ?

Læste at de fleste danskere er begyndt at købe økologisk i stor stil :)

Jeg er selv ret ligeglad, bare det er svin og smager godt.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    13%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 21, 2014, 09:12:21 pm »

Nej ... men jeg glæder mig alligevel til, at de stopper med, at give smågrisene så meget penisillin - det er "på trapperne".

Jeg køber heller ikke økologiske æg, men æg fra fritgående høns, da det vigtigste er, at dyrene har haft det godt. :connie_08:

Vintersne

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 22, 2014, 10:54:54 am »

Nej ... men jeg glæder mig alligevel til, at de stopper med, at give smågrisene så meget penisillin - det er "på trapperne".

Jeg køber heller ikke økologiske æg, men æg fra fritgående høns, da det vigtigste er, at dyrene har haft det godt. :connie_08:

Tak for jeres gode råd om en god flæskesteg til Jul!

Jeg ved dog ikke, hvordan en økologisk gris ser ud*S*?

Men det er absolut problematisk med al det medicin, som de kommer i grise!

Glædelig Jul!

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 23, 2014, 02:19:09 pm »
citat: "Det kunne så være, at vi skulle møde op hos dig, og prøve din flæskesteg-he-he*S*!

Mærkeligt nok, blev steg flæsk med persillesovs Danmarks nationalret i en nylig konkurrence?"

Det kunne da være at I skulle prøve det !?
Jeg synes nu ikke det var mærkeligt at stegt flæsk med persillesovs blev kåret som Danmarks nationalret. Det smager jo himmelsk især med hjemmesyltede rødebeder til.

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #14 Dato: December 23, 2014, 03:34:44 pm »
Det er altid dejligt med en god flæskesteg, og jo især, hvis der er tale om fritgående, øko-grise.  :Cherna_29:
Anklageren er sidens allerbedste debattør, det er godt, vi har ham som forummets leder og ansigt udadtil. :)