din-debat.dk

hvor meninger mødes
Dato og tid er man 6. sep 2010 15:41

Alle tider er UTC [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kan man tillade sig alt overfor vikarer?
Super Debattør
Super Debattør
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Min datter blev færdig med gymnasiet i sommers.
Da hun ikke lige vidste hvad hun skulle uddanne sige videre til, valgte hun at ville arbejde et år, for at spare penge op til at lave for, når hun nu en gang skulle i gang med en uddannelse. Meen, det var jo ikke så nemt at få et midlertidigt job...finanskrisen i ved!

Nå, men hun fik nogle løse "tilkaldevikariater" ved 3 vuggestuer/børnehaver (det vil sige "integrerede institutioner"). Hun har intet fast, de ringer bare når der er arbejde.

Nå, men hun er så blevet "1. tilkaldevikar" ved den ene institution - som vi kan kalde "A". Hun er den man ringer først til, når der skal bruges vikar. Til gengæld har hun aftalt, at hvis hun ikke har meldt fra (på grund af arbedje de to andre steder), kan de ringe indtil kl. 8.30 om morgen, og forvente at hun kan møde.
Hun har jævnligt haft tilkald til instituion "B".

Mandag formiddag ringer instituion "C" (hvor det er længe siden hun haft tilkald) og beder hende møde tirsdag eftermiddag (kl. 13-16).
Fin nok - lige indtil tirsdag kl. ca. 10 - hvor de ringer og aflyser, forid der er mange børn syge!
Nu var det tilfældigvis sådan, at hun senere mandag var blevet ringet op og blevet spurgt om hun kunne møde tirsdag eftermiddag i én af de andre institutioner - men da man som bekendt ikke kan være mere end ét sted ad gangen, så måtte hun takke nej. Hun blev så paf, at hun glemte at spørge om hun fik betaling.

Hvad mener i om det?

Jeg har selvfølgelig som hendes far givet hende lidt råd og vejledning, men vil gerne lige høre jeres mening, før jeg fortæller om det.

Titel: Re: Kan man tillade sig alt overfor vikarer?
Den er svær, den dér....... Har hun snakket med fagforeningen eller...............???

Swing-sister
Swing-sister
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Jeg mener der er en fire timers regel. Altså de kan aflyse frem til fire timer før og hvis hun møder op og der alligevel ikke er brug for hende skal hun have løn for fire timer. Sådan var det da jeg arbejdede under samme vilkår, godt nok i 2000 så meget kan være ændret.
Jeg tvivler på hun får nogen som helst løn, vikarer og specielt tilkaldevikarer er absolut neders på rangstigen. Hvis hun vil være bedre sikret skal hun naturligvis melde sig i fagforening evt. pædagogmedhjælpernes men det koster jo en slat penge og kan næppe betale sig for hende.

Super Debattør
Super Debattør
Brugeravatar

Mit råd til hende var:

Ring til instituionen, tal med "rette vedkommende" (d.v.s. den der havde ringet efter hende), forklar på en pæn måde, at du sådan set havde sagt nej til noget andet arbedje (men det egentlig ir-relevant!), og spørg hvor meget løn du får for de aflyste timer. Ikke noget med at true med at man ikke gider arbejde for dem mere osv.

Svaret: Noget i retning af, at man ikke havde tænkt sig at udbetale løn. (Jeg har jo ikke overværet samtalen, og ville ikke presse min datter for meget). Lederen er langtidssyg, og det er en anden ansat der fungerer i mellemtiden.

Imens havde min datter/kone ringet til såvel "Frie Børnehaver" (hvor institutionen hører under) samt til FOA. Frie Børnehaver var ikke i tvivl om at der skulle betales, og FOA sagde "aflysning senest dagen før!", ellers koster det.

Jeg har tænkt mig:

1) Nu afventer vi lige den 1., og ser om hun får løn! Hvis hun får løn, så er det muligt, at min datter en anden gang vil påtage sig arbejde for dem. Hvis ikke - så er løbet vist kørt!

2) Jeg skriver et brev til institutionen i en pæn tone, forelægge fakta, og bede om svar på, hvorfor institutionen/den lønansvarlige ikke vil honorere de timer, min datter var bestilt til. Når man tænker på pædagogers strejkelyst ved nedskæringer osv.... :roll:. Så kan lederen af institutionen få brugt en time ved computeren! Og hvis vi intet hører, så skal jeg nok forstå at rykke på "passende vis" for et skriftligt svar!

3) Hvis det ikke virker, så går jeg videre til (den forældrevalgte) bestyrelsen i institutionen. De får lige et brev, så kan formanden sætte sig til PC´en. Det kunne jo tænkes, at bestyrelsen enten bliver irriteret over den slags, eller også har forståelse for, at "dem der sidder yderst på grenen" også skal behandles anstændigt.

Hvad mener I om den fremgangsmåde?
Kreative forslag modtages.

Min indstilling: De skal ikke få lov til at slippe af sted med den slags, "bare" fordi der er tale om et ungt menneske, "bare" fordi der er tale om en vikar som ikke er fast-ansat. Det lille stunt har kostet min datter ca. 400 kr. for det andet arbejde hun dermed sagde nej til, penge hun godt kan bruge.

Ja, jeg er skuffet. Pædagoger har så skide travlt med at strejke ved nedskæringer osv., fx. har jeg hørt bemærkningen engang jeg ikke kunne aflevere mine børn i en anden børnehave: "Det er for jeres børns skyld..". Gu´ er det da ej. Har man nogensinde hørt om P-vagter der strejker, for at bilisterne kan få bedre parkeringsforhold? Nej vel!

Når det kommer til aflønning af de lavest lønnede, dem med de mest usikre "ansættelse", så kender nærigheden åbenbar ingen grænser.

"Frænde er frænde værst".

Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Helt ok fremgangsmåde. Så kan hun/de lære det. Man skal ikke lade sig fjolse.

Profil Email  

Super Debattør
Super Debattør
Brugeravatar

En lille opdatering: Min datter har ringet til institutionen og talt hende som havde ringet efter hende. Hun fik at vide at hun var bagudlønnet, men at timerne ville komme med i næste måned.

Noget tyder på, at "man " er kommet på bedre tanker!

En (næsten) helt almindelig bruger
En (næsten) helt almindelig bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Møn (bøhlandet)
Det var godt :)

Life's a journey, not a destination

Forelsket til op over begge ører.......

Man ved aldrig hvornår man kan få brug for et jernrør

Billede

Profil Email  

Super Debattør
Super Debattør
Brugeravatar

Man skal ikke altid tage "nej" for et svar, hvis man mener man har "moralsk ret"!

Super Debattør
Super Debattør
Brugeravatar

Hun har fået sin løn nu. Og institutionen - de har fået "ingenting" for deres penge.

Så kan de lære det.

Mon ikke - hvis der bliver en næste gang - de så beder hende møde, hvis de tilkalder hende.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC [DST ]